2e meting Goede Doelen op Facebook

Het is weer bijna zover! We zijn 3 maanden verder en dus is het tijd om naar de meest recente ontwikkelingen van Nederlandse Goede Doelen op Facebook te kijken. 

Dat heb ik deze keer uitgebreider aangepakt! Analoog aan de Twitter meting verschijnt er op 1 december a.s. een Facebook Top 250

Maar voor het zover is eerst aandacht voor de algemene lessen uit deze meting. Dat zijn er nog al wat geworden, inclusief echte verrassingen!

Over de uitbreiding van 100 naar 250
  • Volledigheid is onmogelijk, maar 100 is te weinig om een echt beeld te hebben. Vooralsnog houd ik het bij 250, hetgeen al een forse klus is.
  • Het liefst wil ik de 250 grootste organisaties, maar daarvoor heb ik hulp van anderen nodig, namelijk jullie! Meld je aan als je niet vanzelf in de lijst komt, dan neem ik je prestaties mee. 
Over de opzet van de meting
  • Uitgangspunt van de meting is de  CBF lijst van 250 grootste goede doelen (totale baten uit eigen fondsenwerving) van 2009, hetgeen de laatste complete lijst is, aangezien 2010 pas op 8 december a.s.gepubliceerd wordt. Die lijst vormt dan het uitgangspunt van de metingen in 2012.
  • Na samenstelling heb ik andere partijen, die zelf aangegeven hebben graag vermeld te willen worden, aan deze lijst toegevoegd. Dat zal ik ook in de toekomst blijven doen, dus meld je aan als je een vermelding wilt.
Over de keuzes
  • Er wordt een onderscheid gemaakt tussen 'Pages & Places' en 'Profiles' op Facebook. Profiles zijn niet bedoeld voor goede doelen, maar behoren toe aan natuurlijke personen. Organisaties met een Profile lopen het risco door Facebook verwijderd te worden en worden dan ook niet opgenomen.
  • Facebook ondersteund 'Places' niet meer, die worden behandeld als Pages, dus doe ik dat ook. Ik gebruik simpelweg de grootste.
  • Sommige organisaties hebben 'landenpagina's' en 'internationale pagina's'. De internationale pagina's worden niet opgenomen, tenzij (!) Nederland de primaire/enige vestigingsplaats is, waar ook verantwoording wordt afgelegd over het geheel.
  • Facebook Causes is niet meegenomen, omdat er te weinig Nederlandse organisaties actief zijn en het dus de vergelijkbaarheid niet bevordert. 

Over het zoekproces naar de juiste pagina's
  • Facebook heeft een interne zoekmachine. *Zucht* . Ik zal alle scheldwoorden daarover, die ik in stilte geuit heb, hier maar niet herhalen. Feit is dat ik heel wat organisaties (+ 35%) via Facebook in eerste instantie niet kon vinden. Beschouw het als een les voor de de naamgeving van je pagina!
  • Vervolgens heb ik de websites van de betreffende organisaties doorgenomen. Helaas heb ik daarbij moeten constateren dat heel wat organisaties nog steeds hun Facebook pagina niet (of soms wel heel slecht) vermelden op hun eigen website. Tsja, wat moet ik daar nu nog van zeggen?
  • Tot slot dan maar de 'Organisatienaam '+ 'Facebook' ingetypt in Google. Dat leverde nog heel wat aanvulling op! Maar je moet je als organisatie wel afvragen wie je op die manier gaat zoeken!

Het resultaat van de zoektocht

Om maar met de deur in huis te vallen; Eerlijk gezegd valt het resultaat me enigszins tegen!
  • Van de 250 organisaties heb ik er van 172 een Facebook Pagina kunnen vinden. Dat is 68,8 %, net iets meer dan 2/3e van de organisaties. De overigen vinden 's werelds grootste sociale medium blijkbaar niet belangrijk.
  • Slechts 116 organisaties hebben meer dan 100 likes.
  • 39 organisaties hebben meer dan 1.000 likes.
  • 8 organisaties hebben meer dan 10.000 likes. Zelfs dat aantal is in internationaal perspectief nog zeer bescheiden.
  • Ronduit schrikbarend is de constatering dat er 17 organisaties zijn met alleen een persoonlijk profiel. Lees de algemene voorwaarden van Facebook a.u.b. nog eens door! Je profiel kan iedere dag verwijderd worden, indien je geen natuurlijk persoon bent!
  • Van 61 organisaties is dus geen spoor te bekennen op Facebook. Oops, het wordt nu echt wel tijd!

De ontwikkeling over de laatste 3 maanden

Drie maanden geleden was de eerste meting, Die vind je hier: Top 100 goede doelen op Facebook. Omdat die meting de grootste 100 organisaties betrof, kan alleen daar nu mee vergeleken worden. Hun ontwikkeling lijkt echter fors:
  • In 3 maanden tijd groeide het aantal likes van de Top 100 van 99.737 naar 172.862 , een groei van 73,3%
  • Deze spectaculaire groei is echter bijna volledig op het conto van Stop Aids Now! te schrijven, dat met een groei van 44.663 likes goed was voor ruim 61% van de totale groei. Zonder hun bijzondere prestatie was de groei van de overige 99 organisaties 28,5% .
  • Het aandeel van de grote 6 (van de Top 100 dus!) steeg daarbij van 63,4% naar 67%
Op basis van deze cijfers concludeer ik dat bijna geen enkele organisatie een inspanning doet om serieus werk te maken van het bezoek aan hun Facebook pagina. Met uitzondering van een tiental organisaties is de groei bij de overigen heel beperkt.

De grootste verrassing!

Naar de overige resultaten kijken we in de volgende post, maar één verrassing wil ik jullie niet onthouden:

In de afgelopen weken werd ik overspoeld met SMS/ e-mail van mensen die de 'strijd aan kop' tussen Pink Ribbon en Stop Aids Now! aan het volgen waren. Ook kwam het op de Nationale Vakdag Fondsenwerving in gesprekken regelmatig terug.  Maar beiden zijn niet de nieuwe nummer 1 !

Wie wel? Dat lees je in de volgende post!



Volg je FundraiserOnline al op Twitter?

Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten