Information overload

2011 was het jaar waarin fondsenwervend Nederland zich massaal op Sociale Media stortte. Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, YouTube, Flickr, Foursquare, ...we moesten er plotseling allemaal mee aan de slag.

We beseften wel dat er een grote omwenteling gaande was, dat we er nu bij moesten zijn om bij te blijven, maar tegelijk waren het vrijwel allemaal onzekere eerste stapjes. Wat moet ik weten? Hoe werkt het? Wat is echt belangrijk, wat niet?

Er is veel informatie beschikbaar, maar... hoe om te gaan met de overweldigende 'information overload'? Zien we door de bomen het bos nog wel?

Steeds meer marketeers, dus ook steeds meer fondsenwervers, klagen erover: De ontzettende hoeveelheid informatie die ze tot zich moeten nemen om enigszins bij te blijven. Want de ontwikkelingen in social media gaan zo ontzettend snel, dat het bijna ondoenlijk is om alles te kunnen volgen en bevatten.

Tenzij je plotseling besloten hebt nooit meer te slapen en er verder geen sociaal leven op na te houden, zal je toch echt keuzes moeten gaan maken. 'Alles volgen' is geen optie. Het wordt tijd om op te groeien en daarbij hoort keuzes maken.

Dat is helemaal nog niet zo eenvoudig. Hoe maak je die keuzes? Wat wel te doen en wat niet? Hoe blijf je bij zonder een hele dag naar je Twitter-, LinkedIn- of Facebook-timeline te staren en op iedere link te drukken? Hoe voorkom je dat je na één week zonder internet het gevoel hebt dat je hopeloos achter loopt?

Een paar adviezen kunnen je daarbij helpen:
  • Scheid privé en werk;
    • Sociale media hebben vele functies, maar hebben als groot nadeel dat wanneer je alles aggregeert je ook continu met alles geconfronteerd wordt. Scheiding van informatiestromen helpt om dat te voorkomen, bijvoorbeeld door meerdere accounts te hebben.
  • Kies zorgvuldig je informatiebronnen;
    • Wat je bronnen ook zijn, blijf je afvragen wat ze daadwerkelijk bijdragen aan je bestaande informatiestromen. Nog meer volgen om maar niets te missen levert vaak slechts meer overlappende informatie op. 
  • Maak keuzes in onderwerpen;
    • Selecteer onderwerpen waar je nu wat aan hebt. Doe je nu bijvoorbeeld niets met Google+ of YouTube, negeer het dan gewoon. Verdiep je erin als je er tijd voor hebt of omdat je er iets mee zal gaan doen, maar niet omdat je alvast alles wilt weten. 
  • Reserveer beperkte tijd;
    • Reserveer beperkte tijd om informatie te vergaren. Na een half uur neem je steeds minder op.
  • Plan vaste momenten;
    • Eén of enkele vaste momenten op een dag is meer dan voldoende om bij te blijven. Door dat altijd op hetzelfde moment te doen ontwikkel je een routine, maar sluit je ook af. Bijvoorbeeld door het altijd een half uur voor de lunch te doen.
  • Verdeel onderwerpen met collega's;
    • Heeft je organisatie kennis nodig op vele terreinen? Verdeel onderwerpen dan met collega's en wissel alleen de echt belangrijke zaken met elkaar uit. Dus elkaar geen eindeloze informatiestromen toesturen, maar eerst zelf jouw terrein samenvatten tot handbare en snel te consumeren brokken informatie, zodat een ander het daadwerkelijk sneller tot zich kan nemen.
  • Varieer de wijze waarop je informatie vergaart;
    • Surfen ,lezen, video kijken, radio luisteren, een cursus of seminar volgen...hoe meer verschillende vormen van informatievergaring je hanteert, hoe makkelijker het is om het tot je te nemen.
  • Verdeel informatie in sub-onderdelen;
    • Verdeel je informatie in sub-onderdelen. Doe het ene onderwerp op maandag, het volgende op dinsdag etc. Niet iedere dag alles doen!
  • Organiseer je informatiestromen;
    • Met goede social media management-tools kan je een volle timeline geautomatiseerd verdelen in onderwerpen. Bepaalde bronnen apart weergeven, bepaalde hashtags sorteren etc. Het helpt echt om op deze wijze overzicht te houden.  
  • Bewaar alleen belangrijke informatie;
    • Er zijn heel wat tools beschikbaar om belangrijke informatie, links etc. te bewaren. Heb je later nog iets nodig? Even opslaan en je vind het zo weer terug. Maar sla niet alles op, daar kijk je nooit meer naar!
  • Blijf bij je doelstellingen;
    • Wanneer je je in sociale media verdiept is de kans heel groot dat je steeds 'afdwaalt', omdat je weer 'iets leuks, boeiends of interessants' tegenkomt. Pas daarmee op! Het is leuk, maar ook een grote valkuil!
  • Blijf duiden;
    • Informatie heeft alleen zin als je het in een grotere context een plaats kan geven. Neem daar dus de tijd voor. Leun achterover en vraag je af wat deze informatie voor jouw werk bij kan dragen!
  • Neem eens afstand;
    • Laat het af- en toe eens even gaan! Er gebeurt zelden iets dat zo belangrijk is dat je het nu moet weten! En mocht dat wel zo zijn, dan ben je snel genoeg weer bij. Probeer je de relativiteit van het belang van sociale media te blijven realiseren.
Het is niet anders. Sociale Media dwingen tot structureren en organiseren. Je afsluiten of je er van afkeren werkt niet, keuzes maken helpt wel.

Veel succes met het verwerken van een nieuwe berg informatie in 2012!


Volg Fundraiser Online op Twitter:
 
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen