5 x Welkom!

De afgelopen dagen heb ik weer heel wat Facebook pagina's van Nederlandse Goede Doelen voorbij zien komen. Dan valt het op dat er  verschillende manieren zijn om zo'n pagina op te zetten. 

Daarom maar eens een beeld geschetst van wat ik zoal tegenkwam. Want het is natuurlijk wel een visitekaartje van je organisatie, dus verdient het enige aandacht. Wat ziet een donateur die voor het eerst op je Facebook pagina komt? 5 x een verschillende benadering.


1. Proefdiervrij

Deze pagina vind ik goed, omdat het zeer eenduidig vormgegeven is, een humoristische toon heeft en het absoluut maar één doel heeft: 'Druk op die like button'. Geen poespas, heel overzichtelijk en toch heel aansprekend en laagdrempelig.























2. Fairfood

Hij mag natuurlijk niet ontbreken, de pagina van de nummer 1 in de Facebook Top 250. Fairfood heeft een Welkom pagina die er erg professioneel en doordacht uitziet. Niet helemaal mijn keuze , omdat het wel heel veel opties biedt, al zit het merendeel daarvan onder de 'fold'. Voordeel is natuurlijk wel dat ze daarmee de volle omvang van hun activiteiten tonen. Vormgeving vind ik wel mooi, consistent en overzichtelijk, al vind ik het verzoek om op de like-button te drukken wat wegvallen. Het nodigt in ieder geval wel uit om eens verder te kijken.

























3. Dokters van de Wereld

Een hele eenvoudige en eenduidige vormgeving, die echter wat mij betreft wel erg goed bij het merk past, is die van Dokters van de Wereld. Het enigszins voorspelbare pijltje naar de like, maar daaronder geen wirwar aan afleiding en keuzes, alleen een cleane uitleg waar de organisatie voor staat. Zakelijk, to-the-point, maar door het beeld toch nog net met een 'twist', waardoor het allemaal niet te steriel wordt.

























4. War Child Holland

Voor een heel andere benadering kiest War Child, die de bezoeker direct met een donatieverzoek confronteren. 'Doe een donatie!' & 'Doneer', het laat aan duidelijkheid niets te wensen over, maar wat mij betreft komt dit even te vroeg. Natuurlijk is dit een einddoel, maar ik wil als potentiële relatie wel weten waarom ik zou moeten doneer...























5. Amnesty International Nederland

Voor een weer andere benadering kiest Amnesty. Zij openen met een evenement. Dit spreekt mij dan weer meer aan, vooral vanwege de dynamiek die dit met zich meebrengt. Een evenement heeft immers een beperkte houdbaarheid, dus dwingt het je om regelmatig je verwelkoming te verversen. Nadeel vind ik ook hier dat de organisatie en haar doelstellingen niet centraal gesteld worden in de primaire communicatie. Geen probleem als je Amnesty goed kent, maar voor iemand die via Facebook voor de eerste keer met de organisatie geconfronteerd wordt, vind ik het toch wel wat verwarrend.  Het geheel is wat mij betreft daarmee wat teveel voor 'incrowd'.

Een detail, maar toch wel iets om op te letten: De aanmelding is gesloten, want vol (!) en daarmee is het plots een grote drempel om de rest van de pagina te bezoeken. 'Ik ben niet welkom', een beetje vreemde boodschap bij verwelkoming....?
























Zo zien we dus nog al wat verschillende manieren om een Facebook pagina op te bouwen. Voor de meeste organisaties geldt overigens dat je op hun prikbord (wall) binnenkomt, wat ik persoonlijk niet eens zo'n hele verkeerde keuze vindt, omdat je daarmee jezelf als goed doel wel 'klein houdt' en je de bezoeker meteen content biedt en kennis laat maken met je 'engaged audience'. Het is daarmee wat minder statisch, het dynamische aspect dat van sociale media verwacht wordt, komt dan meteen naar voren.

Tot zover mijn mening. Wat spreekt jou het meeste aan?


Volg Fundraiser Online op Twitter:
 
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten