Facebook: Het Rode Kruis in Europa

Enkele dagen geleden maakte ik 'een rondje langs de velden', een blik op Goede Doelen in Europa. Hoe zijn ze omgegaan met de nieuwe Facebook Timeline en valt er nog wat van te leren?

Wat mij opviel waren vooral de grote verschillen. Niet alleen tussen landen, maar zelfs binnen de verschillende vestigingen van internationale organisaties. 

Daarom besteed ik de komende periode maar eens aandacht aan een aantal van die internationale organisaties op Facebook en hoe zij zich presenteren in de verschillende Europese landen. Om te beginnen met een oud-werkgever, het Rode Kruis.

Voor al degene die het Rode Kruis niet zo goed kennen vooraf een korte toelichting.

Het Rode Kruis is een decentrale organisatie, waarin de landen zelfstandig zijn binnen een federatief verband (International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) . Niet te verwarren me het International Committee of the Red Cross (ICRC), dat zich namens de Rode Kruis familie bezig houdt met het bewaken van De Conventies van Genève (het humanitair oorlogsrecht) in conflictsituaties.

Er is binnen het Rode Kruis geen centrale aansturing van communicatie in de verschillende landen, ieder land is daar zelf verantwoordelijk voor.

Dit is het gevolg. Zo presenteert Het Rode Kruis zich op Facebook in Europa










 



 

 

  




















Spaanse Rode Kruis








De onderlinge verschillen zijn nog al groot dus:
  • Een aantal laten hun buitenlandse activiteiten zien;
  • Een aantal zetten de coverfoto actiematig in;
  • Sommigen kiezen voor de binnenlandse activiteiten;
  • Enkelen kiezen vooral voor volledigheid van het activiteiten pallet. 
Maar de allermooiste is wat mij betreft toch de Italiaans en een eervolle vermelding voor het Rode Kruis Vlaanderen! Maar smaken verschillen natuurlijk...

PS: Van een aantal landen heb ik geen Facebook pagina kunnen vinden, of een pagina zonder timeline coverfoto. Dat laatste was het geval bij Tsjechië, Malta, Estland, LitouwenSlovenië en IJsland.




Follow Me on Facebook

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Ik wil heel graag 30 likes hebben, zodat ik meer aandacht kan besteden aan de statistieken! Daarom zou ik je hulp echt erg op prijs stellen! 



Volg Fundraiser Online op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

2 opmerkingen:

  1. Mooi overzicht van de omslagfoto's van de verschillende europese Rode Kruis verenigingen. Zo zie je maar hoe breed de dienstverlening van het Rode Kruis is.

    Bij een volgende scan zou ik graag ook een vergelijking zien van het aantal volgers tov Facebook-gebruikers van dat land, aantal wekelijkse posts, interactie, gebruik van apps, toepassing van campagnes etc. Zo kunnen we de verschillen wat meer duiden, aangevuld met een visuele vergelijking.

    Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie en de complimenten Jeroen!

    In reactie op je wensen:

    Een vergelijking van aantallen volgers heb ik al eerder gemaakt, zie de post 'Nederland loopt nog altijd achter op Facebook' van twee weken geleden. Daarin zijn overigens ook de bronnen vermeld op grond waarvan die vergelijking met bevolkingsomvang, internetpopulatie en Facebook populatie gemaakt kan worden. Voor een dergelijk onderzoek mag je me altijd bellen ;-))

    De vergelijking van gebruik van apps, toepassing van campagnes e.d. is wat mij betreft gevaarlijk om te veralgemeniseren in een platte vergelijking, omdat er binnen de verschillende landen onvergelijkbare 'markten' zijn. Dat geldt zowel voor de achterban (en hun gebruik van sociale media in het algemeen) als voor de goede doelen in kwestie. Denk alleen maar aan financiële verschillen en het verschil in culturele achtergrond t.a.v. goede doelen

    De visuele vergelijking vind ik daarentegen wel erg zinvol, omdat het veel zegt over welke waarden in het betreffende land centraal gesteld worden.

    BeantwoordenVerwijderen