Ondertussen op Google+...

Terwijl de hele goede doelen branche zijn aandacht lijkt te richten op Facebook en Twitter en, blijkens de (kleine) poll die de afgelopen weken op Fundraiser Online stond, dat van plan is in 2012 nog veel meer te gaan doen, is er ook nog zoiets als Google+ gelanceerd in 2011. 

Sinds iets meer dan een maand is er nu de mogelijkheid om er een organisatie pagina te maken, de eerste Nederlandse goede doelen zijn er ook al. Maar er zijn heel wat meer ontwikkelingen gaande.  De stand van zaken...

Google+ ? Wat moeten we ermee?

Als je op dit moment aan iemand in onze branche vraagt wat hij of zij van Google+ vindt, wordt je eerst wat glazig aangekeken, vervolgens trekt men de schouders op en bijt je toe...'Er zit niemand op Google+! Niet interessant dus, geen tijd voor, we hebben Facebook, Hyves en Twitter al.'

Tsja, wat moet je daar nu op zeggen...Ik denk dat ik me maar bescheiden aansluit bij de woorden van één van de beroemdste bloggers ter wereld, Chris Brogan die in zijn Interview met Mashable van woensdag j.l. al uitlegde dat alleen al het vergelijken nergens op slaat!

Wat is er eigenlijk recentelijk gebeurd rondom Google+?

Google zit bepaald niet stil! Ga de timeline van de afgelopen maanden maar eens na:
  • Op 28 juni, nog geen half jaar geleden, lanceerde Google Google+
  • In Google+ had Google bij de start al Hangouts (concurrent van Skype), en Picasa (foto's) geïntegreerd.
  • De +1 - button (de 'like') volgde op 24 augustus, en die heeft gelijk ook een groot effect op Googles zoekresultaten, waarmee hij veel sterker is dan een like.
  • Google maps werd op 14 september geintegreerd.
  • Op 20 september kreeg Google+ een zoekfunctie.
  • In November volgde de integratie met You Tube.
  • Inmiddels in de integratie van G-mail en Contacts in volle gang.
  • Google heeft nu z'n eigen 'zwarte balk' met alle Google producten. Deze gaat overigens binnenkort vervangen (lees: verbeterd) worden, is al aangekondigd.

Kortom, Google is in grote stappen bezig om Google+ de moeder van al z'n activiteiten te maken. En de som is straks heel wat uitgebreider dan Facebook. Google+ verandert het speelveld, zoveel is wel duidelijk. Want er staan nog meer integraties op het programma. Uiteindelijk verandert Google zelf in Google+ . En als we alle huidige gebruikers van Googles producten samenvoegen, zijn dat er heel wat meer dan de gebruikers van Facebook!

Wil je het allemaal in detail lezen? Lees dan dit artikel op Computerworld, over de 'featurization' waar Google mee bezig is.

Maar Google+ is een spookstad!

Ja, daar is iedereen het blijkbaar over eens. Maar is dat nu ook echt zo? We weten dat er eind september al 40 miljoen mensen op Google+ een profiel gemaakt hadden en dat aantal zal ondertussen wel aardig opgelopen zijn, zeker als je daarbij ook nog eens de later gelanceerde pagina's betrekt.

In Nederland is het volume van profielen zeker nog vrij beperkt. Maar ja, dat argument vond iedereen ook steekhoudend toen Facebook vergeleken werd met Hyves. Terwijl er heel wat organisaties zijn die nu denken: 'Had ik toen maar...'

Feit is dat Google weinig informatie geeft over het aantal actieve gebruikers van Google+. Want tenzij je heel internationaal georiënteerd (of popster) bent, is dat aantal nog heel laag. Dus in zoverre is het nu wel een spookstad, het aantal mensen en organisaties dat er actief is lijkt nu nog heel beperkt te zijn.

Wat doen anderen?

In onze branche kijkt iedereen naar iedereen. Dat levert soms koddige taferelen op. Maar het is toch wel leuk om even naar het gedrag van de 'early adopters' te kijken. Internationaal én nationaal. Laten we om te beginnen maar eens naar het internationale speelveld kijken:
  • De grotere organisaties in Noord-Amerika en West-Europa, maar daar niet alleen, leggen over het algemeen hun merknaam vast. De echte groten zijn er allemaal al. 
  • Het plaatje bij de landenvestigingen is wat meer hybride: Een duidelijk voorbeeld daarvan is Amnesty International : USA, Canada, Australië, Engeland (U.K), Duitsland, Frankrijk, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland, Rusland, Moldavië, Argentinië, Venezuela....ze zijn er allemaal al....maar Nederland nog niet!
  • Om een beeld te krijgen van wat er internationaal gebeurd raad ik je aan The Chronicle of Philanthropy op Google+ te volgen. Zij proberen zoveel mogelijk goede doelen te volgen.
En dan Nederlandse Goede Doelen...
  • Vanaf het moment dat de organisatie-pagina's beschikbaar kwamen, heb ik getracht in beeld te krijgen wat de Nederlandse Goede Doelen met Google+ doen. Tot zover heb ik er 46 gevonden, je vind ze hier: 


  • Het zijn er weliswaar 46, maar wat opvalt is dat een groot aantal nog nauwelijks iets met zijn pagina doet. Het aantal organisaties dat daadwerkelijk met enige regelmaat post is vele malen lager. Voor veel organisaties lijkt het dus vooral bescherming van hun merknaam te zijn. Hetgeen ik overigens wel heel verstandig vind!
  • Van de 10 grootste fondsenwervende organisaties treffen we er inmiddels 7 aan op Google+. 
  • Opvallend is dat van die Top 10 KWF Kankerbestrijding en de Nederlandse Hartstichting ontbreken. De twee grootste gezondheidsfondsen zijn er nog niet. Sowieso heb ik van alle gezondheidsfondsen alleen het Epilepsiefonds en Pink Ribbon aangetroffen. Deze sector is er duidelijk nog niet mee aan de slag gegaan. 
  • Het contrast met de sector Dieren, Natuur en Milieu is groot: WNF, Natuurmonumenten,  Greenpeace, Dierenbescherming, Milieudefensie, Bont voor Dieren, Stichting Aap, WSPA, Brooke Hospital, Natuur&Milieu, Spots...voorlopig zijn er daar dus al 11 van aanwezig.
  • Van 14 organisaties is te stellen dat ze daadwerkelijk actief zijn. Dat is dus nog bijzonder weinig!
  • En volgers? Die zijn er eigenlijk ook nog nauwelijks. 
Tot slot valt op dat zelfs degenen die wel een pagina aangemaakt hebben, er vaak nog erg slecht mee omgaan. Denk aan een ontbrekend logo, een logo in (te) lage resolutie, geen contact-gegevens, zelfs geen statement dat je vooralsnog hier niets gaat doen!

Vermelding op de eigen website 

Google heeft aangegeven dat  het organisatie-pagina's onder andere verifieert door te kijken of de organisatie hun Google+ pagina op de eigen website (middels een link) vermeldt. Je zou dus verwachten dat iedere organisatie die een Google+ pagina maakt daar even voor zorgt. Maar helaas, ook dat is nog bijna nooit het geval....---???---

Ondertussen op Google+ ....is er dus heel wat gaande, maar hebben we als branche (en als land) blijkbaar besloten om het allemaal nog even te negeren. Ik ben benieuwd hoelang we dat vol gaan houden.

Volg je FundraiserOnline al op Twitter?

Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen