Ook als non-profit sector viel er veel van hem te leren. Vooral omdat hij er als ondernemer een aantal overtuigingen op na hield, die de basis vormden van z'n marketing succes.
Overtuigingen die ook wij als branche ons zouden kunnen en moeten aantrekken. Waar ook wij succes aan zouden kunnen ontlenen...
Steve Jobs hielp er een aantal duidelijk opvattingen op na. Voormalig Apple medewerker Guy Kawasaki, inmiddels één van de meest gelezen bloggers ter wereld, schreef er een geweldige post over, What I learned from Steve Jobs.
Een aantal van deze lessen zouden we ons ook als non-profit branche ter harte kunnen nemen:
- Donateurs weten niet wat ze willen!
- Jobs: 'Klanten weten niet wat ze willen. Vraag naar hun mening en ze willen dat wat ze al hebben, maar dan 'beter, sneller en goedkoper'.
- Toepassing: Dat geldt ook voor donateurs! Vraag hun mening en ze willen kwalitatief betere hulpverlening, sneller geleverd en graag goedkoper. Het best zien we dat in de noodhulp na rampen, waarschijnlijk omdat de media attentie dan ook zeer hoog is. Iedereen wil altijd meteen hulpverlening zien, het moet alles oplossen alsof er nooit iets gebeurd is, en liefst ook nog zo min mogelijk kosten.
- De les: Echte verbeteringen komen niet door te doen wat de donateur verlangt, maar door heel goed na te denken over hoe het probleem voor de donateur fundamenteel anders opgelost kan worden!
- Goede doelen moeten de lat hoger leggen!
- Jobs: Uit de grootste uitdagingen komt het beste werk.
- Toepassing: Goede Doelen hebben een neiging uit te leggen hoe goed hun werk is, maar de kwaliteit van hun geleverde prestaties, hun 'output', wordt zelden gemeten of geëvalueerd. Laat staan gebenchmarkt ten opzichte van andere spelers op wereldniveau.
- De les: Wees eens wat harder voor jezelf, leg de lat hoger en wees je bewust van het feit dat het continu beter moet! Excuses tellen niet.
- Erken en leer op tijd van je fouten!
- Jobs: Terugkomen op een beslissing is een teken van intelligentie. Zoals Apple aanvankelijk apps afwees en pas na een half jaar begreep dat de app de doorbraak van de Iphone kon forceren.
- Toepassing: Goede Doelen hameren vaak zo hard op hun eigen gelijk, dat ze, ondanks overtuigend bewijs van andere opties, vastblijven houden aan hun oorspronkelijke mening. Juist ook de fondsenwervers hebben moeite de 'sign of times' te lezen. Telemarketing zou niet werken, straatwerving was vervelend, nalatenschappenwerving levert niets op...maar ze bleken allemaal succesvol te zijn.
- De les: Beargumenteer niet waarom iets niet kan, maar focus op hoe je het middel voor jouw organisatie wel bruikbaar kan maken, zelfs als je er in eerste instantie niet in gelooft!
- 'Experts' weten het ook niet!
- Jobs: Journalisten, Analisten, Goeroes, Bankiers en Consultants kunnen je heel goed vertellen wat je niet moet doen, maar kunnen het zelf ook niet!
- Toepassing: Onzeker? Ook Goede Doelen zijn vaak op zoek naar bevestiging van hun gelijk of naar verbeteringen in hun organisatie. En huren daarom allerlei adviseurs in om hun gelijk te bevestigen of te vertellen hoe het beter moet. Maar of die altijd bijdragen?
- De les: Wees voorzichtig, Echte veranderingen realiseer je zelf, niet door advies van buitenaf! Huur mensen in om dingen te doen, niet om adviezen te schrijven.
- De beste organisaties hebben de beste mensen!
- Jobs: De beste teams hebben de allerbeste spelers.
- Toepassing: Goede Doelen bezuinigen vaak op medewerkers om de personeelskosten te drukken. 'We doen het wel met een junior of stagaire', terwijl je juist op een cruciale positie capabele mensen nodig hebt om veranderingen te realiseren.
- De les: Denk goed na over de kwaliteit van je medewerkers. Kunnen ze leveren wat je van hen mag verwachten? Of stel je je eisen naar beneden bij omdat je iets 'niet verwachten mag'?
- Een echte directeur/manager neemt het voortouw!
- Jobs: Een echte CEO geeft de demo zelf, omdat hij/zij als geen ander in staat is uit te leggen wat 'zijn/haar' product vermag.
- Toepassing: In een hoop Goede Doelen organisaties blijft de directeur op de achtergrond en gaat niet in gesprek met stakeholders, zoals donateurs.Wel eens een directeur aan de telefoon met donateurs zien zitten en om geld horen vragen?
- De les: Directie spelen doe je niet vanuit je luie stoel, je gaat in gesprek met je achterban. Niet alleen in de 'veilige, gecontroleerde omgeving' van je eigen organisatie, maar in het openbaar.
Volg je FundraiserOnline al op Twitter?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten