Special: Tips voor Goede Doelen op Twitter (8)

In verschillende eerdere posts is het al aan de orde geweest, maar in deel 8 van de serie 'Tips voor Goede Doelen op Twitter' wat meer aandacht voor een zwaar onderschatte kracht van Twitter: De hashtag (#). 

Goed gebruik maken van de hashtag levert namelijk heel veel voordelen op. Voordelen waar nog lang niet genoeg gebruik van gemaakt wordt.

De hashtag biedt de mogelijkheid om in een tweet zowel platte tekst te gebruiken en tevens een tweet te 'labellen'. Op het eerste gezicht een leuk feature,  maar bij goed gebruik is het veel meer dan dat en brengt het heel veel voordelen met zich mee. Maar dan moet je Twitter en haar gebruikers wel begrijpen! Waar gebruiken zij het voor en hoe kan je daar als organisatie je voordeel mee doen?

Labellen
  • Natuurlijk is een hashtag in de eerste plaats een label. Je kan met een hashtag het onderwerp van je tweet vastleggen en in een twitterclient (bv. Hootsuite of Tweetdeck) ook je tweets ordenen via je hashtag.
  • Ook kan je door het toevoegen van specifieke hashtahs je tweet herkenbaar maken voor andere programma's. Zo kan je met de toevoeging van '#in' je tweet publiceren op LinkedIn, mits daar vastgelegd natuurlijk.
Ordenen

Wanneer je steeds meer mensen volgt, neemt ook de omvang van je timeline toe. Uiteindelijk is het ondoenlijk om alle tweets in je timeline te lezen. De hashtags maken het mogelijk om in deze brei aan informatie orde te scheppen.

  • Twitterclients laten het toe dat je bepaalde hashtags apart volgt. Daardoor ben je in staat om één specifiek onderwerp te volgen, in plaats van alle onderwerpen door elkaar. Je filter feitelijk je timeline.
  • Andere twitteraars doen dit overigens ook. Het gevolg is dus dat hashtags er juist voor kunnen zorgen dat je tweets niet 'uitgefilterd' worden
Signaleren
  • Niet alleen biedt een hashtag je de mogelijkheid om te ordenen, het biedt ook de mogelijkheid om te signaleren. Ideaal voor je webcare activiteiten. De tweets van mensen die iets tweeten over je organisatie en daar een hashtag voor plaatsen worden zo zichtbaar, en je kan er meteen op reageren. Denk maar eens aan de combinatie met '#fail' , wanneer iemand ontevreden is!
  • Wanneer je als organisatie op twitter actief bent gaan mensen er overigens ook vanuit dat je deze vorm van webcare pleegt en dus verwachten ze ook een reactie! Volg dus altijd hashtags met (een aantal varianten van) je eigen naam!
Presenteren
  • Door hashtags te gebruiken die bij je doelgroep passen komt je account automatisch in beeld bij mensen die deze hashtag volgen. Dit biedt je dus de mogelijkheid om jezelf te presenteren en dus te lanceren in je doelgroep.
  • Strategisch gebruik van hashtags is dus ook een wervingsstrategie op Twitter! Je kan er nieuwe volgers mee aantrekken.
  • Kijk dus naar veel gevolgde mensen in je doelgroep en specifiek naar welke hashtags zij hanteren.
  • Door regelmatig dezelfde hashtag te gebruiken ben je ook in staat om autoriteit op een bepaald gebied te verwerven.
  • Zorg wel dat deze hashtags ook 'on-topic' gebruikt worden, er wordt op Twitter veel geklaagd over 'hashtag-spammmers', die niets anders doen dan 'trending topics' in hun tweets opnemen die verder niets met het onderwerp van de tweet te maken hebben.
Discussiëren
  • Door met een groep twitteraars af te spreken dat je bij een bepaald onderwerp altijd eenzelfd hashtag gebruikt, kan je met veel mensen tegelijk discusieren over dat onderwerp. Dat kan bijvoorbeeld een echt evenement zijn waar iedereen aanwezig is, maar je kan ook zelf discussies op Twitter initiëren.
  • Met behulp van wat extra programmaatjes als Twitterfountain kan je op een evenement zelfs direct op een groot scherm voor een zaal publiceren wat er over dat evenement (dus die hashtag) gezegd wordt. Daarmee stimuleer je dan anderen weer om te participeren.
  • Het biedt mensen die niet aanwezig kunnen zijn toch een manier om je evenement te volgen. Je vergroot daarmee dus het bereik van je evenement!
Identificeren en leren

Je hebt veel belang bij het identificeren van belangrijke mensen in je doelgroep. Hashtags bieden je de mogelijkheid om aan de hand van kernwoorden te zoeken naar autoriteiten binnen je (sub-)doelgroepen. Om dat te kunnen doen moet je wel een serie hashtags identificeren die je volgt, om te kijken wie er op reageren.  Hoe doe je dat?
  • Stel als organisatie een serie kernwoorden (30 tot 40) samen die betrekking hebben op het onderwerp waarop je actief bent en ga die een week volgen;
  • Na een week gooi je minstens de helft van die kernwoorden weg en vervang ze door nieuwe woorden;
  • Dat proces herhaal je enkele weken achter elkaar. Je zult al snel ontdekken welke woorden (en dus hashtags) je moet volgen om autoriteiten te identificeren die je nog niet kende;
  • Volg ze en tracht te ontdekken welke hashtags, die ook voor jou relevant kunnen zijn, zij nog meer hanteren;
  • Daarnaast kan je bekijken welke van de door jou gehanteerde hashtags er meer dan gemiddeld geretweet worden. Blijkbaar is dat dan een onderwerp waarop je door twitteraars relevant gevonden wordt!
In het kader van deze 'Twitterspecial' laat ik het hierbij. Maar het onderwerp zal zeker vaker aan de orde komen! Volgende week de laatste serie specials!

 

Volg je Fundraiser Online al op Twitter?

@FundraiserOnl 
of druk hier:
 
Follow FundraiserOnl on Twitter
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen