Goede Doelen Instagram Top 100 [Mei 2022]

Er is veel gebeurd in de wereld sinds de vorige meting, begin februari, van de Instagram Top 100 en de daaropvolgende overige kwartaalmetingen. Natuurlijk ben ik dan ook heel nieuwsgierig welke invloed dit heeft gehad op de resultaten van de diverse goede doelen in de sociale media. Want gerichte campagnes ben ik natuurlijk wel tegengekomen, maar wat voor effect hebben die?

Laten we maar snel gaan kijken.

Samenstelling 

In vergelijking met de vorige meting zijn er twee nieuwe organisaties in de Instagram Top 100. Reuma Nederland, dat bij de vorige meting wegens inactiviteit niet vermeld werd, keert terug in de lijst en Mercy Ships maakt dit kwartaal een grote sprong voorwaarts waardoor het in de Top 100 doordringt.

Dat gaat ten koste van Spieren voor Spieren en de Vrienden van het Sophia, die onderaan de lijst er nu net buiten vallen.

De ondergrens voor opname in de lijst stijgt hierdoor van 3.209 naar 3.433 volgers.

Resultaat

Het aantal volgers van de Top 100 stijgt bij deze meting met 154.080 naar een totaal van 5.417.828 (+ 2,9%). Dat lijkt een mooi resultaat, omdat het beter is dan de groei van de achterliggende drie kwartalen.

Wanneer de grote twee uit het resultaat gehaald worden bedraagt de groei echter 'maar' 49.503 volgers (+3,3%). Dat is dan zowel in absolute als in relatieve zin minder dan bij de vorige meting, wat tot een tweetal conclusies leidt:

  • Zowel in absolute als in relatieve zin, en vooral dat laatste is opmerkelijk, neemt de groei van de Top100 de laatste metingen iets toe. Het gaat dus nog altijd goed met Instagram.
  • De groei van de overige accounts tendeert steeds verder naar de groei van de twee hele grote accounts. Het is opnieuw een bevestiging van een trend die ik al heel wat langer waarneem.

Groei en krimp

De lijst van grote groeiers is zoals gebruikelijk weinig spannend. Zeven organisaties zagen we bij de vorige meting ook al in de lijst. Vooral het resultaat van Stichting Vluchteling springt dit kwartaal in het oog, maar is hoogstwaarschijnlijk niet los te zien van de dramatische gevolgen van de oorlog in Ukraïne.

Tot mijn genoegen zie ik het aantal accounts met een dalend aantal volgers bij deze meing afnemen van 7 naar 4. Ik hoop natuurlijk dat deze trend zich doorzet.
 

Verschuivingen

Vanzelfsprekend zijn er weer een aantal opmerkelijke verschuivingen te melden.

Bovenin de lijst stijgt Free a Girl van 9 naar naar 8 ten koste van de Dierenbescherming dat een plaatsje zakt. Iets lager stijgt de Vlinderstichting van 18 naar 16, waarbij DierenLot de omgekeerde weg bewandelt.

Verderop in de lijst vallen de volgende mutaties op:

  • Stichting Vluchteling stijgt van 27 naar 24
  • Movies that Matter gaat van 78 naar 71
  • De Regenboog Groep klimt van 91 naar 86
  • en Mercy Ships komt de lijst binnen op positie 87

Conclusie

Instagram blijft zeker een belangrijke rol spelen in het sociale media landschap van goede doelen. De groei van volgers zet gestaag door. Zoals ik al eerder concludeerde zijn de tijden van extreme groeicijfers voorbij en is er een periode van gematigde groei ingetreden. 

Deze meting vind ik het vooral opvallend dat de totale groei ten opzichte van eerdere metingen toe blijft nemen en het aantal organisaties met een dalend aantal accounts ook afneemt, wat aangeeft dat er nog altijd een positieve ontwikkeling zit in Instagram. Hoe rooskleurig die is, zullen we in de toekomst vanzelf zien.

Terugkomend op de inleiding moet ik wel constateren dat ik, met uitzondering van Stichting Vluchteling, weinig effect waarneem van de ontwikkelingen in Ukraïne. Het valt me eerlijk gezegd tegen. Als zelfs een oorlog in Europa al nauwelijks  een rimpeling in de groei teweeg brengt, moet juist onze sector, die hier echt wel wat van vindt, zich wat mij betreft toch echt afvragen hoe het komt dat er zo weinig engagement opgeroepen wordt. 

De lijst




Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten