Goede Doelen Twitter Top 250 [Mei 2022]

De titel van deze blogpost doet niet helemaal recht aan aan de inhoud van deze kwartaalmeting. Want wat ik jullie, mijn lezers, ga voorschotelen is een compleet vernieuwde Twitter Top 250

Heel wat te vertellen dus. Een totaal ander resultaat dan gebruikelijk door grote aanpassingen!

Zoals eerder aangekondigd is de waarnemingslijst namelijk sterk uitgebreid en dat levert een rij aan nieuwe toetreders op. Maar daardoor is de Top 250 completer dan ooit.

Laten we maar snel een duik nemen in de nieuwe resultaten...

Samenstelling

De nieuwe waarnemingslijst heeft bij deze meting gezorgd voor een grote verandering in de samenstelling van de Top 250. Om te voorkomen dat dit een ellenlang verhaal zou worden heb ik een aparte toelichting hierop geschreven voor de geïnteresseerden, waarin je alles kunt lezen over de achtergrond van dit besluit.

Omdat een dergelijk grote wijziging oude en nieuwe resultaten onvergelijkbaar maakt, heb ik voor deze ene keer twee metingen gedaan. Enerzijds een meting gebaseerd op de 'oude waarnemingsgroep', zodat we in beeld houden wat de reguliere ontwikkeling was in de periode februari-mei van dit jaar en anderzijds een meting op basis van de 'nieuwe waarnemingsgroep', die tot een heel ander resultaat leidt. 

Waar ik deze keer niemand mee zal vermoeien is een gedetailleerd overzicht van (tijdelijk) verwijderde, nieuwe, afgevallen en terugkerende accounts. Want dan blijf je scrollen.

In onderstaande tabel vind je de consequentie van deze verandering voor de samenstelling van de Twitter Top 250. 


Er komen dus maar liefst 46 nieuwe accounts in de Top 250, en dat betekent dat er onderaan de lijst dus 44 accounts afvallen! 

Resultaat

Zoals ik schreef zijn er twee metingen deze keer. Om te beginnen het resultaat dat het best vergelijkbaar is met de vorige metingen. Daarbij zien we een groei van bijna 19 duizend volgers. Dat is iets minder dan de groei van vorig kwartaal (+ 25K), maar in ieder geval constateer ik al drie kwartalen op rij groei, nadat we eerder met een krimp geconfronteerd werden.

Wat ook fijn is om te benoemen, is het iets lagere aantal krimpende accounts. Dat zijn er bij deze meting 47, waar het er bij de vorige meting nog 50 waren. Samen leveren ze een negatief totaal van -/- 544 volgers op, en dat is ook iets minder dan 3 maanden geleden.

En dan naar de nieuwe meting.

Met 46 nieuwe toetreders, zelfs een nieuwe in de Top 10, is het niet verwonderlijk dat er een grote stijging van het aantal nieuwe volgers te melden valt. Om dat duidelijk te maken heb ik hrt in onderstaand overzicht samengevat.

Zoals zichtbaar wordt vallen er aan de onderkant 44 accounts uit de Top 250, die er bij de vorige meting nog wel in stonden. Gezamenlijk waren zij goed voor ruim 31K volgers. Aangezien er door de 46 nieuwe accounts 271K volgers aan het totaal toegevoegd worden, leidt dat tot een netto groei van bijna 240.000 volgers. Tel daar de al eerder geconstateerde groei van bijna 19K bij en de totale groei bedraagt 258.582 volgers, waardoor een eindtotaal van 4 miljoen volgers op een haar na niet gehaald wordt.

Ook voor de ondergrens voor opname heeft dit forse consequenties. Die bedraagt nu 1.236 volgers, waar die bij de meting in februari nog 222 volgers bedroeg.

Groei en krimp

Laten we nog even terug gaan naar de vergelijking met de 'oude waarnemingsgroep'.

De tien grootste groeiers zijn samen goed voor een groei van ruim 18K volgers. Voor alle duidelijkheid: de groei van de overige accounts compenseert vooral de vooralsnog  tijdelijke verwijdering van Hulphond Nederland en Sinchi Foundation uit de lijst.

Erg spannend is de groei/krimp dus niet te noemen. 

Verschuivingen

Ja, met zoveel nieuwe toetreders verschuift ieder account in de lijst. Vrijwel iedereen gaat dan één of meer plaatsen naar beneden.

Juist daarom wil ik één account eerst echt naar voren halen, namelijk Stichting De Ezelshoeve, die van 147 naar 102 gaan, nadat ze bij de meting in november nog op plek 200 stonden. Ondanks alle nieuwe toetreders zijn zij dus 98 plaatsen gestegen in 6 maanden. Wow! (En zonder nieuwe toetreders was dat zelfs plek 88 geweest!)

Verder zijn de verschuivingen in de Top 20 nog het meest opvallend:

  • Door de komst van NOC*NSF op plek 3 dalen alle accounts in de Top 10 een plaats, waardoor de Dierenbescherming naar plek 11 gaat.
  • Amnesty International gaat van 15 naar 13.
  • Het nieuwe account van Rewilding Europe zorgt ervoor dat het Rode Kruis en Mama Cash uit de Top 20 vallen.

Conclusie

Wat valt er te concluderen na een grote hereiking van resultaten? 

In ieder geval dat mijn onderbuik gevoel dat ik geen compleet beeld had klopte! Gelukkig is dat nu wel sterk verbeterd. En daar ben ik zelf in ieder geval blij van geworden.

Daarnaast dat Twitter nog altijd groeit. Want na drie kwartalen op rij kan ik wel concluderen dat de dalende trend definitief gekeerd. is.

Tot slot dat ik nu extra nieuwsgierig ben naar het resultaat van de volgende meting. Vallen er gelijk weer een hoop accounts af of gaan we andere groeicijfers zien? Of krijgen we een heel ander beeld te zien?

En natuurlijk kijk ik ook al uit naar de resultaten van de Facebook meting van volgende week...want worden er hier al veel accounts toegevoegd, hou je dan maar vast voor de uitbreiding die dan komen gaat!

De lijst




Vragen over de samenstelling? Wil je ook in de lijst? Kijk eerst hier en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl .

 

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten