Goede Doelen Facebook Top 250 [Mrt 2022]

De eerste meting van het nieuwe jaar is ook voor goede doelen op Facebook een feit. Ook deze meting levert een bijzonder resultaat op want het 'trendje', dat ik bij eerdere metingen al waarnam, zet zich nu versterkt door. 

Daarnaast een, mijns inziens leuke, ontwikkeling die vanaf de volgende meting de resultaten enigszins gaat beïnvloeden. Meer dan genoeg te melden dus!

Samenstelling

Een blik op de nieuwe Top 250 leert dat er drie nieuwe toetreders zijn. Dierenwelzijn Walcheren en Sinchi Foundation bereiken deze status door hun net verkregen CBF keurmerk en Oude Groninger Kerken haalt de lijst door groei.

Hun toetreden gaat ten koste van MIVA, Bart de Graaf Foundation en het Huidfonds, die allen de nieuwe drempel van 3.955 volgers (was 3.915) niet haalden.

Resultaat

De Top 250 groeide bij deze meting met 31.944 volgers naar een totaal van 11.708.825 volgers.

Het is een beperkte groei in vergelijking met de vorige metingen, toen de toename resp. 76K (sep) en 96K (dec) bedroeg. Gelukkig wel groei, maar die heeft een bijzondere verdeling.

Groei en krimp

Het aantal accounts dat een lager aantal volgers laat zien dan bij de vorige meting is fors toegenomen, van 46 in december naar 75 nu. Daarbij komt een eerder gesignaleerde trend in versterkte mate terug. De krimp is namelijk bepaald niet gelijk verdeeld. Het zijn opnieuw met name de grote accounts die hun volgersaantal zien dalen. Van de top 25 in december dalen maar liefst 19 accounts! 

Het is een beeld dat we terugzien in de lijst van accounts die het sterkst krimpen.

Al deze accounts komen uit de top 25, met Plan International op positie 23 als laagst gepositioneerde in de Top 250. De overigen komen allemaal uit de bovenste 16 van de lijst. Gezamenlijk zijn ze goed voor 57%  (-9.402) van de afname van het totaal aantal volgers van de dalende accounts (-16.490).

Wanneer je dan bedenkt dat het totaal een positief resultaat oplevert, wordt dit dus gerealiseerd door de de som van de kleinere accounts. In het onderste deel van de lijst (150 tot 250) zijn er slechts 14 accounts met een dalend aantal volgers.

De lijst met accounts die hun volgersaantal het meest zagen toenemen bestaat dan ook voornamelijk uit veel kleinere accounts.

Dit beeld is niet nieuw. Het bevestigt een beeld dat ik bij eerder metingen ook al waargenomen heb. Een echte verklaring had ik hier toen ook al niet voor en die heb ik eigenlijk nog steeds niet. Opmerkelijk is het wel!

Verschuivingen

Aangezien de meeste verplaatsingen erg beperkt zijn, is de lijst met veranderingen ook kort. De eerste verandering zien we op positie 18, waar Ambulancewens KNCV Tuberculosefonds passeert. Een grotere groei is weggelegd voor Het Vergeten Kind, dat van plaats 28 naar 24 klimt.

De grote groeier van deze meting is Geldersch Landschap en Kastelen, dat van plek 94 naar plaats 84 springt. Ook Zeeuws Landschap maakt onderin de lijst een grote sprong, van 247 naar 230.

Conclusie

Wat moet ik hier nu van zeggen? Waar de bovenkant van de lijst rood kleurt en eigenlijk een heel slecht kwartaalresultaat realiseert, ziet het beeld aan de onderzijde van de lijst er diametraal anders uit. Het zijn twee totaal tegenstrijdige signalen, waarvoor ik, zoals eerder gezegd, eigenlijk geen eenduidige verklaring kan vinden. Wie het weet mag het zeggen, ik ben echt heel nieuwsgierig!

Natuurlijk ben ik dan ook heel benieuwd of het volgende kwartaal eenzelfde beeld gaat opleveren.

En dan is er nog een nieuwe ontwikkeling die ik jullie niet wil onthouden:

In de loop der jaren heeft de waarnemingslijst van de Top 250 enkele malen noodgedwongen een fundamentel wijziging moeten ondergaan. De voornaamste was het gevolg van een nieuwe website van het CBF, waardoor ik het oorspronkelijke criterium ('Je moet een CBF keur hebben') niet meer kon aanhouden, omdat keurmerkhouders niet langer zichtbaar waren. 

Later heb ik nieuwe keurmerkhouders wel toegevoegd aan de waarnemingslijst voor de Twitter Top 250 en de Facebook Top 250 op basis van nieuwsberichten op de CBF website. 

Maar...in de tussenliggende periode zijn er nieuwe keurmerkhouders geweest die nog niet gemeld werden in nieuwsberichten en dus door mij niet opgenomen konden worden. Er is daar dus een gat in mijn beeld ontstaan.

De nieuwe website die het CBF afgelopen maand lanceerde, maakt het echter mogelijk dit ontstane gat alsnog te repareren. Bij de volgende metingen (in mei Twitter, in juni Facebook), wordt de waarnemingslijst dan ook behoorlijk uitgebreid. Dat zal ongetwijfeld tot wat extra verschuivingen gaan leiden, maar levert wel een nog completer beeld van de ontwikkeling in onze bijzondere sector op!

Voor alle duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen: De Instagram Top 100 en de LinkedIn Top 100 hebben een andere grondslag, daar zal dit dan ook niet voor gelden!

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten