Ik heb de grootste 20 musea van Nederland op een rijtje gezet en vergeleken hoe ze het in de verschillende sociale media doen. Dat levert veel interessante informatie op! Tijd dus om een museum te bezoeken, op z'n minst virtueel dan toch!
Over Musea in Nederland
Om te bepalen welke musea de grootsten zijn, heb ik mij gebaseerd op de bezoekcijfers van de musea in 2011, zoals die door de Nederlandse Museumvereniging gepubliceerd worden. Dat overzicht vind je hier.
De meeste musea beschikken tegenwoordig over een CBF Keurmerk, dan wel een Verklaring van geen bezwaar, of hebben een vrienden-stichting met dat predicaat. Het zijn dus ook in Nederland fondsenwervende instellingen. Instellingen die dan ook veel profijt kunnen hebben van een levendige online community.
Musea en Sociale Media
De onderzochte musea zijn allen actief aan de slag met sociale media. De omvang en intensiteit waarmee dat gebeurt scheelt echter aanzienlijk per museum.
Zo is Paleis het Loo alleen op Twitter actief, terwijl vrijwel alle overige musea tenminste een Facebook Pagina, een Twitter account en een You Tube kanaal hebben. Enkelen hebben daarnaast bijvoorbeeld ook nog Hyves, Flickr en Vimeo accounts.
Tot mijn verbazing is er echter maar één van de grootste 20 actief op Pinterest. Dat is Beeld en Geluid. Persoonlijk had ik verwacht dat dit sociale netwerk beter benut zou worden, omdat het voor een museum toch heel interessante toepassingsmogelijkheden biedt.
Echt opmerkelijk vind ik de waarneming dat geen van deze musea op haar website naar een LinkedIn pagina of een Google+ account verwijst. Ik heb geen idee wat er aan ten grondslag ligt, maar het zo expliciet negeren van deze belangrijke sociale netwerken vind ik ronduit onverstandig. Al helemaal omdat een aantal musea er wel degelijk een actief account hebben!
Omvang van de aanwezigheid
- Facebook: 19 van de 20 hebben een Facebook Pagina. De grootsten zijn het Van Gogh Museum (52.837 likes) , Het Rijksmuseum (43.715) en het Anne Frank Huis (30.783). Ook Foam (27.288) is nog groot, de overigen hebben minder dan 10.000 likes.
- Twitter: Alle 20 hebben een Twitter account. Ook hier is het Van Gogh Museum verreweg de grootste (41.593 volgers) , op afstand gevolgd door Boijmans van Beuningen (18.731) en Foam (13.651)
- You Tube: 16 van de 20 hebben een You Tube channel. Opvallend zijn hier vooral de vele miljoenen (!) views van Beeld en Geluid (5 mio+), het Anne Frank Huis (4 mio+) en het Spoorwegmuseum (2 mio+).
Hoe de verschillende musea communiceren in de sociale media is onderling ook nog al verschillend. Onderstaand heb ik de Facebook pagina's van de 19 organisaties die daarover beschikken opgenomen.
Van Gogh Museum
Anne Frank Huis
Rijksmuseum
NEMO
Het Nederlands Openlucht Museum
Hermitage Amsterdam
Haags Gemeentemuseum/ GEM Fotomuseum
Paleis Het Loo
De enige zonder Facebook Pagina!
Nederlands Spoorwegmuseum
Kröller-Müller Museum
Naturalis
Museum Boijmans van Beuningen
Mauritshuis
Kasteel De Haar
Amsterdam Museum/ Willet Holthuysen
Zuiderzee Museum
Groninger Museum
Beeld en Geluid
FOAM
Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodrome
Wat mij opviel is de verschillende wijze waarop de musea zich presenteren. Daar waar de één kiest voor een vrij statisch beeld van hun vestiging, gebruiken anderen hun Timeline Cover om informatie over actuele collectie te communiceren, bezoekersinformatie te verschaffen of heeft men er zelfs een poll in gestopt (Rijksmuseum), dan wel een sfeerbeeld.
Op Twitter valt het verschil in gebruik erg op. Sommige musea beschouwen het duidelijk als engagement middel, waarbij de tweets veel één op één conversaties bevatten, andere musea zien het vooral als een een omgeving om bezoekers te werven door hen op komende tentoonstellingen en acties te wijzen. Weer een andere groep heeft het vooral veel over 'het ínstituut'.
Conclusie
Blijkbaar zitten de verschillende musea nog niet op één lijn over wat 'best practices' zijn. Maar het blijft opvallend dat ze inmiddels (op één na dan) wel allemaal zeer actief met sociale media aan de slag zijn gegaan. Tot nu toe zijn er een vijftal in geslaagd om dat ook echt te vertalen naar een respectabel aantal participanten in hun community.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat het, in vergelijking met vele andere goede doelen, met de musea in de sociale media crescendo gaat. Wanneer ze in staat zijn hun eigen kracht nog iets meer uit te buiten, kunnen en zullen het echte out-performers worden. Ze beschikken immers allemaal over uitzonderlijke content mogelijkheden.
Zover is het echter nog niet! Dit soort resultaten zijn mooi, maar onduidelijk is vooralsnog of al deze inspanningen daadwerkelijk en aantoonbaar tot hogere opbrengsten leiden. Dat zou wel moeten, of het nu gaat om betere bezoekcijfers en/of meer donaties. De vertaling van 'engagement' naar 'geld' dient nog wel gestalte te krijgen.
En dat is wat mij onderaan de streep nog het meeste opviel. Dat er zo weinig, zeg maar gerust 'niets', gedaan wordt aan conversie. Geen aanbiedingen, geen 'coupons', geen 'extra's' ! Daar is volgens mij nog een wereld te winnen!
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten