9 Tips om sociale media presentie te melden

Met enige regelmaat publiceert Fundraiser Online een overzicht van de prestaties van goede doelen in diverse sociale media. Het samenstellen van zo'n top 100 of 200 valt in de praktijk nog niet mee. Want (te) veel organisaties slagen er in om hun sociale media accounts wel heel goed te verstoppen. Op zichzelf is dat al een opmerkelijke constatering. Maar essentiëler is het dat het de resultaten van de  inspanningen van die organisaties natuurlijk ook niet ten goede komt.  Daarom wat laagdrempelige adviezen om alvast veel beter gevonden te worden door potentiële nieuwe relaties.

'Zoeken en gevonden worden' is al sinds de opstart van het internet een cruciaal vraagstuk. Dat is voor sociale media niet anders. Wanneer iemand je organisatie zoekt op Facebook, typen ze in de zoekfunctie van Facebook je naam in. Vaak niet eens je hele naam, maar slechts je 'populaire naam'. Wel eens gedaan en bekeken wat er dan naar boven komt als resultaat? In veel gevallen niet jouw organisatie! Datzelfde geldt voor Twitter. Type je naam in en kijk wat er naar boven komt. Dit is wat mensen die je zoeken dus te zien krijgen.

In tegenstelling tot Google, waaraan we tegenwoordig aardig gewend zijn, zijn de zoekfuncties van de meeste Sociale Media nog erg onderontwikkeld. Zet op Twitter bijvoorbeeld '_NL' achter je naam, omdat er ook nog een internationale organisatie is, en je wordt bijna nooit meer gevonden. Hetzelfde geldt voor organisaties die hun volledige naam gebruiken als account naam, maar waarvan de meeste mensen alleen de populaire afkorting kennen.

Toch kan je heel veel doen om te zorgen dat je wel gevonden wordt. Veel zaken kosten geld, budget dat vaak niet beschikbaar is, maar er zijn ook een hoop 'low-cost' verbeteringen mogelijk. Een aantal op een rijtje:
  1. Begin aan de voorkant
    • Kies je accountnaam zorgvuldig. Hoe vinden mensen je? Wat typen ze in als ze je zoeken? De rapportages van de traffic naar je website kunnen je hier al goed bij helpen. Bekijk maar eens welke Google zoekwoorden voor de meeste traffic naar je website zorgen. 
    • Helaas hebben de meeste organisaties nu al een account. In veel gevallen kan je er nu weinig meer aan veranderen, maar soms wel:
      • Zoek eens uit wie de eigenaar is van het account dat in de zoekmachines naar boven komt. Zeker als het een inactief account is, kan je soms afspreken dat de eigenaar naar jouw account verwijst of het account overnemen.
      • Je kan ook nog eens kijken of je geen account kan aanmaken dat nog hoger scoort dan de huidige nummer 1. Dat hoef je niet actief te gebruiken,  je kan vandaar ook weer doorverwijzen. 
    • Heb je, bijvoorbeeld op Facebook, speciale actiepagina's? Vermeld die dan ook (liefst prominent) in je corporate account. En wel zodanig dat je er niet voor door 7 pagina's hoeft te scrollen.
  2. Google
    • Wanneer mensen je niet kunnen vinden, gaat bijna iedereen naar Google. Welke zoekresultaten vind je daar? Ook daar is best meer uit te halen, eventueel betaald. Ben je niet in beeld bij de zoekresultaten van Google, kan je natuurlijk altijd een korte campagne houden om je accounts te promoten. Ze stijgen dan vanzelf.
    • Voor Google draait alles om relevantie van zoekresultaten. Dus is je content bepalend. Maar niet helemaal. Je kan je relevantie ook verhogen door bijvoorbeeld aan je medewerkers te vragen om posts op je account te 'liken', een 'wanup' te geven of te retweeten vanaf hun privé accounts. Het helpt echt, zeker in het begin. (Tip: laat ze dat wel thuis doen!)
  3. Website
    • Na het originele kanaal en Google volgt optie 3. De website van de organisatie. Die komt in Google, dat toch al open stond door poging 2, vrijwel altijd naar voren. Dit is de meest logische plek waar je de sociale media accounts in ieder geval  verwacht te vinden, maar...wat een drama. Want bijna geen enkel goed doel in Nederland (Ja, er zijn incidentele uitzonderingen), vermeldt op een logische plek op z'n website de eigen sociale media accounts.
      • Het begint natuurlijk met je Homepage. Idealiter zouden ze daar op moeten staan, de eenvoudige 'Follow us on Twitter' etc. buttons.
      • De meeste traffic op je website komt echter niet binnen via je homepage, maar via deeplinks op andere pagina's van je website. Kijk dus eens naar je traffic rapportages waar de meeste mensen binnenkomen en voorzie al die pagina's van buttons
      • Eigenlijk moeten ze tegenwoordig op iedere pagina te vinden zijn, dus gewoon een standaard onderdeel van de template.
    • Maar als je dat allemaal niet wil, vraag me niet waarom, zet ze dan tenminste op je contactpagina! Daar vermeld je toch ook je vestigingsplaats, je telefoonnummer en je e-mail adres. Kortom, daar waar mensen je kunnen vinden. Dat ze daar niet staan (en ze staan er bijna nooit!) is echt onbegrijpelijk.
  4. Onderling doorverwijzen
    • Sociale media als Twitter, LinkedIn, Facebook, Hyves en binnenkort Google+, maar ook bijvoorbeeld YouTube, lenen zich er bij uitstek voor om onderling naar elkaar te verwijzen. Je kan in een Tweet heel goed naar een Facebook Pagina  of een LinkedIn groep verwijzen, of in een bijschrift bij een foto (Picasa, Flickr) , film (YouTube) of presentatie (Slideshare). Wordt je dan eenmaal ergens gevonden, dan vinden mensen je vanzelf overal.
  5. Landingpages
    • Ook landingpages zijn cruciaal om mensen te wijzen op andere methoden om je te volgen en op de hoogte te blijven. Dit is iets complexer, omdat je een 'call for action' niet wil verstoren, maar je kan er bijvoorbeeld wel mee afsluiten. Een mededeling als: 'Dank voor uw steun! Blijf op de hoogte en  volg ons ook op Twitter, Facebook of Hyves' is heel laagdrempelig en heeft een erg hoog rendement.
  6. E-mail
    • De handtekening van je e-mail dient ook je sociale media accounts te bevatten. Ook dit is het beste te organiseren in een vaste template. En ja, ik weet het, de afdeling 'corporate communicatie' begint dan vast te zeuren dat zo'n 'contacttoren' er niet uitziet, maar het wordt misschien tijd om ze dan toch wat dwingender uit te leggen dat we in 2011 leven!
  7. Nieuwsbrieven 
    • In online nieuwsbrieven dien je ook altijd alle accounts te vermelden. Niet alleen omdat mensen je misschien op andere wijze willen volgen, maar ook omdat online nieuwsbrieven regelmatig gedeeld worden met anderen.
  8. Drukwerk
    • Heel flauw misschien, maar waarom vermelden de meeste Goede Doelen hun Social Media accounts nog steeds niet in hun drukwerk? Brochures, mailingen, visitekaartjes...ze zouden al je accounts moeten vermelden.
  9. Lists
    • Er zijn voor heel wat sociale media tegenwoordig online 'lists', zoal bijvoorbeeld Twittergids. Zorg dat je erin vermeld staat!
Al deze zaken kosten weinig, maar vergroten je bereik enorm. En bij sociale media draait alles om het slim verbinden van al je activiteiten in de verschillende kanalen. Maar begin a.u.b. vandaag nog met het aanpassen van je contactpagina van je website. Het is zo knullig...


Volg je FundraiserOnline op Twitter?

Follow FundraiserOnl on Twitter


2 opmerkingen: