- Bevestig goed gedrag.
- Mensen zijn onzeker en zoeken naar bevestiging van hun handelen. Zeker achter een computerscherm. Geef ze die bevestiging, bijvoorbeeld door testimonials van donateurs, logo van keurmerken e.d.
- Stel deadlines, voeg urgentie toe!
- Waarom moet ik NU doneren? Kortingsacties zoals in de commerciële wereld zijn natuurlijk vreemd, maar er zijn genoeg andere methoden om een deadline te stellen. 'Doneer voor het einde van het jaar en profiteer nu nog van de belastingaftrek!'of 'Als u voor het eind van de maand doneert wordt u gift door bedrijf X verdubbeld'.
- Geef garanties.
- Ook donateurs moeten over een drempel. Net als voor commerciële partijen is het verschaffen van garanties een drempelverlager. 'Spijt van je donatie: indien u binnen een maand reageert storten wij u geld terug!'
- Na de donatie houdt het niet op.
- Een donateur wil je terugzien op je website. Biedt na de donatie contactmogelijkheden, informatie over projecten. Bedank, geef toelichting over het wel en wee van de bestedingen. Doe er alles aan om de relatie te bestendigen.
- Gebruik kennis uit eerder bezoekgedrag.
- Wanneer iemand je website bezocht heeft, leg dan z'n voorkeuren vast, zodat hij/zij bij een volgend bezoek een aanbog krijgt dat beter op maat is. Geïnteresseerd in een bepaald type medisch onderzoek? Presenteer nieuwe, vergelijkbare projecten. Interesse in het werk in een bepaalde regio...stel de regio centraal bij het volgende bezoek. Observeer, leg vast en gebruik de lessen om je aanbod te verfijnen.
- Breid je aanbod uit met passende aanvullende producten.
- We kennen het als 'The Long Tail', naar het boek van Chris Anderson, dat de succesformule achter webshops als Amazon beschrijft: Biedt iemand meer 'vergelijkbare producten' aan. Verkoop niet alleen je successen, maar biedt ook je minder succesvolle producten aan. Wanneer iemand doneert, laat dan tevens zien dat je dat ook belastingvrij kan doen, of dat ze ook een boek of een set kaarten kunnen afnemen om dat specifieke project extra te steunen. De mogelijkheden zijn onbeperkt...
- Speel in op de actualiteit.
- De 'moederdagaanbieding', het speciale 'sinterklaasaanbod', de 'voorjaarsactie', ze werken ook voor goede doelen die fondsen werven.
- Gebruik positieve, wervende terminologie
- Alle commerciële partijen doen het: een 'exclusief aanbod', een 'buitenkans', 'extra voordeel', een 'topaanbieding', enfin, je kent ze wel...Ook donateurs zijn er echt gevoelig voor. 'Nu, voor het te laat is', 'Extra impact', 'Meer bereiken', 'Sneller resultaat', ze werken allemaal!
De eerste post gemist? Die vind je hier: 9 tips voor een fondswervend succesvolle website
Volg Fundraiser Online NU op Twitter!
@FundraiserOnl
of druk hier:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten