Voor de komst van Twitter vonden de meeste mensen het maar een raar tekentje op je keyboard, het hekje, oftewel een 'hash'. 'Toets het nummer en sluit af met een hekje', u kent die boodschap van automatic voice response systemen vast nog wel, het was zo ongeveer de enige keer dat we het gebruikten. Een paar jaar later heeft het hekje een cruciale ontwikkeling doorgemaakt. Maar is dit het einde van de ontwikkeling?
Om zoeken op Twitter makkelijk te maken werd de hashtag ('taggen'=labelen, een 'hash'= een hekje), het labelen van een woord met een hekje, uitgevonden. Twitter maakt dan een link die mensen kan doorverwijzen naar andere recente tweets over hetzelfde onderwerp. Met de groei van Twitter heeft de hashtag ook een geweldige groei doorgemaakt. Er ontstaat nu zelfs een 'hashtag wetenschap'.
Eerst nog even wat uitleg over de groei van de hashtag. Niet alleen op Twitter wordt de hashtag steeds meer gebruikt, doordat tweets automatisch doorgeplaatst worden naar andere social media sites als Facebook en LinkedIn raken ook niet-Twitteraars er aardig aan gewend. Het was slechts een kwestie van tijd dat ook andere media veel meer gaan doen met het zoeken via hashtags. Kijk maar eens op hashtags.org, dat op google-achtige wijze topics en trends in hashtag-gebruik in beeld brengt.
Maar dat roept allerlei bijkomende issues op:
1. Je moet wel consequent zijn in het gebruik van de hashtags. Dus iedere keer bij hetzelfde onderwerp dezelfde hashtag gebruiken.
2. De hashtag moet ook logisch zijn. Een 'incrowd hashtag' is goed voor incrowd, maar wordt niet door iedereen begrepen en is dus geen universele zoekterm.
3. Een hashtag moet liefst niet veel verschillende betekenissen hebben. Dat zien we vooral vaak bij afkortingen. Als je dan zoekt op de hashtag, krijg je plotseling compleet andere, 'off-topic' resultaten. Check dit dus voor je een hashtag aanmaakt.
4. Zoeken draait om gevonden worden. Het moet dus niet voor jou logisch zijn, maar voor degenen die zoeken.
5. Als je wilt dat mensen een specifieke hashtag gebruiken, moet je die ook communiceren. Bij een evenement bijvoorbeeld bij de opening, maar zet hem ook op de voorpagina van een programmaboekje of op een naamplaatje o.i.d. , en als je langdurig een traceerbare hashtag wilt laten gebruiken, zet het dan ook op de voorpagina van je website (Ja, op je homepage! Mensen nemen niet de moeite om lang te zoeken.)
Het gebruik van een hashtag is dus niet iets vrijblijvends, je moet het planmatig inzetten.
Aannemend dat iedereen hier goed mee leert werken en consequent wordt in het gebruik, wat nu zeker nog niet het geval is, levert een hashtag wel zeer interessante informatie op. Het geeft een gebruiker toegang tot de 'global conversation'. Waarmee alles wat 'getagd' is ook meteen zichtbaar wordt. De gebruiker bepaald echter ook of hij/zij wel of niet deelneemt aan die 'global discussion', door wel of niet te taggen.
Een ander leuk element is dat een hashtag inzicht geeft in het belang van een onderwerp en de hoeveelheid mensen die over een bepaald onderwerp praten. Nu wordt het voor goede doelen extra interessant, want:
1. Ze kunnen bepalen wat hier en nu belangrijke onderwerpen zijn op hun eigen aandachtsgebied.
2. Ze kunnen een beeld krijgen van reacties van anderen, zoals donors, op hun eigen campagne. Een goed voorbeeld hiervan was #SR10, de hashtag van de 3FM/Rode Kruis actie Serious Request 2010. Maar het werkt ook omgedraaid. Als je als organisatie een onderwerp agendeerd en de hashtag die je zelf gebruikt wordt vervolgens niet of nauwelijks door anderen overgenomen zegt dat ook veel...
3. Hashtags kan je tellen en dus heb je een meting voor 'ímpact'. Super interessant om donors en sponsors te overtuigen van hetgeen je bereikt hebt. Met één goed geplande en goed gecommuniceerde hashtag kan je de impact van een topic of een evenement meten en zichtbaar maken.
Zoals ik al schreef, het begint pas. De volgende fase zal zijn dat goede doelen op hun websites de voor hun belangrijke onderwerpen continu in beeld brengen. 'Kijk beste donor (of andere stakeholder), dit vindt de wereld om u heen van ons campagne-onderwerp' of 'Hier ziet u wat er op dit moment geschreven wordt over ons evenement van vandaag'. Directe bewijsvoering dus en dat is in fondsenwerving altijd al een belangrijk element voor het overtuigen van donors geweest.
En zoals het nu eenmaal altijd gaat: Wanneer komen organisaties met een 'hashtag beleidsdocument'? (gruwel)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten