Sociale Media zijn media, en draaien, net zoals traditionele media als televisie en radio om het verkrijgen van een zo groot mogelijk bruto bereik. Om het bereik te vergroten maken sociale media gebruik van 'amplification' van de boodschap door middel van medium-specifieke toepassingen:
- Twitter gebruikt de Retweet, kortweg de RT, wat een mogelijkheid is om een interessante of leuke tweet door te zetten naar je eigen netwerk van volgers.
- Facebook gebruikt de 'Like' die eigenlijk precies hetzelfde doet, namelijk de gelezen boodschap zichtbaar maken voor je eigen netwerk.
- LinkedIn gebruikt eveneens de 'Like'
- Google heeft recentelijk de '+1' geïntroduceerd, nu al aangeduid als de 'Wannup', die natuurlijk ook gebruikt wordt in Google+
Stel dat iemand op Twitter 200 volgers heeft, dan zijn er dus maximaal 200 directe lezers van z'n tweet. Maar indien de boodschap door 5 van die 200 volgers naar zijn/haar volgers geretweet wordt,die ieder ook weer 200 volgers hebben, wordt dat bereik meer dan substantieel vergroot. De oorspronkelijke 200 potentiële lezers worden dan plots ca. 800 tot 1.000 potentiële lezers van de boodschap!
Het gebruik van deze 'versterkers/ vermenigvuldigers' dient echter meer doelen dan het direct vergroten van het bruto bereik. Wat het tevens doet is is een indicatie geven over de waardering voor de oorspronkelijk de boodschap. En dat heeft een aantal gevolgen:
- voor het netto bereik; de redenatie van de ontvanger is: Mijn vriend/relatie vindt dit leuk/boeiend, dus het zal voor mij ook wel interessant zijn. Het zorgt dus voor extra aandacht door de aanbeveling van een bekende.
- voor zoekmachines. De boodschap wordt blijkbaar een hogere waardering toegedicht en scoort dus hoger in zoekmachines als Google, die hiervan gebruik maken in hun ranking. zij redeneren dat de boodschap relevanter is naarmate het bereik vergroot wordt door een RT, Like of Wannup. Een hogere score in de zoekresultaten vergroot de mogelijkheid tot confrontatie met je boodschap voor mensen die buiten je directe bereik liggen.
- Vraag om RT's, Likes en Wannups aan je volgers, het vergroot immers het bereik van je boodschap aanzienlijk.
- Specifiek voor Twitter: Zorg dat je boodschap 'retweetable' is. Een rekenles:
- Een belangrijke methode daarvoor is de lengte van je tweet. Hanteer hiervoor geen 140 karakters, maar (140 -/- (RT + spatie + lengte van je accountnaam + spatie)) dus in mijn geval (@fundraiseronl) 122 karakters! Bij een retweet blijft dan je boodschap intact!
- Plaats hashtags achteraan bij lange boodschappen, dan vallen die weg (of worden verwijdert door degene die retweet)
- Goed voorbeeld doet goed volgen. Maak zelf veel gebruik van Likes, RT's en Wannups. Het is wat 'on-Hollands', wij Nederlanders zijn niet zo van het toejuichen van anderen, maar het komt je resultaten wel erg ten goede. Maak anderen groot en ze maken jouw ook groter!
- Bedank mensen die jouw boodschap vermenigvuldigen, ze zullen het vaker doen!
En nu komen we bij een belangrijk stuurmechanisme: Want,
- Wat zou er gebeuren als bij het begin van je campagne een hoop bekende Nederlanders met veel volgers jouw boodschap versterken? Je bereik gaat dan met stappen omhoog! Dat kun je dus ook direct aan hen vragen!
- Hetzelfde geldt voor trouwe volgers met een grote schare volgers.
- Denk daarbij ook aan niet-volgers in je directe omgeving, bijvoorbeeld degene die een relatie hebben met collega's.
Goed verhaal Van Kaam. Ik zou er desgevraagd aan willen toevoegen; "vraag" alleen om RT's, likes en wannups als jouw updates kennelijk niet interessant genoeg zijn. Echte social engagement komt immers voort uit iemands intrinsieke behoefte om iets van waarde met anderen te delen. Ergo; content is king.
BeantwoordenVerwijderen