86 jaar samenwerken!

De samenwerking tussen goede doelen en bedrijfsleven kent bijna oneindig veel vormen. Ook in Nederland. Sommige verbintenissen bestaan soms jarenlang. 

Maar wisten jullie dat er echt oude samenwerkingsverbanden zijn? Er is in Nederland nog altijd een bestaande, actieve relatie tussen bedrijven en een goed doel, daterend uit de jaren '20 van de vorige eeuw! Nu 86 jaar dus.

'Om het heden te begrijpen, moet je het verleden kennen' zeggen historici vaak. Welnu, hierbij een blik in het verleden, heden en toekomst van BIO Vakantieoord

Oprichting

'Maatschappelijk betrokken ondernemen' was nog niet uitgevonden, maar in 1927 besloot de Nederlandse Bioscoopbond, op initiatief van Abraham Tuschinski en Herman Gerschtanowitz, tot de oprichting van 'Stichting BIO Vacantieoord'.

Er werd besloten tot dit 'eigen goede doel', omdat goede doelen toentertijd in de rij stonden om te mogen collecteren bij of in de bioscoop. En wie mocht dan wel en wie niet?

Een uniek eigen wervingskanaal

Het bijzondere voor Stichting BIO, dat in 1933 de deuren opende in Bergen aan Zee als herstellingsoord voor 'bleekneusjes' uit de grote steden, was de exclusieve toegang tot alle bioscoopbezoekers. Er werd gecollecteerd in de zaal en de bezoekers kregen jarenlang een introductiefilm van BIO Vacantieoord te zien.

Generaties Nederlanders groeiden zo op met 'BIO', dat dientengevolge een grote naamsbekendheid had. De schitterende fondsenwervende filmpjes die door de jaren heen in de bioscoop getoond werden zijn nog te vinden op YouTube. Zelfs de oorspronkelijke film uit 1927  is bewaard gebleven, absoluut een aanrader voor fondsenwervers met historisch besef!

Zo werd BIO een prachtig voorbeeld van Cause Marketing. Enerzijds droegen de bioscoopexploitanten zelf geld en reclametijd bij, anderzijds kwamen er middelen van hun klanten. De bioscoopondernemers waren daarmee hun tijd ver vooruit!

Groei en verhuizing

Stichting BIO groeide en in 1959 werd ook het BIO Herstellingsoord bij Arnhem geopend. Oorspronkelijk bedoeld voor poliopatiƫnten, maar bij ingebruikname werd het ingezet voor kinderrevalidatie van gehandicapte kinderen. Architect J.J.P. Oud tekende voor de schitterende architectuur.


In 1967 werd de vestiging in Bergen aan Zee gesloten en bleef Arnhem, omgedoopt in Stichting BIO Kinderrevalidatie, over. De bioscoopbezoekers maakten het mede mogelijk!



Neergang en verandering    

De wereld veranderde en 'kinderrevalidatie' werd vanaf de jaren '90 anders georganiseerd, waardoor BIO in 1995 haar oorspronkelijke activiteit weer oppakte in het BIO Vakantieoord. Een prachtige plek waar gezinnen met ernstig gehandicapte kinderen vakantie kunnen vieren.

Met de bioscopen ging het inmiddels minder goed. Onder druk van de economische tegenwind en bevreesd hun bezoekers van zich te vervreemden door het lawaai van rammelde collectebussen in de bioscoopzaal, werd de buscollecte door de exploitanten gestopt. Financieel was dat vanzelfsprekend een geweldige aderlating voor BIO Vakantieoord.

Qua inkomsten werd een goede vervanging gevonden, door organisatie van het tweejaarlijkse BIO Gala. De band met de bioscoopbranche bleef bestuurlijk gehandhaafd via de brancheorganisaties, maar de band met de bioscoopbezoeker verdween volledig en de naamsbekendheid van BIO vakantieoord nam dan ook zienderogen af. 

Opnieuw naar het bioscooppubliek

BIO Vakantieoord heeft de banden met haar oprichters altijd behouden. En recentelijk, in 2012, heeft het opnieuw aanhalen van die banden ertoe geleid dat de bioscoopexploitanten en filmdistributeurs zich opnieuw achter BIO hebben geschaard. Een vooralsnog 3-jarig convenant met de NVB en NVF was het gevolg en...BIO Vakantieoord is opnieuw te bewonderen in en om de bioscoopzalen!

Met Matthijs van Nieuwkerk als voice-over werd een nieuwe spot opgenomen, die in juni en september 2013 in de bioscoop te zien was:



Ruim 50 bioscopen, waaronder grote ketens als JT Bioscopen, Wolff Bioscopen en Utopolis, zijn ook na de actieperiode doorgegaan met uitzenden van de spot. Voor 2014 zijn al nieuwe spots en acties in voorbereiding. De weg naar 30 miljoen bioscoopbezoekers is daarmee opnieuw gevonden!

Het BIO Vakantieoord heeft het resultaat meteen gemerkt. Niet alleen stijgt de naamsbekendheid, ook het aantal aanmeldingen voor vakanties is toegenomen en de inkomsten stijgen ook!

Cause Marketing

De samenwerking tussen de bioscopen en Stichting BIO Vakantieoord is een heel natuurlijke. EĆ©n die al 86 jaar stand houdt en enkele moeilijke periodes overleefd heeft. Dat kan alleen als er voor beide partijen meerwaarde in de relatie zit.

Voor BIO is die meerwaarde duidelijk. Maar ook voor de bioscopen is er zeker toegevoegde waarde. Ze laten hierdoor al bijna een eeuw hun maatschappelijke betrokkenheid zien, waarvoor hulde. Ze doen dat op een unieke wijze, dicht bij hun klanten.

Voor fondsenwervers is het een prachtig voorbeeld van hoe een samenwerking tussen goed doel en bedrijven vorm gegeven kan worden, waarbij het bedrijfsleven geen 'wandelende zak geld' is, maar daadwerkelijk 'een blijvend verschil maakt'. Als die relatie goed vorm is gegeven, is het ook een bestendige relatie, zelfs bij tijdelijke tegenwind!


Fondsenwervers opgelet!


Download het whitepaper 'Partnership tussen bedrijven en goede doelen' van Mobillion om je alvast in te lezen!



Like Fundraiser Online op Facebook!
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten