Roeptoeteren

Donderdag a.s. zijn we hele dag gesloten. Vrijdag zijn we er weer! #personeelsuitje. 

Het overkomt me met enige regelmaat.

Ik zit echt vol ongeloof naar mijn scherm te staren.

Hoe is het mogelijk dat er door goede doelen zo slecht nagedacht wordt over de content die ze online publiceren? Ik begrijp hier werkelijk helemaal niets van. 

Heb je jezelf ooit wel eens verplaatst in de positie van je (potentiële) donateur?

Stel, je leest tweets van een willekeurig groot bedrijf, laten we zeggen Coca Cola, met de volgende inhoud:

  • 1.000 flessen cola verkocht in Voorburg!
  • RT @consultantX Langs geweest om nieuw inkoopmodel te introduceren bij @goededoel. Bezegeld met borrel!
  • We willen graag nog 200 volgers hebben! Pls RT!
  • Onze inkoopmanager sluit contract met energieleverancier (foto bijgevoegd!)
  • We willen deze week nog 100.000 flessen verkopen in Rotterdam. Wie helpt?
  • Vacature: Lid Raad van Toezicht met aandachtsgebied HRM. Ken jij nog iemand?
  • Veel positieve reacties op onze nieuwe reclamefolder. #trots #hardaangewerkt
  • Leuke workshop over SEPA invoering vandaag! #werkaandewinkel

Dan denk je toch meteen: 'Hè, wat gebeurt hier? Zijn ze gek geworden?'

Er is werkelijk geen zichzelf respecterend bedrijf dat het in z'n hoofd haalt om op deze wijze op Twitter te communiceren. Maar, geloof het of niet, dit is de (iets aangepaste) oogst van mijn Twitter-timeline van de afgelopen week....

....afkomstig van 'corporate' Twitter accounts van goede doelen in Nederland! 

Werkelijk verbijsterend!


Toegevoegde waarde

Waarom doen bedrijven dit niet? Dat is terug te voeren op een bewezen succesfactor van communicatie in sociale media: 

Bied content die toegevoegde waarde heeft voor de ontvanger.

Denk daar eens even over na!
 
Heeft het toegevoegde waarde voor de (potentiële) relatie van je goede doel dat je geborreld hebt met een leverancier? Dat je met de hele afdeling een SEPA-workshop gevolgd hebt? Of dat je meer volgers op Twitter wilt hebben?

Ik kan me er als donateur erg weinig bij voorstellen.

Voor goede doelen werkt het echt niet anders dan voor bedrijven.

Een donateur is geïnteresseerd in informatie over het werk voor het doel van de organisatie, niet in de organisatie zelf! 

Hoe ga je om met mijn geld, wat voor activiteiten ontplooi je en wat bereik je er mee? Wat gaat er goed, en wat niet zo goed. Wat zijn je standpunten ten aanzien van actuele ontwikkelingen? 

Oh ja, een donateur ondersteunt graag een betrouwbare organisatie. Geen organisatie die z'n bestuursleden van de straat plukt of z'n tijd besteed aan borrelen met een leverancier. En even geen grote problemen aanpakt vanwege een personeelsuitje!

Jezelf serieus nemen

Indien je dit soort mededelingen op Twitter smijt, neem je jezelf als organisatie niet serieus. Dan moet je niet klagen wanneer je organisatie door anderen ook niet serieus genomen wordt!

Dit helpt niet. Sterker nog, het werkt tegen je! Het beschadigt je imago.

Voor je iets op Twitter zet, zul je eerst even moeten nadenken.

Vraag je bij iedere vorm van content serieus af welke toegevoegde waarde dit heeft voor je doelgroep! 

En als je niets te melden hebt, meld dan ook gewoon niets!

Communiceer over je doelen

Dergelijke mededelingen zijn intern mogelijk interessant, maar ze dragen op geen enkele wijze bij aan engagement bij potentiële relaties. Ze stoten eerder af, omdat het aantoont dat de organisatie vooral met zichzelf bezig is en niet met z'n doel.

Waarmee we weer terug zijn bij de kern van goede-doelen-communicatie en fondsenwerving: Organisaties zijn niet steunwaardig, het doel dat ze nastreven is de steun waard!

'Waarde toevoegen' betekent dat je content publiceert waar de ontvanger wat aan heeft, niet de informatie waar jij zelf wat aan hebt. Informatie die idealiter leidt tot (inter)actie. Tot een bezoek aan je website, een vraag naar meer informatie, etc.

Kortom, Twitter is een middel (geen doel!) om geïnteresseerden in je sales-funnel te krijgen. Niet de plek waar de 'sales' plaatsvindt, noch de plek waar je om 'sales' moet vragen. Het medium is bedoeld en geschikt om interesse op te wekken. Maar dan wel interesse voor hetgeen je beoogt te bereiken, niet voor jezelf! 

Communiceer over je doel, niet over de verdiensten van je organisatie! En al helemaal niet over je interne sores...!

Samengevat: Toegevoegde waarde bieden, niet roeptoeteren!



Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter







  

2 opmerkingen:

  1. Welke goede doelen zijn volgens jou goed bezig met dialoog en met het aanbieden van relevante informatie via social media?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toegevoegde waarde bieden, niet roeptoeteren! Fantastisch! Wat een geweldig artikel! Daarmee bedoel ik 'buitengewoon zinvolle cq zinnige content!'

    BeantwoordenVerwijderen