Wat goed is moet je behouden!

De Salvation Army, het Leger des Heils, is wereldwijd beroemd om haar bel. Als je de bel hoort, weet je dat er een fondsenwerver op straat loopt die om een bijdrage gaat vragen voor de dak- en thuislozen. Dat is al eeuwen het geval, de bel is een icoon in fondsenwerving. En wat goed is mag niet verloren gaan, ook niet in deze moderne tijd...




Dus heeft de Salvation Army haar ultieme symbool, de bel, als iPhone app uitgebracht. Fantastisch!


Bedenk eens wat een communicatief icoon dit is. De bel trekt aandacht, je kan er bijna niet omheen, en als je er ooit mee geconfronteerd bent, weet je meteen wat het betekent. Het roept de beroemde filmbeelden op van een slecht verlichte straat, kou en sneeuw, armoede, dakloze zwervers die zich in het donker verzamelen om een brandend olievat om zich warm te houden, en te midden van hen een man of vrouw die zich als één van de weinigen, zo niet als enig om hen bekommert als mens.



De bel is het symbool van medemenselijkheid. De bel dwingt je tot handelen. En de bel is er nu dus ook in een mobiele variant. Moderne tijden, maar de boodschap is onveranderd: Geef nu, er zijn mensen die die uw steun heel hard nodig hebben!


Om mobiel te worden hoef je dus als fondsenwerver niet altijd iets nieuws te bedenken. Schoenmaker, blijf bij je leest!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen