- Eén website, één hoofddoelstelling.
- Wanneer je website een fondsenwervend succes moet zijn, is fondsenwerving je hoofddoelstelling en zijn alle andere activiteiten van de organisatie daaraan ondergeschikt. Ze zijn er om bij te dragen aan de hoofddoelstelling van de website!
- Volledigheid is de dood in de pot, maak keuzes!
- Voor fondsenwervers is transparantie een groot goed, maar verwar dat niet met volledigheid. Alles willen vertellen leidt tot een rationeel verhaal, en fondsenwerving is, zoals vaker betoogd, emotioneren van mensen. Iedere zin, ieder beeld moet bijdragen aan het versterken van de beoogde emotie.
- Het begint met emotie!
- Wel eens een straatwerver ontmoet die zijn gesprek begint met de vraag 'Hoeveel wenst u te doneren?' Je zult altijd eerst de bezoeker moeten emotioneren. En dat doe je zelden met alleen een foto!
- Houd het visueel overzichtelijk.
- Een website mag geen zoekplaatje worden. De gevraagde/beoogde handeling staat centraal. In dit geval dus doneren. Ook visueel moet alles daarnaar toe leiden. Opvallende menu's, grote knoppen die niet voor doneren bedoeld zijn, aansprekende visuals naast een kleine doneerbutton, ze leiden af van het beoogde doel.
- Houd de aandacht vast.
- Het is op internet moeilijk genoeg om aandacht te krijgen, dus als je het hebt moet je het zien vast te houden. Een breuk in de 'emotionele transactie' is een belangrijk afhaakmoment. Houd dus de emotie vast en zorg dat de overgang naar de 'financiële transactie' er snel is en dat een logische stap is.
- Blijf visueel in dezelfde omgeving.
- De overgang van de 'emotionele transactie' naar de 'financiële transactie' mag geen stijlbreuk zijn. Daarmee verbreek je immers de opgebouwde emotionele band. Zorg dus dat er geen stijlbreuk optreedt die tot heroverweging leidt. Geen ander lettertype, geen kale pagina na pagina's vol kleuren en foto's, geen andere layout.
- Zijsporen leiden af, het zijn ontsnappingsroutes.
- Iedere link die niet tot de 'fundraiser tunnel', oftewel de 'funnel' behoort, is onwenselijk. Willen mensen meer informatie, zorg dan dat de 'ontsnappingsroute' kort is en doodloopt, met als enige mogelijkheid om terug te gaan naar de 'funnel'. Dat doe je bijvoorbeeld door additionele informatie beschikbaar te stellen in een 'pop-up' zonder links.
- Plaats ontsnappingen beneden 'de fold', gewenst gedrag boven 'de fold'.
- 'De fold is wat mensen op een pagina zien zonder dat ze scrollen'. Aangezien de meeste mensen niet scrollen, moet je zorgen dat wenselijk gedrag boven de fold plaatsvindt en dat je voor onwenselijk gedrag extra moeite moet doen.
- Meten is weten.
- Juist voor een website geldt: 'Volg de bezoeker!' Waar komt hij/zij binnen, waar haakt de bezoeker af, welke additionele informatie wordt vaak bekeken en moet dus onderdeel van de 'funnel' worden, hoeveel stappen van 'entry' tot donatie? Optimalisatie van de funnel is cruciaal voor succes!
Volg Fundraiser Online op Twitter?
@FundraiserOnl
@FundraiserOnl
Zo blijf je op de hoogte van elke nieuwe publicatie!
Beste,
BeantwoordenVerwijderenDient "Zorg dus dat er een stijlbreuk optreed die tot heroverweging..." niet gelezen te worden als: "...... Zorg dus dat er GEEN stijlbreuk optreed die tot heroverweging...."
Met vriendelijke groet,
Rob
Dank Rob, te snel gepubliceerd! Heb het inmiddels aangepast, evenals twee andere typefouten...
BeantwoordenVerwijderenEmotie, da's een goede. Zeker als je conversie wilt bereiken. Een goede wervende site kijkt daarom nauwlettend naar bevindingen uit de economische psychologie. Onze keuzes bestaan namelijk voor 95% bestaan uit onbewuste hersenprocessen. Het brein 'praat' die keuzes later goed. Daar kan je overigens geweldig mee spelen. Eigenlijk zou dat een extra punt moeten zijn: testen. Een goede A/B test op basis van content of vormgeving levert altijd interessante resultaten op.
BeantwoordenVerwijderenHoi Frank,
BeantwoordenVerwijderenHelemaal waar! komt ook zeker terug in deel 3 van de aanbevelingen...