Special: Tips voor Goede Doelen op Twitter (6)

Iedere organisatie wil meer volgers. Ook Goede Doelen op Twitter. In deel 6 van deze serie een nadere blik op hoe je 'passieve werving' van volgers kan bevorderen.

In deel 5 is aan de orde geweest wat het verschil was tussen 'actieve' en 'passieve' werving. Passieve werving zijn alle activiteiten waardoor je meer volgers krijgt zonder dat je mensen daartoe uitnodigt. De 'autonome groei' van je volgerbestand dus.

Waarom zouden mensen onuitgenodigd je account volgen? Daarvoor zijn slechts een beperkt aantal oorzaken:
  1. Ze kennen je organisatie al en gaan actief op zoek naar je Twitter account.
  2. Ze worden geconfronteerd met je tweets en besluiten je te gaan volgen.
  3. Ze zijn geinteresseerd in het specifieke werkterrein waarop je actief bent en worden vanuit die interesse geconfronteerd met het bestaan van je Twitter account.
Al deze oorzaken zijn beïnvloedbaar. Dit doe je door te zorgen dat mensen met je bestaan op Twitter geconfronteerd worden. Hoe kan je die kans op 'confrontatie' nu optimaliseren?
  • Vindbaarheid van je account vergroten.
    • Een logische naam op Twitter hebben is wel erg behulpzaam.
    • Twitter biedt continu een selectie aan van 'who to follow'. Die lijst komt tot stand op basis van (1) waar mensen over tweeten, (2) wie hun huidige volgers zijn en (3) dat wat je in je 'bio' hebt vermeld. Belangrijke kernwoorden in je bio opnemen helpt dus, je zal dan aangeboden worden als 'interessant om te volgen', zoals ook 'on topic' tweeten helpt. 
    • Een tweede belangrijke manier om gevonden te worden is zorgen dat de accountnaam van je Twitter account goed vindbaar is in zoekmachines, met name Google. 
    • De inhoud van je bio bepaalt ook hoe goed je vindbaar bent in Twitter-lijsten als Twittergids.
  • Inhoud van je tweets 'retweetbaar' maken.
    • Je hebt geen invloed op wat je volgers 'retweeten', maar je kan door een goed contentbeleid er wel voor zorgen dat je tweets 'retweetable' worden. Daardoor bereik je mensen die je anders niet zou bereiken. Cruciaal voor retweeten is het leveren van orginele content voor je volgers.   
  • Relevante hashtags gebruiken.
    • Wanneer je veel en goede hashtags in je tweets gebruikt, ben je vindbaar voor iedereen die hashtags volgt, in plaats van twitteraccounts. Vooral gebruikers van twittercliënts hebben de neiging om niet alleen (1) hun eigen timeline en (2) lists te volgen, maar ook (3) belangrijke hashtags. Als jij die dus hanteert, kom je vanzelf bovendrijven bij mensen die geïnteresseerd zijn in de onderwerpen van jouw tweets.  
  • Je bestaan op zo veel mogelijk plekken propageren.
    • Overal waar je de kans hebt zal je je bestaan op Twitter moeten melden, te beginnen met je eigen media. Daar ontbreekt het bij veel goede doelen aan. Een paar voorbeelden:
      • De homepage van je website;
      • Bij je 'contact-gegevens' op je website;
      • In de e-mail handtekening;
      • Op je visitekaartjes;
      • In je online en offline nieuwsbrieven;
      • In je corporate brochure, je jaarverslag etc;
      • Bij de adresgegevens in je mailingen;
    • Daarnaast kan je belangrijke stakeholders verzoeken je Twitter account te vermelden. Denk daarbij aan portalsites rondom voor jouw organisatie belangrijke thema's.
Je hoofddoel in 'passieve werving' is dus om 'confrontatie uit te lokken'. Het helpt wel als je ook een autoriteit op het betreffende gebied bent en in je niche al over een grote naamsbekendheid en goed imago beschikt.

Teneinde passieve werving zo laagdrempelig mogelijk te maken, is het wel belangrijk om overal waar mogelijk in je online kanalen gebruik te maken van de 'buttons' die Twitter hier zelf voor aanlevert. Zo wordt het met één druk op de knop voor geïnteresseerden mogelijk om je te volgen. Die buttons vind je op Twitter zelf onder het kopje 'Resources'. Gebruik ze! 

Tot slot: Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de redenen waarom mensen besluiten je te gaan volgen. Enkele belangrijke waarnemingen daaruit zijn:
  • Hoeveel volgers heb je al?
  • Hoe is de verhouding volgers/gevolgden (hoe dichter bij 1, hoe  beter!);
  • Wat is de mate van interactie met je volgers;
  • De inhoud van je laatste tweets ('laatste 3 tweets' of 'laatste 10 tweets');
  • De hoeveelheid tweets die je dagelijks verzend (bij voorkeur meer dan 4 en minder dan 15);
  • Je avatar (het fotootje).
  • Voor goede doelen: tweets over de inhoud van je werk, niet over marketing/fondsenwerving!
Dat laatste is een belangrijk punt: Volgers zitten niet te wachten op grote hoeveelheden tweets over je nieuwe nieuwsbrief, de publicatie van je jaarverslag, donatieverzoeken en succesverhalen over je laatste fondsenwervende evenement, of het volgende verzoek om aan een onderzoek deel te nemen. Zorg dat die tweets dus niet de overhand krijgen!

Volg je Fundraiser Online al op Twitter?

@FundraiserOnl 
of druk hier: 
 Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen