Twitter analyse III: Gluren bij de buren

Goede doelen zijn niet vies van concurrentie en competitie. Met een scheef oog bekijken ze elkaar. Ze willen weten wat anderen doen, wat werkt en wat ze eventueel van elkaar kunnen leren of afkijken.

Zo ook op Twitter. Vorige week publiceerde ik, na de Twitter Top 250  al een analyse van 3 jaar goede doelen op Twitter en de best presterende goede doelen op Twitter in 2013, evenals een analyse van het 'terugvolg-gedrag'. 

Minstens zo interessant is de vraag hoe we met elkaar bezig zijn. Daarom vandaag een kleine analyse van de wijze waarop goede doelen elkaar op Twitter in de gaten houden...

Wie volgt wie?

Teneinde een idee te krijgen van het wederzijds volgen van elkaars Twitter accounts, heb ik eens gekeken naar de 20 grootste eigen fondsenwervers van dit moment. Ik beperk het hiertoe omdat het volume anders te groot wordt.

De tool die ik hiervoor gebruikt heb is overigens Does Follow.

Als je naar 20 organisaties kijkt, zijn er dus 380 (namelijk ((n²) - n) combinaties, waarbij n=20) mogelijke combinaties van gevolgde accounts.

Van die 380 combinaties zijn er op meetdatum (24-2-2014) 169 positief, oftewel volgen de 20 goede doelen gemiddeld 8,5 twitter accounts van hun 19 overige collega's.

Grote verschillen

Het gedrag is per organisatie echter wel duidelijk verschillend. In onderstaande tabel zie je de organisaties die anderen het meest volgen en zij die dat veel minder doen:

We zien dus 6 organisaties die 13 of meer organisaties volgen, terwijl er 3 organisaties zijn die er slechts enkelen of zelfs geen volgen.


Een vergelijkbaar beeld zien we als we kijken naar degenen die gevolgd worden: 4 organisaties worden veel bekeken (13+), terwijl er 3 nauwelijks gevolgd worden.



Elkaar volgen

Is de volgrelatie eigenlijk wederkerig? Volgen dezelfde partijen elkaar?

Nee, dat is niet helemaal het geval:
  • 57 volgrelaties zijn wederzijds, dus volgen elkaar;
  • 55 volgrelaties zijn eenzijdig;
  • 78 organisaties volgen elkaar niet.
Verwacht mag worden dat 'soortgelijke' organisaties, bijvoorbeeld in de gezondheidssector, natuur & milieu of ontwikkelingssamenwerking elkaar wat nauwer in de gaten houden. Maar daarvoor vind ik geen betrouwbare aanwijzing.

Groot versus klein

De volgende interessante vraag is of het zo is dat we vooral naar de grote organisaties zitten te kijken?

Ja, daar is wel een aanwijzing voor. Als we namelijk het aantal waarnemingen van groot naar kleiner uitbreiden, zien we dat het volgpercentage afneemt, waarbij 'de groten' vooral minder geïnteresseerd zijn in 'de kleineren':

 
Dit geeft ook een voorzichtige indicatie van het aantal accounts binnen de top 250 dat opgedreven wordt door het 'elkaar volgen'.

Volgens de formule (n²)-n zijn er bij n=250 maximaal 62.250 volgrelaties mogelijk, maar het ligt in de lijn der verwachting dat dit percentage rond de 20% zal liggen, dus circa 10.000 tot 15.000 relaties zal bedragen, zo'n 1 tot 1,5% van het totaal aantal volgers van de goede doelen accounts. 

Het totaaloverzicht van de top 20

Voor de echt nieuwsgierigen is dit het gehele overzicht van de Top 20.

Hoe lees je het? Beginnend linksboven volgt KWF wel Unicef (x) maar AzG niet (0). Rode Kruis volgt wel KWF (x), maar KWF volgt Rode Kruis niet (0) etc. In de rij staat wie de organisatie volgt, in de kolom door wie de organisatie gevolgd wordt:


Conclusie

Ook op Twitter houden goede doelen elkaar in de gaten, al zijn er een aantal die daar actiever in zijn dan anderen.

Vind ik er wat van?

Ja, eigenlijk vind ik het volstrekt logisch om op de hoogte te willen blijven van wat er in je branche gebeurt. Ik zou het dan ook iedere organisatie aanraden, zeker als die ook nog in dezelfde deelsector actief is.

Zijn het teveel accounts om te volgen? Maak er dan een aparte Twitter-list van!


Like Fundraiser Online op Facebook!
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

3 opmerkingen:

  1. Ik denk dat er veel meer (terug)gevolgd wordt door medewerkers van goede doelen op persoonlijke titel. Misschien handig om dat eens mee te nemen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dennis,

      Dat denk ik ook, maar is veel lastiger te onderzoeken, omdat het privépersonen betreft, waarvan moeilijk vast te stellen is wat hun 'werkgedrag' vs. 'persoonlijke voorkeuren' zijn. Daarnaast weet ik overigens echt niet wie dat bij alle organisaties dan zouden doen...

      Verwijderen
    2. Dag Walter, ik heb een keer een enquête gehouden onder de Partos-organisaties en hun medewerkers. Er wordt degelijk gebruik gemaakt van privé social media accounts om werkgerelateerd te communiceren.Zie http://lnkd.in/dSwZ9UR

      Verwijderen