Een wereld zonder ons...

Het moment dat ieder goed doel actief is in sociale media beginnen we aardig te naderen. Van de 100 fondsenwervend grootste goede doelen hebben er inmiddels 94 in tenminste één sociaal medium een account. Vergelijk dat maar eens met de situatie van 12 maanden geleden! 

Maar het gaat natuurlijk niet om het hebben van een account. Waarom ben je er in gestapt? Omdat iedereen vond dat dat moest? Omdat iedereen het doet? Omdat er een 'social-media-savvy-medewerker' was die het geforceerd heeft? Of omdat...

....oh ja, omdat we er mensen mee wilden bereiken en betrekken bij het werk van onze organisatie!

Bereiken, daar valt veel over te zeggen, maar niet in deze post. Nu eerst aandacht voor het element 'betrekken'. Hoe betrek je mensen bij je organisatie?

Om daarin succesvol te zijn moet je als communicator, dus ook als social media redacteur, 'outside-in' denken, oftewel: 'Je organisatie bekijken door de ogen van een potentiële relatie.' 

Een oud trucje dat ik ooit leerde om dat goed te doen was jezelf de volgende vraag stellen...én eerlijk beantwoorden:

'Hoe zou de wereld eruit gezien hebben indien mijn organisatie niet bestaan had?'
 
Door deze vraag te beantwoorden formuleer je immers de toegevoegde waarde van je organisatie voor een mogelijke relatie. Het antwoord omschrijft wat de organisatie de facto bijdraagt in het leven van de beoogde relatie en/of aan de maatschappij in het geheel. Waarom de organisatie een nuttige rol vervult en dus steunwaardig is.

Maar daarmee begint het pas. Iedere keer dat je communiceert, ongeacht het medium, zou je je moeten afvragen of je boodschap daadwerkelijk beoogt je toegevoegde waarde duidelijk te maken. Daarop is immers je steunwaardigheid gebaseerd.      

Succesvolle organisaties in Social Media zijn juist hier heel goed in! Ze communiceren niet over zichzelf maar over hun toegevoegde waarde.

Een goed voorbeeld trof ik aan op Twitter bij American Red Cross



Bekijk hun tweets eens uitgebreider. Daarin zit vooral heel veel informatie besloten over hun werk: Rampenbestrijding, Humanitair oorlogsrecht, Eerste Hulp, Bloedinzameling. Over hun 'raison d'etre' dus! Er is weinig communicatie over de organisatie zelf, over fondsenwerving, over acties om geld in te zamelen...

De boodschap die ze hiermee 'onbewust' afgeven is er één die zegt: 'Wij zijn bezig met hulpverlening, dat is ons werk, daar zijn we voor.'

En dat is natuurlijk precies de reden waarom zoveel mensen hen steunen! Ze worden gewaardeerd omdat ze hulp verlenen, niet omdat ze te pas en te onpas van alles en nog wat melden over leuke acties van donateurs, fondsenwervende evenementen, bestuurswisselingen, grote donaties, vacatures, mediaoptredens en verzoeken om enquêtes in te vullen.  

In Nederland zien we nu (nog) dat er door goede doelen vooral veel over 'organisatorische randvoorwaarden' gecommuniceerd wordt. Dergelijke tweets zouden echter maximaal ca. 20% van alle tweets van een organisatie mogen beslaan. Ga je daar overheen, dan ben je vooral aan het vertellen hoe belangrijk je jezelf vindt. Wees daar dus terughoudend mee! Dat geldt overigens niet alleen op Twitter, ook voor andere sociale media.



Volg Fundraiser Online op Twitter:
 
Follow FundraiserOnl on Twitter

2 opmerkingen:

  1. Mooie aanzet voor een discussie! Zou zeer de moeite waard zijn om met fondsenwervers van verschillende organisaties hierover samen van gedachten te wisselen. Hoe zet je social media in? En moet je er wel een ROI voor willen vaststellen? Vele vragen te stellen, en leuk om samen te zoeken naar antwoorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Gerko!

    Het is voor iedereen nog altijd zoeken, dat doe je m.i.vooral door 'best practices' te duiden. Hoe meer mensen bereid zijn hun visie daarop te delen (wat mij betreft in discussie-vorm) hoe beter het is.

    BeantwoordenVerwijderen