De manager is aan zet

Een succes maken van je online inspanningen vraagt heel wat meer dan een paar social media accounts openen en af en toe een bericht plaatsen.  Het is niet iets dat je 'er even bij doet', en al helemaal niet iets dat zonder kennis van zaken succesvol zal zijn. 

De meeste goede doelen zijn daar inmiddels wel achter gekomen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het nu wel allemaal goed doen. 


Bij heel wat klanten waar ik een evaluatie van hun online activiteiten maak kom ik de laatste tijd steeds dezelfde issues tegen. Samengevat zijn ze te omschrijven als een gebrek aan (1) structuur en (2) discipline. Niet zozeer van individuen, maar van organisaties.

Is dat ook bij jullie het geval? Dit zijn enkele van de signalen:

(1) gebrek aan structuur
  • Geen lange termijn planning;
  • Geen doelstellingen geformuleerd;
  • Ontbreken van een social media team;
  • Geen budget;
  • Geen gebruik van efficiënte tools;
  • Geen doelgroepen beleid;
  • Geen distributiebeleid;
  • Website en sociale media los van elkaar gemanaged;   
(2) gebrek aan discipline
  • Geen contentkalender aanwezig;
  • Geen vaste werktijdindeling, die ook gehandhaafd wordt;
  • Fragmentarisch (serieel incidenteel) handelen;
  • Weinig creatieve (eigen) content;
  • Geen aandacht voor metrics;
  • Weinig vastgelegd;
  • Veel 'nieuwe' zaken opstarten;
  • Incidentele reacties op respondenten;
  • Geen reguliere evaluatiemomenten;
  • Geen tijd voor kennisontwikkeling;     

De consequentie

Het gebrek aan structuur komt vaak door gebrek aan kennis. De organisatie is er aan begonnen zonder eigenlijk goed te weten wat het doel is en waar ze over een jaar of over drie jaar willen staan. Het is dan ook niet ingebed in de organisatie, maar wordt er naast gedaan.

De consequentie is dat de betrokken medewerkers eigenlijk niet weten waar de organisatie naar toe wil. Dus stippelen ze een eigen beleid uit, gebaseerd op hun persoonlijke smaken en voorkeuren. Ze kiezen voor de media die ze zelf belangrijk vinden, niet noodzakelijk waar de doelgroepen van de organisatie zich bevinden, ze kiezen content op 'eigen smaak' en creëren hun eigen koninkrijkjes. Waar ze overigens wel heel veel, meestal te veel, (privé-)tijd in stoppen, wat niet zelden leidt tot fysiek of psychisch ongemak. 

Het gebrek aan discipline komt vrijwel altijd voort uit de 'ivoren-toren-situatie', een medewerker die het er bij moet doen naast vele andere werkzaamheden en geïsoleerd functioneert. De medewerker in kwestie heeft altijd te weinig tijd, krijgt geen feedback en ondersteuning, hoogstens kritiek, van collega's en heeft alle kennis en ervaring in zijn of haar hoofd.

Hier zien we de consequentie zich op twee manieren manifesteren. Ofwel stort alles als een kaartenhuis ineen op het moment dat de medewerker in kwestie uit beeld verdwijnt, of de resultaten blijven achter door het gebrek aan commitment van de organisatie.

Het echte probleem

Toch zit het grootste probleem in beide gevallen bijna altijd bij het gebrek aan kennis van de leidinggevenden. Ze hebben geen idee hoeveel tijd het werk kost, welke acties er voor gedaan moet worden, welke tools er voor handen zijn en wiens advies ze wel of niet moeten volgen. Dus hebben ze ook geen idee wat ze wel en niet van hun medewerkers kunnen en moeten verwachten en hoe ze de activiteiten het best kunnen organiseren

Het is hen eigenlijk niet eens kwalijk te nemen. Het is het gevolg van het feit dat ze zelf geen ervaring in de online praktijk hebben opgedaan. Want enkele jaren geleden deden de meeste organisaties nog weinig of niets online en de gemiddelde manager in de goede doelen wereld heeft zich, uitzonderingen daargelaten, in de afgelopen 10 jaar nauwelijks verdiept in de ontwikkeling van online marketing en communicatie. De kennis waarover ze beschikken is hoogstens die van een gebruiker.

We zien nog steeds dat managers hun medewerkers naar de cursussen en trainingen sturen waar ze zelf naar toe zouden moeten gaan, maar geen tijd voor maken. Ze hebben daardoor volstrekt onrealistische verwachtingspatronen of helemaal geen verwachtingen. En laten hun medewerkers ondertussen zwemmen en verzuipen. Van hen wordt verwacht dat ze zonder goed gereedschap en zonder bouwtekening een kasteel bouwen. Dat gaat dus niet.... 

Keerpunt

Veel goede doelen organisaties staan nu op een keerpunt. Of ze blijven aanmodderen en komen steeds verder in de problemen, of ze besluiten het wel professioneel aan te gaan pakken. Hetgeen betekent dat er echte organisatorische veranderingen doorgevoerd zullen moeten worden.

Zoals een klant me eens zei: 'Als je het huis schoonmaakt begin je boven aan de trap met vegen.' Het begint met die leidinggevenden, managers en directeuren, die nu heel snel werk moeten gaan maken van hun eigen bijscholing. En dat is meer dan een workshop van een paar uur volgen of een boek lezen!

Het is ook aan die leidinggevenden om goed te gaan structureren. Om realistische doelen te stellen, om procesmatig werk te implementeren en om de kwaliteit van het proces te bewaken. Om te begrijpen hoe ze de hen aangeleverde informatie moeten interpreteren. En welke consequenties ze er uit kunnen trekken.

Het wordt hoog tijd om te professionaliseren en de experimentele fase af te sluiten. Daarvoor zijn de managers nu aan zet. Ben jij er klaar voor?



Follow Me on Facebook

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!


Volg Fundraiser Online op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten