Ieder goed doel een eigen weblog!

Zo, die stond! 

Ongeveer een maand geleden begon ik een presentatie met deze stelling. Waarna ik vervolgens van ongeveer iedereen om mij heen, voornamelijk fondsenwervers en communicatiemedewerkers van goede doelen, te horen kreeg dat ik het helemaal verkeerd zag. Het aantal 'op de weg gegooide beren' was groot. Er zijn immers talrijke argumenten te bedenken waarom je iets niet moet doen. 

Maar met niets doen verander je ook niets! Veel boeiender vind ik het dan ook het antwoord op de vraag waarom je iets wel zou moeten doen! Daarom 14 redenen om als goed doel wel een weblog te hebben!

Wat is het doel van een weblog?

De belangrijkste reden om een weblog te hebben is om het gedrag van bezoekers te beïnvloeden. Bij een 'corporate weblog' draait het uiteindelijk om verkoop als einddoel, bij goede doelen om donaties. Maar een eigen weblog heeft, juist voor een goed doel, nog heel wat meer voordelen, die je niet altijd meteen kan kwantificeren. Dit zijn 14 voordelen van een eigen weblog:
  1. Maak je doel persoonlijk
    • Goede doelen zijn voor veel mensen 'een instituut'. Ze zijn 'ontmenselijkt'. Met een blog ben je in staat je organisatie weer een menselijk gezicht te geven.
  2.  Vertel je verhaal
    • Goede doelen hebben een verhaal te vertellen. Met dat verhaal maken ze een emotionele verbintenis met hun (toekomstige) donateurs. Een weblog is een uitstekende plek om die verhalen te vertellen.
  3. Schets je dilemma's
    • Door kleine issues waar je als organisatie mee te maken krijgt openlijk te bespreken betrek je je donateurs bij je organisatie. Laat ze meedenken en meehelpen.
  4. Blijf in beeld bij je achterban
    • Je kan een donateur moeilijk iedere week een mailing sturen, maar in die frequentie je blogpost publiceren is geen enkel beletsel. En ieder post is een nieuw contactmoment!
  5. Bouw aan je autoriteit
    • Door regelmatig te publiceren over een bepaald onderwerp bouw je online en offline autoriteit op rondom voor jouw organisatie belangrijke thema's. Zo word je door nieuwe realties gevonden.
  6. Moderniseer je imago
    • Een blog geeft je een meer dynamisch imago, omdat je instaat bent om in je eigen omgeving in te spelen op actuele gebeurtenissen. Voorwaarde is wel dat je regelmatig publiceert, een blog met een laatste update van 3 maanden geleden is erg ongeloofwaardig.
  7. Laat zien dat je bij de tijd bent
    • Een weblog heeft als groot voordeel dat mensen zien dat je moderne communicatiemiddelen hanteert. Waarmee je je eigen autoriteit nogmaals bevestigt, want door te tonen dat je die beheerst en dus 'bij de tijd bent', draagt dat ook bij aan je geloofwaardigheid op andere thema's.
  8. Doe onderzoek en test ideeën
    • Heb je nieuwe aandachtsgebieden voor je organisatie, wil je nieuwe projecten oppakken? Een weblog is een uitstekend middel om onderzoek te doen bij je achterban. Wat vinden zij, waarderen ze je werk en je keuzes? Een snelle poll maakt al veel duidelijk.
  9. Gebruik je content
    • Veel van wat je publiceert op een weblog kan je daarna ook in andere communicatiekanalen gebruiken. Nieuwsbrieven, brochures, zelfs in je eigen e-books.
  10. Interne spin-off  
    • Een weblog kan veel betekenen voor je interne organisatie. Medewerkers kunnen er zelf bij betrokken worden (beloon ze door hen de gelegenheid te geven zelf te publiceren), vinden er ook toelichting en uitleg (handig voor verjaardagen waar je lastige vragen moet beantwoorden) en het is goed voor hun zelfvertrouwen en hun vertrouwen in de organisatie als er positieve feedback van relaties komt.
  11. Gebruik het als helpdesk
    • Veel vaak FAQ's kan je op een weblog beantwoorden. In plaats van het individueel reageren op iedere vraag, kan je mensen doorverwijzen naar een pagina op je weblog. Het beantwoorden van je Top 10 vragen van donateurs kan je stroom aan inkomende vragen (telefonisch, e-mail e.d.) met 50% doen afnemen!
  12. Ideaal voor crisis-management 
    • Goede doelen worden regelmatig geconfronteerd met allerlei soorten crises, van rampen tot negatieve publiciteit. Een weblog geeft je de mogelijkheid om je direct tot je achterban te wenden. Waardoor je minder afhankelijk bent van wat journalisten publiceren.
  13. Segmenteer je achterban
    • Door verschillende onderwerpen aan te snijden kan je een beeld krijgen van wat er voor welk deel van de achterban belangrijk is. Zo kan je je weblog gebruiken om je achterban te  segmenteren naar verschillende werkterreinen, thema's of aandachtsgebieden.
  14. Verhoog je traffic
    • Een goed weblog draagt niet alleen bij aan bevestiging van je autoriteit op specifieke terreinen, in de online wereld vertaalt die bevestiging zich ook door hogere scores in zoekmachines. Waardoor het bezoek naar je website toe zal nemen.   
Ja, een weblog kost tijd en dus geld, maar de meerwaarde voor een charitatieve instelling is erg groot. Bij de meeste organisaties zijn er heel wat activiteiten aan te wijzen waarvan de meerwaarde heel wat minder is.

En tot slot nog een bonus, een 15e voordeel. Er is ook nog zoiets als een voorsprong nemen op je concurrenten. Bouw nu een goed weblog op en je realiseert een serieus competitief voordeel. Want een weblog opbouwen kost tijd, dat halen de uitstellers niet snel in!


Follow Me on Facebook

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!


Volg Fundraiser Online op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

1 opmerking:

  1. Ik mis nog een aanbeveling: Maakt niet teveel reclame. Sommige instellingen maken via Twitter en weblogs zoveel reclame voor zichzelf, dat het contraproductief wordt en mensen afhaken. Ik althans, zit niet te wachten op telkens in iets andere vorm herhaalde ronkende boodschappen.

    BeantwoordenVerwijderen