5 Quotes van Sun Tzu voor fondsenwervers

De zon schijnt, het is vakantie. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar voor mij is dat de enige periode dat ik overdag een boek lees. Bij vakantie horen dan ook traditioneel de leestips.

Heb je ooit 'The Art of War' gelezen van de Chinese generaal Sun Tzu? Het boek is meer dan 2000 jaar oud en is zonder twijfel een parel voor strategen. Daarmee bedoel ik niet alleen de militair strategen. Ook marketing strategen, en dus ook fondsenwervers, kunnen er heel veel van opsteken. Snel lezen dus! Om de smaak te pakken te krijgen alvast 5 quotes van Sun Tzu  en wat je er als fondsenwerver mee kan!

  1. 'Verdedigen doe je in tijden van schaarste; aanvallen in tijden van overvloed.'
    • Timing van activiteiten is cruciaal! Wees behoudend als je het verlies niet dragen kan, wees voortvarend als je een risico kan lopen. Dit betekent dus ook dat je als fondsenwerver in goede tijden moet testen, experimenteren, en zelfs soms falen! Goede tijden voor een organisatie is dus niet automatisch een keuze voor lagere investeringen in fondsenwerving en meer bestedingen. Want dan kom je in slechte tijden in de problemen. 
  2. 'Wie als eerste het slagveld betreedt, kan rustig aan doen. Wie als laatste aankomt, dient meteen te strijden en is sneller uitgeput.'
    • Zorg dat je op tijd bent! Gebruik nieuwe ontwikkelingen snel, wees één van de eersten. Een 'Me too' strategie levert nooit het rendement op dat een vernieuwende organisatie heeft. Blijf op de hoogte van marktontwikkelingen, nieuwe kanalen en nieuwe methoden en pas ze ook toe, eerder dan anderen!
  3. 'Met weinigen zijn zij die zich moeten verdedigen tegen anderen, met velen zijn zij die anderen ertoe kunnen bewegen zich te verdedigen.'
    • Aanval is de beste verdediging! Aanvallers hebben vrienden, de kracht van de vernieuwer lijkt altijd groter dan die van de gevestigde orde. Verandering draait altijd om verkrijgen van momentum, het bezitten van de voorsprong, dan ontstaat een 'bandwagon effect', waardoor je draagvlak snel groter wordt.
  4. 'Het kost twintig kilo voedsel om een leger ver van huis van een kilo proviand te voorzien.'
    • 'Schoenmaker blijf bij je leest' zou dit in Oud-Hollands klinken. Hoe verder je je van je oorsprong verwijdert, hoe lastiger en duurder het wordt. Tenzij je in staat bent je 'dicht bij het front te voeden', dus natuurlijke aanwas te hebben door je van je oorspronkelijke doel af te bewegen, worden de kosten steeds hoger en het rendement steeds lager.
  5. 'Zorg dat iedereen gezond is. Een leger dat geen ziekten kent is onoverwinnelijk.'
    • Iedere organisatie is net zo sterk als z'n zwakste schakel. Help dus de zwakkeren in je eigen organisatie zich te versterken en het geheel wordt beter. Het succes van het totaal telt, niet het resultaat van het individu!
Geniet van de zomer, ook al is die niet altijd even goed. Lezen en leren kan overal!

Volg je FundraiserOnline op Twitter?

Follow FundraiserOnl on Twitter


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen