Je hebt immers geen tijd om de hele dag achter Twitter te zitten. Hoe organiseer je het werk dan zo dat je je inspanning minimaliseert en je resultaat optimaliseert?
Het wordt nu langzamerhand een eentonige boodschap, maar ook publicatie van je tweets vereist planning en structuur. Je wil het bereik van iedere individuele tweet immers optimaliseren. In een goed Twitter-beleid zijn je tweets ook geen losse flodders, maar hebben een onderling verband en een duidelijk doel. Hoe pak je dit aan?
Twitter biedt helaas geen management mogelijkheden. Je hebt hiervoor extra tools nodig, en hiertoe zijn inmiddels een hele serie 'Twitter-clients' ontwikkelt. Een Twitter-client is een apart programma dat vele extra mogelijkheden biedt om:
- Tegelijk meerdere Twitter accounts te managen;
- Hashtags en lists te volgen;
- Andere social media (Facebook/LinkedIn) te volgen;
- De verzending van een tweet in te plannen en automatisch te laten verlopen;
- Tweets die vooraf ontwikkelt zijn in te lezen en in bulk te plannen;
- Accounts met meerdere mensen tegelijk te beheren;
- Rapportages te maken en (eenvoudige) statistische analyses uit te voeren;
- Overzichten van volgers en gevolgden te maken en te exporteren;
- Gebruik te maken van ingebouwde URL-shorteners.
Er zijn vele Twitter-clients, waarbij een onderscheid gemaakt moet worden tussen clients voor gebruik op een PC/tablet of clients voor gebruik op een mobiele telefoon. Ik beperk me hier tot de eerste groep. Daar zijn de belangrijkste op dit moment:
- Tweetdeck, recentelijk overgenomen door Twitter;
- Hootsuite, mijn persoonlijke favoriet;
- UberSocial, het voormalige UberTwitter, wereldwijd het meest gebruikt.
Indien je als organisatie een webblog hebt, heb je daarnaast de mogelijkheid om nieuwe blogposts automatisch te publiceren naar Twitter. Een goede feeder voor Blogger is Twitterfeed, Wordpress beschikt over eigen plugins (Publicize) waarmee dit geautomatiseerd wordt. In beide gevallen gebeurt het volledig automatisch na publicatie van een post!
De Twitter-clients maken het mogelijk om de verzending van tweets in te plannen. Ideaal, want je kan nauwkeurig het moment van verzending van een tweet bepalen, zonder dan zelf achter twitter te zitten. Door het gedrag na verzending te monitoren leer je in de loop der tijd wat de optimale momenten voor verzending van je berichten zijn. Zo kan je bijvoorbeeld zien wanneer na publicatie het meest op een meegezonden URL geklikt wordt of welke berichten meer geretweet worden en dus een groter bereik hebben. Hetgeen weer voeding oplevert voor de planning van je volgende activiteiten.
Voor campagne-management betekent het dus ook dat je (series van) tweets vooraf precies getimed kan laten verzenden. Ideaal bijvoorbeeld om de aandacht voor een zojuist verzonden e-mailing of een mailing te verhogen of om mensen bijvoorbeeld attent te maken op een TV-uitzending of een radioprogramma. Door goed te plannen kan je je tweets laten opbouwen naar een 'spannend moment'.
Publicatie draait dus vooral om (1) plannen en (2) de juiste tools gebruiken. Met een relatief geringe inspanning en lage kosten kan je dan toch al heel ver komen. Hoe ver? ....Blijf de serie volgen!
Volg je Fundraiser Online al op Twitter?
@FundraiserOnl
of druk hier:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten