Goede Doelen op Wikipedia: Wat een puinhoop!

Wikipedia is de meest geraadpleegde 'onafhankelijke' informatiebron op internet. Wanneer mensen meer willen weten over je organisatie zullen ze niet je URL intypen, maar je naam intoetsten op Google. Dan komt je Wikipedia pagina altijd naar voren als één van de eerste treffers, tenzij...

...je niet op Wikipedia aanwezig bent natuurlijk!

Eerlijk gezegd was ik met stomheid geslagen toen ik een aantal dagen geleden een groot goed doel (CBF Top 20) in Nederland zocht op Wikipedia en er achter kwam dat die helemaal geen pagina had. Dat kon ik me eigenlijk niet voorstellen.

Hoe is het mogelijk dat een organisatie met honderdduizenden leden/donateurs in 2011 nog steeds geen Wikipedia pagina heeft? Maar wel vindt dat het online actief moet zijn en daar relatief grootschalig mee bezig is en er veel geld en menskracht in investeert?

Ik ben 10 minuten aan het zoeken geweest wat ik verkeerd gedaan had. Ik wilde hen al gaan bellen, totdat ik bedacht om eerst maar eens op zoek te gaan naar andere organisaties. Hoe zit het dan bij hen? Oops....de puinhoop die ik toen aantrof:
  • Er zijn behoorlijk wat organisaties die geen aanwezigheid op Wikipedia hebben.
  • Er zijn heel veel organisaties die het laten bij een paar regeltjes (soms niet meer dan 5) en een verwijzing naar hun website.
  • Er zijn organisaties waar de 'failures' prominenter figureren dan hun positieve boodschap
  • Er zijn organisaties met beroemde submerken waarvoor niet eens een pagina is aangemaakt.
  • En er zijn helaas maar een paar die het wel goed op orde hebben. 
Beste fondsenwervers en corporate communicatie mensen, wanneer een potentiële donateur informatie over je zoekt beschouwt hij/zij Wikipedia als een onafhankelijke,betrouwbare informatiebron. Een informatiebron die in ieder geval veel betrouwbaarder is dan de informatie op je eigen website. Wikipedia is meer dan belangrijk, Wikipedia is cruciaal voor je fondsenwerving!
  
Dus: NU DOEN!
1) Ga naar Wikipedia!
2) Type de naam van je organisatie in.
3) Maak een pagina aan / Vul de informatie aan.
4) Bedenk wat mensen nog meer kunnen zoeken...
  • Heb je een Submerk? begin opnieuw bij 2. 
  • Bedenk dat mensen zoeken op de naam die ze in het taalgebruik hanteren, dus als die niet correct is, zorg dan voor een 'redirect' naar de goede naam.
  • Denk ook eens aan je campagnes of grote evenementen.

1 opmerking:

  1. Dat is leuk geprobeerd. Dank voor de tip. Helaas is die zogenaamde onafhankelijke Wikipedia overspoelt met ego-overstromende controleurs die dit al gauw reclame vinden. Een erg populair woord. Omdat iedere mafkees een reden mag verzinnen om de komma in jouw regel te verplaatsen heeft Wikipedia nog lang niet z'n potentie bereikt.
    De kans is groot dat ook dit artikel wel weer door een overijverige wikipedioot wordt bekritiseerd. Het is onbegonnen werk en ik ben dan ook één van de velen (goed doel vrijwilliger) die het links laten liggen.
    Ondanks dat ze het hard zullen ontkennen hebben ze een 'clubje opgericht'. Alleen administrators mogen administrators voordragen, tel uit je winst, tot zover de democratie. Geen energie aan verspillen.

    BeantwoordenVerwijderen