Goede Doelen Facebook Top 250 [Jun 2013]

Facebook is nog altijd het centrum van de sociale media inzet van goede doelen in Nederland. Voor de 8e maal zet Fundraiser Online daarom de grootste 250 goede doelen op een rijtje. 

De resultaten zijn dit kwartaal verrassend te noemen. We hebben een nieuwe nummer 1, enkele snelle groeiers en voor het eerst is er een echt groepje met dalend aantal likes! Waardoor sommige pagina's zelfs de Top 250 verlaten.

Alle belangrijke veranderingen van de laatste maanden lees je hier... 

Samenstelling

Hoe de lijst tot stand komt vind je hier. De overige verschillen in samenstelling zijn terug te voeren op de volgende punten:
  • De controle met de CBF lijst heeft nog 1 nieuwe toetreder opgeleverd, Foodwatch Nederland. Die vinden we gelijk terug op plaats 26.
  • Reddingsbrigade Nederland keert terug. Die kon ik in maart niet vinden.
  • Ango staat vermeldt met een andere pagina
  • Stichting Veldwerk blijkt wel over een pagina te beschikken. 
Toetreders en afvallers

Zoals gebruikelijk zijn er ook nu weer nieuwe toetreders:
  • IFAW Nederland, ISAO en de Trombosestichting
Verdwenen uit de lijst zijn:
  • Netherlands Helsinki Committee, Juconi, Leprastichting, Look Good-Feel Better NL, Health e-Foundation, Sibusiso en de HGJB
Om opgenomen te worden in de Top 250 moest je pagina bij deze meting tenminste 208 likes hebben.

De algemene ontwikkeling

De Top 250 heeft inmiddels 1.384.132 likes, een toename van 14,8% (+ 178.475) ten opzichte van de vorige meting. Daarmee lijkt zich een groeivertraging aan te kondigen. Een beeld dat ook bevestigd wordt door de toename van het aantal pagina's met een dalend aantal likes.

Grote groeiers

De 10 pagina's die dit kwartaal het snelste groeiden tref je in onderstaande tabel. De nr. 1, het Van Gogh Museum groeide zo hard, dat hun pagina niet alleen de eerste plaats in de Top 250 overneemt, maar alleen al op basis van het resultaat van dit kwartaal in de Top 10 gestaan zou hebben!

Opvallend is verder de bijna verdubbeling van KiKa, ongetwijfeld ten gevolge van de KiKaBOUW campagne in de afgelopen maanden.

Top 10

In de Top 10 zien we nauwelijks mutaties ten opzichte van de vorige meting:
  • Van Gogh Museum gaat naar de eerste plaats ten koste van Fairfood International dat één plaats zakt.De overige posities zijn ongewijzigd.
  • Opvallend is vooral dat een aantal Top 10 pagina's nauwelijks groeide of zelfs kromp in aantal likes.
En verder...
  • ...hebben we nu twee goede doelen pagina's met meer dan 100.000 likes;
  • ...zijn er nu 27 pagina's met meer dan 10.000 likes (was 24);
  • ...beschikken 133 organisaties over meer dan 1.000 likes (was 118);
  • ...heeft 96% van de top 100 eigen fondsenwervers een Facebook pagina. De vier nog ontbrekende organisaties zijn Emerge Kinderfonds, Zending over Grenzen, WCRF Nederland en Fonds Slachtofferhulp;
  • ...en heeft 90,2% (was 88,4%) van de Top 250 eigen fondsenwervers een pagina op Facebook. En er zijn er nog altijd 2 met een Facebook profiel, ook al is dat als organisatie niet de bedoeling!
De volledige lijst:



Vragen over de totstandkoming van de lijst? Die vind je hier, evenals de toelichting hoe je jouw organisatie ook kan laten opnemen in de lijst.



Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten