Twitter en doneren...

Ja hoor, ook Twitter heeft alweer zijn eigen donatieplatformen. Net als Facebook (Causes, Jumo), beschikt Twitter nu ook over een tweetal platformen. Maar of dit het nu gaat worden?

Ieder nieuw medium creëert zijn eigen platform heeft een gewaardeerd collega me eens verteld. Wat hij er niet bij vertelde is dat er altijd heel wat pogingen gedaan worden die het niet gaan halen. Want de eerste ideeën zijn meestal niet de beste ideeën. Die hebben vaak wat meer tijd nodig.

Sommige ideeën blijven hangen in de conceptfase, anderen worden wel gelanceerd maar komen nooit echt in beeld, en een enkele wordt hevig gepromoot waardoor het iets langer standhoudt. Maar de meeste redden het niet of blijven relatief erg klein. Omdat er betere alternatieven zijn, omdat er gaten zitten in het concept of om tientallen andere redenen.

Vandaag aandacht voor twee initiatieven rondom Twitter waarvan ik overigens verwacht dat ze het niet gaan redden, maar ja, ik zal niet de eerste blogger zijn die er faliekant naast zit:

1. Help Attack!

De meest kansrijke van de twee is Help Attack!, maar ik heb grote vragen bij het donatiemodel. Je geeft tevoren aan wat je per tweet doneert aan een goed doel en na 30 dagen betaal je dan? Hmmm, ik weet het niet, maar ik kan me er weinig bij voorstellen dat er nu een massa mensen naar deze site gaat om zich hier  voor te registeren. Niet in de laatste plaats omdat het een 'open end' donatie is. Als je wil doneren, waarom zou je het dan pas over 30 dagen doen?

2.RainMaker





















De tweede die ik tegenkwam is Rainmaker. Om maar gelijk te gaan zeuren: Wie heeft deze naam bedacht? Voor een donatieplatform? Dus als ik doneer ben ik een Regenmaker? Toegegeven, Rainmaker heeft een positievere connotatie in de V.S., maar daarbuiten zou ik toch echt wat aan die naam doen. 

1. Rainmaker werkt alleen met Paypal
2. Nadat je je bij Rainmaker hebt aangemeld met je paypal account kan je doneren aan iedere organisatie die zich ook bij Rainmaker heeft aangemeld, door het verzenden van een tweet die tenminste samengesteld is uit :
- een dollar bedrag
- # naam van een goed doel
- @rainmakerapp
3. Paypal betaalt je donatie rechtstreeks uit aan het goede doel.

Sorry, ik geloof er niet in. Te veel drempels, te lastig, maar aan de positieve kant het is in ieder geval een stap op weg naar rechtstreeks doneren met één tweet.

Ze zullen echt nog wel komen, de succesvolle donatiemethoden via Twitter, maar dit zijn ze zeker nog niet. Kom je anderen tegen, dan hoor ik het graag.

2 opmerkingen:

  1. Twollars zijn een tijdje populair geweest, meen dat o.a. War Child ze heeft ingezet. Heb er nu al een tijdje niets meer over gehoord.. Zie ook http://twollars.com/

    BeantwoordenVerwijderen