Als ik dit bij goede doelen bekijk schieten de tranen me regelmatig in de ogen. En dat is niet van euforie. Want wat gaan veel goede doelen online toch slecht met hun merk om!
Het is niet nodig, en het vergt ook helemaal geen groot budget of een geweldige inspanning. Trek er een verloren middag voor uit en breng voor eens en altijd je boeltje op orde! Dat doe je zo...
Laat vooraf één ding duidelijk zijn. De meeste grote organisaties hebben hun huiswerk echt wel gedaan. Het zijn vooral de kleinere organisaties waar het meestal mis gaat. Maar dit onderscheid is zeker niet absoluut.
Avatar
Waar heb ik het dan over?
Mijn grootste ergernis is de profielfoto, de avatar, die veel goede doelen hanteren. Die is VIERKANT, dus het plaatje heeft altijd vier gelijke zijden. Niets is zo verschrikkelijk om aan te zien als een plat logo (balk) dat in het vierkantje gefrommeld is en daardoor maar ten dele in beeld en/of volledig onleesbaar is, met onder en boven een grote witruimte. Die avatar staat dus voor ieder bericht van je organisatie!
Voor alle duidelijkheid nog maar eens: Een avatar is geen logo!
Een voorbeeld van Twitter:
Dit is wat ik bedoel en bij veel organisaties tegenkom. Een slechte, onleesbare, want te vaak bewerkte, versie van het logo is 'even snel' in het profiel gezet.
Ook op Facebook kom je het met regelmaat tegen:
Enfin, ik kan zo nog wel even doorgaan, maar er zijn voorbeelden genoeg te vinden op Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Google+ enz.
Ik vraag me dan oprecht af: Waarom doe je dit als organisatie?
Je investeert eerst een kapitaal in het ontwikkelen van een huisstijl, maar zodra je je online begeeft maak je er een rommeltje van. Je verzend een mailing toch ook niet met een onleesbaar logo op de envelop? Maar twee jaar lang een rommelige avatar laten staan is wel heel normaal? 'Geen tijd?' Hou op!
Besef daarnaast dat die avatar tegenwoordig vanuit Google+ zelfs al in zoekresultaten getoond wordt! Dus als je organisatie gezocht wordt op Google worden mensen ook meteen met die knullige avatar geconfronteerd.
Goede voorbeelden
Is het dan bij iedereen slecht? Nee hoor, op Pinterest heb ik een aantal voorbeelden verzameld, die vind je hier: Avatars goede doelen in Nederland. Alhoewel ik sommige hiervan ook nog niet 'ijzersterk' vind. Neem een voorbeeld aan die van Amnesty, Oxfam-Novib, Hartstichting en Cordaid!
Waar moet je op letten?
Een avatar maken is echt niet zo vreselijk moeilijk als je een paar regeltjes in acht neemt:
- Het is een plaatje van ca. 250 x 250 pixels, vierkant dus.
- Zorg voor een behoorlijke resolutie (96 dpi)
- Gebruik geen gescande beelden, die zijn onzuiver!
- Een avatar staat per definitie naast je naam, dus die de naam hoeft er niet meer in te staan!
- Een avatar wordt meestal klein gebruikt, dus tekst heeft sowieso weinig zin, want die is dan onherkenbaar/onleesbaar.
- Let op dat het ook voor giro nummers in je avatar geldt (en bij Facebook mag het niet eens!)
Formaat aanpassen
Indien je een andere maat nodig hebt (Facebook vraagt bijvoorbeeld om 180x 180 pixels), open je het plaatje met Paint (zit op iedere Windows computer bij je Bureau-accessoires) en:
- Druk je op 'Formaat wijzigen'
- Vink het boxje 'pixels' aan
- Let erop dat het vinkje bij 'Hoogte-breedteverhouding behouden' aanstaat
- Voer de gewenste breedte in.
- Vervolgens save je het plaatje weer (in .png of .jpg) en klaar is je avatar.
- Bij Facebook ga je op de avatar (heet hier profielfoto) staan met je pijltje en dan verschijn, mits je ingelogd bent, de tekst 'profielfoto bewerken'. Aanklikken en de rest wijst zich vanzelf.
- Bij Twitter ga je naar het 'tandwieltje' naast het zoekvak en klik je op 'edit profile'.
- Bij Pinterest klik je rechtsboven op het driehoekje achter je naam en selecteer je 'settings'. Even naar beneden scrollen en je profielfoto verschijnt in beeld.
- LinkedIn heeft het op verschillende plaatsen staan, dus dat zal je voor je eigen organisatie even moeten uitzoeken.
- Google+ Laat bovenaan een grote blauwe knop zien 'profiel bewerken', waarna je op de avatar kan klikken om 'm te vervangen.
En als je nu toch je profielfoto update....check dan ook even of:
- Je BIO (dat is het begeleidende tekstje) overal op orde is.
- Je de naam van je organisatie overal hetzelfde schrijft. Ja, echt waar, niet lachen, er zijn organisaties die in ieder sociaal medium anders heten! Je zal maar zoekmachine zijn...
Ik schreef het al eens eerder: 'You'll never get a second chance for a first impression' !
Aan de slag dus!
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten