De 23 vragen van een donor

Het is de taak van een fondsenwerver om te begrijpen wat een donor beweegt. Waarom doneert hij/zij, en waarom niet? Dat laatste is misschien nog wel belangrijker dan het eerste. Wat is de angst van een potentiƫle donor? Waar zit z'n twijfel? Als je begrijpt wat een donor beweegt, begrijp je ook waaraan je tegemoet moet komen om hem/haar over de streep te trekken. Dit zijn de vragen die de donor zich stelt:

  1. Kan ik het geld wel missen?
  2. Maakt mijn donatie een wezenlijk verschil?
  3. Welk deel van mijn donatie komt nooit bij de hulpbehoevende?
  4. Ik snap niet echt wat ze gaan doen. Kan ik uitleg krijgen?
  5. Hun oplossing is niet mijn oplossing. Moet ik dan toch doneren?
  6. Dit is en korte termijn oplossing, vragen ze me binnenkort weer om geld omdat er geen blijvend resultaat geboekt is?
  7. Is dit mijn verantwoordelijkheid?
  8. Is de organisatie wel betrouwbaar?
  9. Wordt het probleem ook opgelost als ik niets doe?
  10. Vragen ze later meer?
  11. Verwachten ze na mijn donatie nog meer van me?
  12. Kan ik er met goed fatsoen onder uit?
  13. Hoe urgent is het eigenlijk?
  14. Wat is er zo uniek aan deze oplossing?
  15. Is het makkelijk om nu te doneren?
  16. Wat vinden anderen van mij als ik hiervoor doneer?
  17. En als ik hier niet voor doneer?
  18. Heeft de organisatie eigenlijk wel ervaring?
  19. Hebben ze ook succes geboekt? 
  20. Zijn er bekenden die hen aanbevelen?
  21. Is er onafhankelijk toezicht op hen?
  22. Vertellen ze wel echt wat ze doen?
  23. Wordt er geen misbruik gemaakt van mijn goede bedoeling?
Donoren zijn niet gek! Ze denken echt wel na voordat ze geld geven. Als je deze vragen niet kan beantwoorden, zal de twijfel winnen van de goede bedoeling. Dus moet je hier mee aan de slag. Zorg dat je deze vragen blijft beantwoorden. Zodat een donor zorgeloos kan doneren. Want de vragen zijn terecht en daar mag hij/zij altijd een afdoende antwoord op verwachten!  

Volg je FundraiserOnline op Twitter?

Follow FundraiserOnl on Twitter


Geen opmerkingen:

Een reactie posten