- Beeldmateriaal moet iets toevoegen.
- Weer een kind in beeld? Gaat dat extra conversie opleveren? Voegt het wezenlijk iets toe aan de boodschap van je organisatie? Beelden moeten iets toevoegen, emotioneren omdat ze echt heel goed en heel bijzonder zijn, omdat ze een verhaal vertellen...beelden zijn geen vulling, beelden maken of breken je succes. TEST ZE! Continu.
- Denk aan de bij/onderschriften bij beeldmateriaal
- Vögele leerde het ieder direct marketeer met zijn eyetracking onderzoek, maar online wordt het altijd vergeten: Onderschriften (of bijschriften) bij foto's worden zeer goed gelezen, veel beter als platte tekst. Voeg dus onderschriften toe!
- Nieuws, hoe belangrijk ook voor uw organisatie, emotioneert bijna nooit!
- Worden mensen donateur omdat uw organisatie een nieuwe directeur heeft? Of omdat u subsidie krijgt van de overheid? Welk nieuws heeft echt waarde voor een donateur? Selecteer nieuws op fondsenwervende toegevoegde waarde! Als dat er niet of onvoldoende is, dan geen nieuws melden, het leidt alleen maar af!
- Meld je Unique Selling Points
- Ieder commerciële organisatie doet het, maar Goede Doelen maar zelden. Plaats een lijst met 'bulletpoints' op de homepage met de U.S.P.'s van de organisatie of van een belangrijk fondsenwervend product!
- 'Wat u recent bekeek.'
- Wel eens 'amazon.com' bezocht? De meest succesvolle online boekverkoper laat altijd op de homepage zien wat u recentelijk bekeken heeft. Dat doen ze niet voor niets!
- Populair, 'het meest bekeken'
- Net als punt 6, werkt dit ook op iedere website. Mensen benchmarken zichzelf altijd. Wat doen anderen? Dan kijk ik daar ook even naar. Een lijstje met 'meest bekeken' is een magneet voor bezoekers.
- Test en blijven testen!
- Een goede lay-out voor je webpagina bedenk je niet achter een tekentafel. Die ontwikkel je door te blijven testen. Online bedrijven testen de layout van een pagina continu. Zo krijgen bezoekers verschillende webpagina's te zien, en uit hun vervolggedrag, bijvoorbeeld de conversie of het doorklikgedrag blijkt dan welke paginaopzet beter scoort. (Frank Booij verwees hier ook al eerder naar in een comment)
- Service
- Iedere commerciële partij heeft een online service afdeling. De meeste charitatieve instellingen ook, maar in tegenstelling tot commerciële partijen, voor wie dit een contactkans is, zien ze dit als lastig en dus iets om ver weg te stoppen. Service is belangrijk, zorg dat het prominent zichtbaar en laagdrempelig toegankelijk is! Beschouw het als meerwaarde, niet als iets dat geld kost. En noem het ook 'Service', geen 'klachtenafdeling'!
- Visuele aansluiting met trafficbronnen
- Al eerder kwam de visuele overgang van de emotionele transactie naar de financiële transactie ter sprake. Hetzelfde geldt voor de overgang van de trafficbron naar de website. De contactbron is de ingang, die daarna continu bevestigd moet worden!
- Download!
- Veel commerciële partijen geven informatie weg in de vorm van (pdf-) downloads, die slechts beschikbaar zijn indien je als geïnteresseerde je contactgegevens achterlaat. Dat doen ze niet voor niets, het zijn geweldige lead generators! Ook charitatieve instellingen kunnen van die methode gebruik van maken. Bied downloads, bijvoorbeeld over projectinformatie, vraag om contactgegevens in ruil voor die additionele informatie.
Volg je Fundraiser Online al op Twitter? @FundraiserOnl
Blijf op de hoogte van elke nieuwe publicatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten