Goede Doelen: Top 50 groeiers in sociale media

Het is een vraag die ik met grote regelmaat krijg: Wie doen het nu echt goed in sociale media? Op wie moeten we letten en van wie kunnen we wat van leren? 

De vraag stellen is eenvoudiger dan het antwoord geven. Want wanneer doe je het eigenlijk goed? Eén indicator is in ieder geval meetbaar, namelijk degenen die aantoonbaar groei in achterban laten zien. 

Wie dat zijn? Ik maak dit lijstje al enkele jaren voor mezelf, maar op verzoek publiceer ik het nu maar eens. 

Dit zijn ze: de 50 goede doelen die hun accounts het afgelopen jaar het snelst zagen groeien.

Opzet

Hoe komt de lijst tot stand?

De eerste stap is een vergelijking van het aantal volgers van de waarnemingslijsten in de Top 250 op Facebook en Twitter en de Top 100 op Instagram en LinkedIn tussen februari/maart 2021 en 2022. Voorwaarde is hierbij wel dat een organisatie op beide momenten in de lijst voorkomt én al een jaar gevolgd wordt. Recent toegetreden accounts neem ik dus pas een jaar later op, tussentijdse afvallers worden niet meegenomen en inactieven op één van beide meetmomenten ook niet.

Dat leidt tot een lijst van grootste groeiers per medium. De Top 10 van ieder lijst publiceer ik hieronder.

Vervolgens combineer ik de vier lijsten naar één definitieve lijst. Daarbij kan het voorkomen dat een organisatie niet actief is in ieder van de bovengenoemde media of niet voorkomt in één of meerdere waarnemingslijsten. Dan blijft die waarneming dus leeg. Een organisatie die het heel doet goed in het ene medium kan best krimp vertonen in een ander medium, waardoor het eindresultaat toch lager is dan verwacht mocht worden.

De aldus tot stand gekomen lijst toont dus de som van de groei van het aantal volgers in bovengenoemde vier media ten opzichte van een jaar eerder. 

Voordat er weer een hele serie mailtjes binnenkomt: Ja, we kunnen een hele boom opzetten over de vraag of een volger op Facebook wel gelijk te stellen is aan een volger op LinkedIn. Maar zo zullen er altijd vragen te stellen zijn bij ieder lijst, aangezien de honderden organisaties in de lijst nu eenmaal net zoveel overeenkomsten hebben als onderlinge verschillen.

De grootste groeiers per medium

Een eerste indicatie van de lijst komt uit de samenstelling van het jaarresultaat van de individuele sociale media. Om te binnen (in volgorde van publicatie zoals ik het ieder kwartaal ook doe op dit blog) met Instagram.

De grootste drie accounts voegen ook over het hele jaar de meeste volgers toe. Daarachter zien we ook vooral organisaties die we uit de top 10 van de Top 100 kennen. Niet zo spannend dus.

De tweede in de rij is de LinkedIn Top 10.

Deze lijst laat al een wat opmerkelijker resultaat zien. Organisaties die hoog in de lijst staan ontbreken en we zien de opmars van veel kleinere organisaties.

Vervolgens komt de Twitter Top 10 aan de beurt. 

De oudste van de lijsten is opvallend om een aantal redenen. Zo zien we de grootste van Nederland helemaal niet terug in deze Top 10 en zijn er kleinere organisaties die een mooi resultaat boeken.

Tot slot is er ook nog de Facebook Top 10. 

Ook in deze lijst zien we onverwachte gasten naar boven komen. Organisaties die een heel goed jaar achter de rug hebben, terwijl dat zeker geen algemeen beeld is.

De Top 50

Bovenstaande lijsten leveren na ontdubbeling 23 organisaties op die inderdaad allen terug te vinden zijn in de Top 50. Drie organisaties, World Press Photo, Natuurmonumenten en Ambulance Wens, vinden we zelfs in alle vier de lijsten terug...ja, dan eindig je vanzelf wel bovenin de Top 50.

Maar er zijn ook organisaties die in geen enkel medium de Top 10 halen maar het toch over alle sociale media best goed doen, zoals de Johan Cruyff Foundation, European Cultural Foundation en Het Vergeten Kind.

Al het gereken levert uiteindelijk deze Top 50 op:

Volgens mij zit er in deze lijst meer dan genoeg inspiratie om je te helpen zodat je organisatie volgend jaar ook een plek in de lijst verwerft. Dat lijkt me een mooi streven.

Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten