Alweer een nieuw Sociaal Medium. Eind juni heeft Google het marktsegment wakker geschud met de introductie van Google+. De ontwikkelingen volgen nu snel, de eerste 'Google+ guru's' hebben zich alweer gemeld, iedereen heeft een mening gegeven en de eerste echte duidingen zijn er nu ook wel. Tijd om eens naar de vraag te kijken of de charitatieve sector er (al) iets mee kan.
Dat Google vroeg of laat met een sociaal netwerk zou komen was onvermijdelijk. De zoekmachine heeft al lang geleden besloten dat het relevantie van resultaten centraal stelt. Zowel voor de optimalisering van zoekresultaten als voor de aangeboden advertenties. En om de relevantie scherper te bepalen heeft het de gegevens van sociale media nodig. Dat deed men al door introductie van de 'wanup' (of 'wannup') eerder dit jaar, maar dat was niet voldoende. Voor Google was een 'eigen' sociaal medium noodzakelijk. Waarom? Voor de geïnteresseerden, lees dit artikel van Bas van den Beld: What is Google+ really all about?
Wanneer een mastodont als Google iets nieuws introduceert, is het bijna gegarandeerd een succes. Geen sociaal medium (nota bene in bèta-versie) ontwikkelde zich zo snel. Binnen een maand waren meer dan 20 miljoen deelnemers (invite only!) actief. Alhoewel het in het begin natuurlijk vooral interessant was om binnen te komen, maar het na binnenkomst wel angstvallig stil was. Die fase zijn we nu al wel gepasseerd.
Vooralsnog is Google+ alleen gericht op personen. Google geeft zelf aan de komende maanden met een oplossing voor bedrijven en non-profits te komen. Tot het zover is verzoekt Google dringend om geen organisatie-profielen aan te maken, ze geven aan ook geen 'ombouw-mogelijkheden' te zullen ondersteunen. Voor organisaties is het dus nog even wachten.
Maar dat geldt natuurlijk niet voor individuele medewerkers van Goede Doelen, zeker de fondsenwervers en de communicatie medewerkers. Die zijn in Nederland, in tegenstelling tot de collega's in de Angelsaksische landen, nog erg afwezig. Ondanks de vakantieperiode valt op dat Google+ een nog erg onbesproken onderwerp is in charitatief Nederland. Veel mensen lijken de kat uit de boom te kijken, of hebben misschien last van 'social media fatigue'.
Leren doet Google inmiddels ook. Erg snel zelfs. Wekelijks worden nieuwe features toegevoegd en worden op verzoek van gebruikers aanpassing doorgevoerd. In dit tempo wordt Google+ snel volwassen.
Als Non Profit heb je er overigens alle belang bij om Google+ serieus te nemen. Want Google heeft, mede dankzij Google Grants, heel wat te bieden voor non-profits, en kan door gebruik van Google+ alleen maar relevanter voor je worden. Niet dat ik verwacht dat Google+ op korte termijn concurreert met Facebook, LinkedIn of Twitter, maar op de langere termijn zal er echt wel wat gaan veranderen.
Google+ heeft wat nieuwe features geïntroduceerd die wel potentie hebben. In de eerste plaats natuurlijk het 'kringen'- concept, waardoor je zelf bepaalt met wie je welke informatie deelt. Ook de Hang-outs zijn interessant. Daarnaast leren ze goed van Twitter. Ik verwacht echter dat Google zelf, in tegenstelling tot Twitter, met veel extra producten zal komen. Om alle ontwikkelingen bij te houden raad ik je aan de What's new on Google+ pagina te blijven volgen.
Op dit moment zitten de Nederlandse donateurs nog niet massaal op Google+ . Dat moet je er ook nog niet zoeken. Dit is een leerfase, maar het is wel slim om goed op de hoogte te blijven, want dat Google+ impact gaat hebben staat wel vast. Google integreert ongetwijfeld al zijn bestaande diensten, zoals Gmail, YouTube, Blogger, Places, Buzz. Het is met de voorbereidende werkzaamheden daartoe al begonnen. De consequentie van deze integratie is dat ze in een volgende fase heel snel aantrekkelijk in gebruik worden voor 'het grote publiek'. In eerste instantie 'naast' bestaande sociale media, maar naar mijn inschatting al snel 'in de plaats van'.
De iPhone app en natuurlijk de Android app zijn er ook al. De iPhone app is nog wat lastig in gebruik, bij mij blijft het regelmatig hangen. Maar Google zal het gebruik voor Android en iPhone natuurlijk snel optimaliseren. Ze geven immers zelf aan 'mobiel' in de ontwikkeling voorrang te geven boven 'desktop'.
Mashable heeft overigens een handige 'How to' voor beginners op Google+. Die vind je hier: Google plus guide . Dan kan je jezelf ook gelijk tot 'guru' bestempelen!
Volg je FundraiserOnline op Twitter?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten