Fondsenwervers en Twitter gebruik

Zoals in de vorige post aangekondigd, heb ik de mail van vrijdag in tweeën gedeeld. Vandaag dus aandacht voor het Twitter gebruik van Nederlandse fondsenwervers. Ook daar valt nog wel e.e.a. op aan te merken..

Waarom zou je als fondsenwerver op Twitter actief zijn? Tsja...daar moet je wel even over nadenken. Ik heb het een aantal mensen voorgelegd die het (nog) niet doen en gevraagd naar waarom het voor hen een brug te ver is. Een korte bloemlezing uit hun reacties:
  • 'Ik heb geen zin om continue van alles over mijn privé leven rond te schreeuwen... '
  • 'Ik ben niet geïnteresseerd in wie wanneer met wie koffie drinkt.'
  • 'Veel te veel input van informatie, dat wil ik niet.'
  • 'Ik heb het al zo druk'
  • 'Daar zitten onze donateurs niet...'
  • 'Niemand in mijn omgeving twittert'
  • 'Mensen die twitteren hebben geen normaal sociaal leven'
  • En de mooiste reactie (2x)..... 'Twitter, wat is dat?'
Deze reacties overziend is de conclusie gerechtvaardigd dat voor degenen die niet op Twitter actief zijn vooral geldt: 'De onwetendheid regeert.' Ze praten elkaar na, hebben eigenlijk geen idee wat Twitter is, wat de toegevoegde waarde kan zijn, en hun beeldvorming wordt vooral bepaald door wat simpel geformuleerde, populaire meningen, zoals de breed levende gedachte dat mensen op Twitter vooral vertellen dat ze net nieuwe schoenen gekocht hebben, naar bed gaan of andere nietszeggende informatie verschaffen. Dit soort uitspraken bevestigt dus eens te meer dat niets menselijks de fondsenwerver vreemd is.

Maar waarom zou je dan wel twitteren? Volgens mij omdat:
  • Twitter een geweldige bron is van informatie. Vooral een plek die toegang biedt tot een zee aan informatie;
  • Twitter wel de plek is waar je je donateurs zijn, en vooral de opiniemakers onder hen;
  • Twitter ontzettend actueel is;
  • En ik weinig mensen ken die echt grote hoeveelheden nonsense tweeten.
Er zijn nog niet zo veel Nederlandse fondsenwervers actief op Twitter. Hooguit enkele tientallen zijn echt aanwezig, waarvan er een hoop 'luisteraar' zijn en slechts enkelen regelmatig eigen input hebben. Let op, ik ben de laatste die zal betogen dat iedereen zeer actief moet tweeten. Er is niets mis met alleen maar luisteren, ook dat kan leerzaam zijn. Als je je er ongemakkelijk bij voelt, moet je je er wat mij betreft echt niet tot verplicht voelen.

Waar ik wel een gruwelijke hekel aan heb is het veroordelen van anderen vanuit onkunde en eigen onzekerheid. De eerste fondsenwerver die mij nu nog een generaliserend oordeel gaat geven over 'mensen die Twitteren', kan een ongezouten reactie verwachten...!

Tijdens mijn zoektocht naar Nederlandse fondsenwervers op Twitter kwam ik nog wel e.e.a. tegen waarvan ik dacht; Oeff...dat kan beter. Dus toch nog maar even wat algemene op- en aanmerkingen.

Voor hen die wel actief zijn op Twitter bij deze wat tips en tricks: 

