14 tips voor succes met een Facebook pagina

'Onze Facebook pagina heeft 499 likes, word jij de 500ste?

Hoe vaak heb ik varianten op deze oproep de afgelopen maanden voorbij zien komen? De meeste goede doelen in Nederland hebben nu wel een Facebook pagina, maar gaan ze er wel serieus mee om? 

Laten we één ding duidelijk stellen...500 likes is echt hééééél weinig. Dat kan en moet beter! Een mooi voornemen voor 2012 en daarom 14 tips om wel een succesvolle Facebook Pagina te krijgen!

Er zijn op dit moment 8 (acht!) goede doelen in Nederland met meer dan 7.500 likes op hun Facebook pagina. Dat aantal is in Europees perspectief echt bijzonder laag, ook als je het relateert aan de bevolkingsomvang en het internetgebruik in de verschillende landen.

Zo'n feitelijke constatering is interessant, maar de vraag die echt beantwoord moet worden luidt...hoe moet het dan wel?

Doelstelling

Het begint natuurlijk allemaal met je doelstelling. Maar dat is ook een dooddoener, indien je geen ambitieuze doelstellingen formuleert. 500 likes hebben en in je jaarplan zeggen dat het er 2.000 moeten worden? Hmmm...

Een echte doelstelling is iets anders. Het is formuleren wat je verwacht dat je bezoekers uit het bezoek aan je pagina halen, welke handelingen ze er verrichten en hoe dat bijdraagt aan je totale online beleid. De onderstaande tips helpen je om dat doel te bereiken...
  1. Bouw een aantrekkelijke pagina
    • Een succesvolle pagina is meer dan een prikbord. Beschouw en behandel het als een kleine website. Hoe verwelkom je een bezoeker? Hoe ziet je 'funnel' eruit? Waar leid je de bezoeker naar toe? De invulling is afhankelijk van je doelstelling, en aangezien je op Facebook qua vormgeving beperktere mogelijkheden hebt dan op een website, moet je dus nog creatiever omgaan met ieder pixel!
  2. Maak gebruik van de vele apps die beschikbaar zijn
    • Tegenwoordig zijn er ontzettend veel middelen beschikbaar om je pagina aan te kleden en helemaal op maat te maken. Maak daar dan ook gebruik van. Ik wil niet zeggen dat de mogelijkheden eindeloos zijn, maar er is wel veel meer mogelijk dan er nu ingezet wordt, ook voor weinig of geen geld.
  3. Vul al je contact informatie in
    • Te vaak kom ik het nog tegen: Organisaties die hun contact informatie slechts beperkt vermelden. Geen idee waarom, maar grijp iedere kans op contact met beide handen aan. Dus vermeld niet alleen je postadres, maar ook je telefoonnummer, social media accounts enz. 
  4. Promoot je pagina in eigen media
    • Integreer je pagina met alle websites waar je zeggenschap over hebt. Dat begint natuurlijk met een button plaatsen op je website(s), maar dat is pas het begin. Gebruik ook de 'like-buttons' die Facebook voor dit doel beschikbaar stelt, zodat mensen je zelfs kunnen 'liken' zonder naar je pagina te gaan.
  5. Genereer traffic naar je pagina
    • Zet andere (sociale) media in om het bezoek aan je pagina te vergroten. Attendeer mensen op je pagina waar je maar kan, zowel in je offline als je online media. Dat kan onbetaald, door je bestaande kanalen in te zetten, maar ook betaald, bijvoorbeeld door te adverteren op Facebook.
    • Vraag ook alle mensen in je directe omgeving om de awareness te vergroten. Personeel, vrijwilligers, ze kunnen er allemaal aan bijdragen!
    • Een succesvolle methode om veel traffic te creëren is door middel van 'referral marketing', waar anderen (bij voorkeur mensen met autoriteit in het desbetreffende kanaal) aandacht vragen voor je pagina. Denk bijvoorbeeld aan de oproep van een DJ op de radio.
  6. Update je posts regelmatig
    • Druk, druk, druk we hebben er allemaal last van, maar regelmatig updaten van posts is noodzakelijk. Plan en structureer dit. Ieder van ons heeft voorkeur voor bepaalde sociale media, maar een Facebook pagina gaat alleen werken als je het geregeld van nieuwe content voorziet. Twee tot drie keer per dag is een mooi streven.  
  7. Automatiseer niet alles
    • Sommige mensen willen, meestal uit efficiency overweging, graag in één keer alles posten. Tweets verschijnen dan automatisch ook in hun LinkedIn timeline en op hun Facebook pagina. Wees hier terughoudend mee! Het lijkt efficiënt, ik heb het zelf ook gedaan, maar toen ik ermee stopte verdubbelde het bezoek aan FO vanuit Facebook binnen enkele dagen.
    • Facebook is ook geen Twitter! Tweets doorsturen (inclusief bit.ly's en hashtags) gaat echt niet werken. Niet iedere Facebook-gebruiker is ook een twitteraar en begrijpt dus wat je ermee bedoelt, sommigen vinden het zelfs ergerlijk en voelen zich niet serieus genomen.
  8. Vraag expliciet om een reactie
    • Wil je dat mensen actie ondernemen? Op een 'like'-button drukken, reageren op een vraag, of iets toezenden? Vraag er dan ook expliciet om, wijs naar de 'like-button'. Engagement komt niet vanzelf, dat moet continu gestimuleerd worden. Vraag dus om meningen, reacties van anderen. 
  9. Publiceer meer content dan alleen tekst
    • Gebruik alle mogelijke vormen van content. Beperk jezelf niet tot tekstuele updates, maar deel juist ook filmpjes, foto's en slideshare presentaties. Niet met een link, maar rechtstreeks op je pagina. Mensen reageren nu eenmaal eerder op visueel aantrekkelijke content. Gebruik dan ook het gehele spectrum aan mogelijkheden. 
  10. Zorg voor kwalitatief goede content
    • Kwantiteit en variatie is één ding, maar de inhoud moet wel goed zijn. Het doel is om een autoriteit op jouw gebied te zijn. Dat is meer dan links van anderen doorplaatsen:
      1. Creëer je eigen, unieke content. 
      2. Voeg waarde toe aan een link. Waarom is die zo belangrijk? Geef je mening!
      3. Blijf bij het topic van je pagina, beantwoord de verwachtingen van je bezoeker.
      4. Prikkel! Wanneer je altijd binnen de lijntjes kleurt kan de tekening heel mooi zijn, maar het wordt in ieder geval een saaie tekening!
  11. Doe acties!
    • Hoe interessant je jezelf ook vindt, de groep mensen die je continu volgt is vele malen kleiner dan de groep mensen die 'wel geïnteresseerd' is, maar geen zin heeft om heel frequent op je pagina te komen. Om aantrekkelijk te blijven moet je dus af en toe opnieuw in beeld komen. Kortstondige acties zijn daar een geweldig middel voor. Plan dus periodiek een actie in!
    • Acties zijn ook een geweldige manier om nieuwe mensen te bereiken. STOP AIDS NOW! toonde het recent nog aan. Maar niet iedere actie wordt viraal. Onthoud in ieder geval één ding: Humor is een machtig wapen om viraliteit te bewerkstelligen!   
  12. Reageer
    • Zorg dat je reageert op reacties van anderen. Niet een dag later, dan zitten ze echt niet meer achter de computer, maar het liefst zo snel mogelijk. Omdat je niet de hele dag naar je scherm kan zitten turen, zul je dus een systeem moeten inbouwen dat je waarschuwt dat reacties gewenst zijn. Daar zijn verschillende tools voor beschikbaar. 
  13. Besteed aandacht aan de timing van posts
    • Het ideale moment om te posten bestaat niet! Voor iedere organisatie zal dit anders zijn, dus je moet hier zelf mee experimenteren. Wanneer reageren mensen wel en niet op je post? 
    • In het algemeen wijs ik er wel op dat Facebook minder vluchtig dan Twitter is, en dat het dus meer gebruikt wordt in de avonduren en de weekenden. Maar dat kan voor jouw organisatie natuurlijk weer net anders zijn...
  14. Besteed aandacht aan je statistieken
    • Niet dagelijks doen, daar wordt je helemaal suf van, maar het is goed om regelmatig een kijkje te nemen in je Facebook statistieken. Stel jezelf daarbij vooral de vraag: 'Wat zie ik en wat kan ik ervan leren om de beleving van mijn bezoeker te verbeteren?'

 Veel succes! Op naar de 50.000 likes!

Volg je FundraiserOnline al op Twitter?

Follow FundraiserOnl on Twitter



    3 opmerkingen:

    1. Leuke blog met goede tips waarin een aantal laagdrempelige maar absolute musts in beschreven staan! Een uitwerking van eea zou een goede opvolger zijn van deze blog.

      Onderwerpen voor een vervolg zijn:

      - Voorbeelden van doelstellingen binnen FB ea social media?
      - Welke apps zijn van toegevoegde waarde? (iframes, etc, etc.)
      - Hoe maak je een apparte landingstab in Facebook voor likers en (nog) non-likers?
      - Wat zijn de afmetingen van deze tab (x pixels bij x pixels)?
      - Interessante content plaatsen--> hoe ziet een listening strategy eruit en hoe bepaal ik wat dan de interessante content is?
      - hoe stel je een contentmatrix/ planning samen en geef een voorbeeld (waar let je op)?!

      Deze blog biedt mij een mooi overzicht van enkele te nemen stappen! Een mooie to do zeg maar!

      Dank Walter! gr Gijs

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Dank Gijs!

      En ja, je hebt natuurlijk gelijk, geloof maar dat ik sta te popelen om door te pakken! Heb geduld, komt eraan!

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Ik ben benieuwd! Ik hoor graag wanneer deze blog online staat!

      gr G

      BeantwoordenVerwijderen