Hoe sociaal is de homepage?

Goede Doelen in Nederland maken steeds meer gebruik van sociale media. Dan is het interessant om te kijken hoe dat nu ingebed is in de organisatie. Is het een integraal onderdeel van hun online strategie? Hangt het er een beetje bij?  

Een leuke manier om dat te doen is een blik op hun website. Hoe gaan ze om met hun social media buttons? Een kleine analyse van de homepage van de 30 grootste goede doelen levert nog al wat verbazingwekkende resultaten op...

Kijkend naar wat anno 2012 gebruikelijk is in de landen om ons heen, zien we een steeds prominentere rol van sociale media in de communicatiestrategie van goede doelen.

Die sociale media worden dan ook zeer prominent vermeld op de websites van de verschillende organisaties. Maar hoe is dat eigenlijk bij ons? Daarom heb ik maar eens een blik geworpen op de homepage van de 30 grootste goede doelen van Nederland. Een beperkte steekproef dus, maar wel één met opvallende resultaten...

Vermelding sociale media
  • Het eerste wat opvalt is dat 30% geen sociale media accounts op de homepage laat zien.
  • 16 van de 30 hebben 4 of meer social media buttons (of tekstlinks) op hun homepage staan, dat is net meer dan de helft.
  • Daarin begrepen overigens ook thumbs voor een RSS feed.
Op zich zijn dit al vrij lage aantallen, ongebruikelijk indien het vergeleken wordt met de Angelsaksische landen.

Dan wordt het dus interessant om eens nader te bekijken welke sociale media er dan vermeld worden. Valt hier nog een patroon in te ontdekken?

Soort Sociale Media
  • Het meest vermeld is Twitter, door 20 van de 30 organisaties. Op zich al heel opvallend, aangezien alle 30 een Twitter account hebben. Er zijn dus 10 organisaties die er desondanks niet voor kiezen om dit op hun homepage te vermelden.
  • Van de 20 organisaties hebben er overigens 3 een Twitter-fountain op hun homepage staan.
  • Ook Facebook is populair, maar ook hier geldt dat alle 30 organisaties een Facebook pagina hebben!
  • In iets mindere mate zien we You Tube terugkomen en ook Hyves, Linked In en een RSS feed worden nog regelmatig aangetroffen.
  • Kijkend naar de twee sociale media die zich vrij recentelijk een plek verworven, zien we dat Google+ nog twee keer vermeld wordt, terwijl Pinterest al helemaal niet voorkomt. Gezien het zeer beperkte gebruik door organisatie is dat ook niet zo verwonderlijk, alhoewel 15 van deze 30 organisaties inmiddels wel een Google+ account heeft, maar bij de meesten is dit een inactief account. 
Combinaties

De organisaties die hun sociale media accounts vermelden op hun homepage zijn daar bepaald niet eenduidig in.  Kijk maar eens naar de combinaties die ik aangetroffen heb. Daar is werkelijk geen enkele 'common opinion' in te ontdekken.

Dat kan veel verschillende oorzaken hebben, maar het maakt in ieder geval duidelijk dat er nog geen optimale keuze gevonden is. Alleen Twitter en Facebook lijken min of meer onomstreden.   

Het zou natuurlijk heel goed kunnen duiden op een gebrek aan analyse, hetgeen strookt met mijn persoonlijke ervaring. De keuzes zijn dan vooral gestoeld op persoonlijke voorkeur, of bepaald door de ontwikkelaar van de website.

Positionering

Interessant is natuurlijk ook de vraag waar de sociale media buttons op de homepage geplaatst worden:

Slechts 5 organisaties kiezen ervoor de buttons boven de fold te plaatsen. Direct bij de bezoeker in beeld dus.  

De overigen plaatsen de buttons beneden de fold, in de meeste gevallen in de (tegenwoordig zo populaire) 'fat footer'. Dit vraagt van de bezoeker dus helemaal naar beneden scrollen om de buttons dus aan te treffen.  En in een paar gevallen stonden de buttons zelfs onder de footer!

Hierbij dient overigens ook nog opgemerkt te worden dat  ik geen analyse van de omvang van de buttons gemaakt heb , maar het mij wel is opgevallen dat er toch wel heel veel erg kleine buttons gebruikt worden.

Samenvattend

Ik ken de overwegingen niet die ten grondslag liggen aan de besluitvorming, maar het valt me in ieder geval op dat er tot op heden door de meeste organisaties wel opvallend vaak gekozen wordt voor het 'downplayen' van hun sociale media accounts op de homepage van hun website. Ik ben erg benieuwd naar die overwegingen. Mijn onderbuik-gevoel zegt in ieder geval dat het echt anders moet...

Overigens kan ik uit het verleden nog geweldige discussies herinneren over het vraagstuk of er een doneer-button op een homepage moest staan. Zou hier sprake zijn van enige analogie? 



Volg je Fundraiser Online op Twitter?

Follow FundraiserOnl on Twitter


2 opmerkingen:

  1. Hoi Walter,
    Leuke analyse. Zo zie je maar weer dat er geen 'enige goede weg' is in social medialand, danwel dat we die met z'n allen nog niet uitgevonden hebben.
    Zelf zijn wij bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe website voor Habitat.nl en dan komen dit soort dingen dus ook weer aan de orde. Wil je de 'social media buttons' erg prominent bovenaan hebben staan, of gaan mensen die wel zoeken en kunnen ze dus onderaan?

    Want wat is nu eigenlijk het doel van je website, van de homepage? Dat mensen je social media accounts kunnen vinden? Of dat ze zien wat jouw organisatie doet en hoe en waarom ze jouw organisatie kunnen steunen?

    UIteraard wil je dat ze je volgen, dua als ze dat willen, dan moet dat (misschien via de homepage) ook kunnen. Maar daarnaast (en misschien is dat zelfs nog wel belangrijker, denk ik) zou je graag willen dat ze jouw verhaal doorvertellen. Je wilt de bezoekers wellicht dus wel vragen om jouw verhaal verder te delen. Dus niet 'volg ons', maar 'help ons ons verhaal te verspreiden'.

    Ben benieuwd hoe anderen daarover denken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Rosalie,

      Dank voor je reactie.

      Wat mij betreft, ik zou de buttons wel prominent willen hebben, omdat gedeeld worden begint met zelf delen.

      Ik zou dus absoluut willen dat ze me volgen, want dan kan ik die personen iedere keer opnieuw bereiken. Ze blijven immers niet spontaan naar je website komen, ze komen omdat je ze iedere keer opnieuw daartoe uitnodigt.

      Welke buttons? Dat blijft een kwestie van meten wat het meeste traffic oplevert, en natuurlijk waar je zelf actief bent.

      Verwijderen