Profiel
Juist op Twitter geldt dat als ik je niet ken, ik op basis van je profiel zal moeten beoordelen of ik het de moeite waard vind om je te volgen. Besteed daar dus aandacht aan, waarbij de volgende punten zeker verbetering behoeven:
  • Je naam. Wees er duidelijk over, maak er geen exotisch geheel van, want niemand kan je vinden (en was dat niet de bedoeling) en al die zeer spannende afkortingen of omschrijvingen  roepen niet spontaan op dat je serieus genomen wordt.
  • Je foto. Als er al een foto is, zorg er dan voor dat die duidelijk is. Je verbergen achter tekeningetjes of zonder gezicht (of half gezicht) op de foto staan, het leidt er ook al niet toe dat je serieus genomen wordt. 
  • Geen foto?...zucht! Ga naar de fotograaf, of bekijk eens goed de digitale foto's op je computer, maar het is echt geen excuus. In deze digitale maatschappij is vertrouwen een groot goed, zeker voor fondsenwervers, en een fatsoenlijke foto maakt je een herkenbaar mens en draagt dus bij aan je betrouwbaarheid. Vertrouw jij een bankier met een cartoon als beeld? Of nog erger...met een eitje? Dat is het kenmerk van een 'newbie'!
  • Beschrijf kort wat je doet, wat je interesseert etc. Niets is zo onbetrouwbaar als een lege 'bio'.
  • Plaats een website waarvoor je traffic wil in je bio...je werkgever bijvoorbeeld? Mis nooit een kans op traffic en het maakt je ook nog beter vindbaar.
Volgen
Of je wel of niet actief bent moet je zelf bepalen, daarover heb ik zoals gezegd geen mening. Maar actief zijn wil op z'n minst zeggen dat je mensen/organisaties volgt.
  • Volg je niemand? Dan heb je of een zeer inactief account of je hebt miljoenen volgers en je heet Justin Bieber of Lady GaGa. Er is geen tussenweg.
  • Volgen leidt tot informatie...doen dus!
  • Wist je dat je je LinkedIn netwerk makkelijk kunt importeren in Twitter? Twitter vindt al je connecties in LI die daar aangegeven hebben dat ze over een Twitter-account beschikken. Daarom moet je ook in je eigen LI profiel je Twitter-account opnemen!
  • Zoek je mensen die de moeite waard zijn om als fondsenwerver te volgen? Er zijn verschillende goede openbare lijsten: kijk maar eens bij @ellenjanssens of bij @101fundraising.
  • Kijk eens naar de mensen die jou volgen. Daar zitten vaak interessante mensen tussen, en in dit geval is hen volgen aantrekkelijk en terugvolgen is ook 'goed-Twitter-gebruik'.
  • Tot slot kan je bij de mensen die jou volgen of die je zelf volgt ook nog eens kijken wie zij volgen.
  • En natuurlijk moet je @FundraiserOnl volgen!!!
    Gedragsregels op Twitter
    Om Twitter te gebruiken moet je wel wat gedragsregels kennen en ik raad je sterk aan ze in acht te nemen.
    • Als je een bericht van een ander retweet, haal dan nooit zijn/haar twitter handle (=naam) weg. Hij/zij ziet je retweet dan niet meer!
    • Datzelfde geldt voor het weghalen van hashtags. Veel mensen volgen hashtags en de boodschap valt weg voor die volgers.
    • Uitzondering geldt voor de hashtag #in, die bedoeld is voor doorplaatsing naar LinkedIn.
    • En ook voor artikel namen!
    • Als je bij een retweet tekst toevoegt, wat vooral mensen met twitterclients als Hootsuite en Tweetdeck doen, wordt je retweet een mention.
    • Niemand zit te wachten op langdurige heen-en weer gesprekken tussen 2 personen...daar zijn de 'direct messages' voor bedoeld!
    • Bijkomend element bij voorgaande: Mensen kunnen een conversatie tussen twee personen alleen volgen als ze ook allebei de personen volgen.
    • Het is 'goed-Twitter-gebruik' om mensen die voor een mention of retweet zorgen te bedanken!
    Voor de gevorderden   
    • Stuur niet teveel berichten want je vult de timeline van volgers die erg weinig mensen volgen snel....
    • Als je ervaren bent (en dat blijkt al snel uit je profiel), zijn foutjes van beginners (zie boven) zoals het weghalen van Twitterhandles geen 'ongelukjes', maar onbeschoft en beledigend!
    • Datzelfde geldt voor het weghalen van de link!
    • Gebruik bekende hashtags: #fondsenwerving of #fundraising bijvoorbeeld.
    • Als je gebruik maakt van een URL-shorteners, begrijp dan wel dat die voor anderen nietszeggend zijn, dus dat bij een tweet als  "gave post <shortend URL>", niemand met z'n volle verstand er op zal klikken! En al helemaal niet op LinkedIn!
    • Ik raad je oprecht aan niet al je tweets door te zenden naar LinkedIn. Op LinkedIn zie ik heel wat reacties voorbij komen uit conversatielijnen die verder ontbreken en dat geeft een heel vreemd beeld.
    Veel meer nog dan op LinkedIn is goed gedrag op Twitter erg belangrijk. Niet in de laatste plaats omdat heel veel mensen het zien en Twitter over nog al wat ongeschreven gedragsregels beschikt. Juist als fondsenwerver heb je er groot belang bij je netjes te gedragen. Denk dus heel goed na voordat je een Tweet verstuurt!

    En tot slot: Twitter is een hyper dynamisch medium. Je zult echt regelmatig moeten checken wat er gebeurt!  


    Volg Fundraiser Online op Twitter @FundraiserOnl 
    en ontvang een tweet bij elke nieuwe publicatie.
     
    Follow FundraiserOnl on Twitter
     

    4 opmerkingen:

    1. Om meteen maar de nettiquette te volgen:
      Dank voor de mention van http://twitter.com/@101fundraising!

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Goed stuk weer Walter, en dank voor de mention!

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Ellen, Reinier,

      Je hebt gelijk t.a.v.de nettiquette, maar het zijn jullie lijsten, jullie initiatief, dus de credits horen bij jullie! Ik ben slechts een dankbaar gebruiker. Dank aan jullie daarvoor!

      En dank voor het compliment natuurlijk.

      BeantwoordenVerwijderen