Hè, wat?
Nog een keer...'HET EFFECT OP JE ZOEKRESULTATEN!'
Maar dat verdient blijkbaar heel wat uitleg...
Websitebezoek
Wanneer je naar de bezoekcijfers van je website kijkt, bijvoorbeeld via Google Analytics, zul je er al snel achter komen dat een groot deel van het bezoek aan je website via zoekmachines (lees: Google) komt.
Bij de meeste goede doelen is de stroom 'bezoekers uit zoekresultaten' veel groter dan het bezoek uit andere bronnen, zoals 'direct verkeer' en 'verkeer uit sociale media'. Indien je de bezoekcijfers van je website wilt verbeteren, en wie wil dat niet, is het dus cruciaal om goed vindbaar te zijn in zoekmachines.
'Goed vindbaar', dat betekent dat je bovenaan staat in zoekresultaten. Want zoals een collega blogger het ooit plastisch maar duidelijk formuleerde: 'De beste plaats om een lijk te verbergen is pagina 2 van de zoekresultaten van Google, daar komt bijna nooit iemand...'
Traffic verhogen
Even terug naar het uitgangspunt. 'Traffic (=bezoek) op je website verhogen', waarom is dat eigenlijk wenselijk? Welnu, op je website realiseer je een aantal belangrijke zaken:
- Directe conversie, oftewel (online) donaties vergaren.
- Vergaren van contactinformatie, zoals e-mail adressen en NAW gegevens, waarmee je later actief online en/of offline in contact kunt treden met geïnteresseerden
- Distributie van informatie over doneren.
Een belangrijk, zo niet het belangrijkste, element van je online strategie is "Search Engine Optimization" afgekort tot 'SEO'. Het is niets anders dan je organisatie 'zo vindbaar mogelijk' maken via zoekmachines. Dat is namelijk nog steeds de plaats waar de meeste mensen hun bezoek aan het internet beginnen!
Maar, SEO krijgt (te) weinig aandacht van marketeers, want in de tijd van sociale media is SEO blijkbaar niet sexy genoeg, terwijl het voor de traffic op je website echt ontzettend belangrijk is. Dus loont het meer dan de moeite om eens te kijken naar het verband tussen sociale media en SEO. Daarom een korte uitleg over SEO en de rol die sociale media daarin spelen.
De basis van SEO
1. Keyword identificatie
Het allerbelangrijkste voor SEO zijn je 'keywords', de woorden waarop jij gevonden wilt worden in zoekresultaten. Dat zijn niet noodzakelijk de belangrijkste woorden die het werk van je organisatie omschrijven, maar het zijn in de eerste plaats de woorden waarop mensen zoeken.
De beste methode om goede keywords te vinden is het zelf samenstellen van een lijst en vervolgens via bijvoorbeeld de Keyword Tool van Google Adwords te bepalen hoe belangrijk deze woorden zijn (hoe vaak worden ze gebruikt?) en wat vergelijkbare of betere zoektermen zijn.
2. Website optimalisatie voor keywords
Nadat je de keywords geïdentificeerd hebt is het van belang je website te optimaliseren voor de desbetreffende keywords, zodat zoekmachines ook weten dat ze naar je website moeten verwijzen. Dat doe je op 3 plaatsen:
- Pagina titels (Title tags)
- Meta Descriptions
- Beeld beschrijvingen (Image tags)
3. Creëer deelbare content en stimuleer distributie
Nu komen we op het grote belang van sociale media. De verspreiding van je content bewijst voor zoekmachines je authenticiteit en relevantie. Feitelijk redeneert men dat veel gedeelde content ook relevantere content is. Distributie van je content is dan ook van groot belang om goede zoekmachine resultaten te bewerkstelligen.
Sociale media zijn een zeer belangrijk vehikel om de distributie van je content te verhogen. Maar je zult wel met grote regelmaat voor nieuwe content moeten zorgen, want de 'versheid' van je content bepaalt zowel de deelbaarheid in die sociale media als de waardering voor SEO, en daarmee je positie in de zoekresultaten.
Denk bij 'content' overigens niet allen aan tekst. Ook andere content die je deelt, bijvoorbeeld film (You Tube), beelden (Pinterest) en powerpoints (Slideshare), die goed getagd zijn, optimaliseren je score voor zoekmachines.
Zorg er op je website dus ook voor dat je content goed te delen valt via sociale media. Dat doe je door op veel plaatsen 'share-buttons' te plaatsen. En door mensen erop te wijzen dat delen mogelijk en wenselijk is.
Daarnaast nog een belangrijke tip: Google is verreweg de grootste zoekmachine en dus verantwoordelijk voor het grootste deel van je traffic. Google zal het nooit openlijk toegeven, maar hun eigen distributiekanalen, zoals You Tube en Google+, leveren echt betere resultaten in hun zoekmachine op. Van die wetenschap kun je dus maar beter gebruik van maken...!
4. Link building
Nee, dan zijn we er nog steeds niet.
Zoekmachines hechten veel waarde aan links op andere website naar jouw site. Actief stimuleren van links naar je website verbeteren de zoekresultaten dus ook sterk.
Je kunt ook hier zelf veel aan doen. Ik zal ongetwijfeld nog wel eens een blogpost besteden aan de vele mogelijkheden om 'link building' te stimuleren, maar in het kader van deze blogpost beperk ik me tot het wijzen op je aanwezigheid in de vele beschikbare sociale media. Zorg dat je het profiel en de bio op orde hebt en van daar uit terug verwijst naar je website! Maak ook voor ieder sociaal medium een aparte bio, en geen standaardtekst die je overal gebruikt!
Indien je via sociale media content verspreidt, zorg er dan voor dat die content ook geoptimaliseerd is om te verwijzen naar je website. En communiceer niet te vaak zonder te verwijzen. Het argument 'We stimuleren hiermee engagement' is alleen valide indien die engagement ook omgezet wordt naar handelen. Daar ontbreekt het bij veel goede doelen nog al eens aan!
Aanbeveling
SEO is misschien niet sexy, maar wel cruciaal voor de uiteindelijke online prestatie. Geef het de aandacht die het verdient! Bewaak je online presentie en optimaliseer die. Een tweet is meer dan een achteloze mededeling, het heeft direct invloed op je zoekresultaten. En daar is voor veel organisaties nog heel wat te winnen.
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Bedankt voor dit heldere verhaal, dat voor iedere SEO-leek begrijpelijk blijft en toepasbaar is. Het is zeker niet alleen voor fondsenwervers nuttig. Juist ook voor kleine ondernemers die graag zelf wat doen aan hun vindbaarheid, maar niet veel kennis en al helemaal niet veel budget hebben om deskundigen in te schakelen.
BeantwoordenVerwijderenDank Marian!
Verwijderen