Goede Doelen LinkedIn Top 250 [Aug 2023]

In mei van dit jaar lanceerde ik de LinkedIn Top 250. Inmiddels zijn we een kwartaal verder en kunnen we een eerste beeld krijgen van de ontwikkeling. 

Die gaat hard, zo kan ik alvast verklappen. Want van een trendbreuk of een zomerdip is absoluut geen sprake. De stevige groei die we al enkele jaren waarnemen zet zich gewoon voort.

Kijk maar mee...

Samenstelling

De LinkedIn Top 250 laat heel veel verschuivingen zien, maar onderaan de streep staan uiteindelijk exact dezelfde 250 accounts in de lijst die ik in mei ook al noteerde.

De ondergrens voor opname stijgt beperkt, van 1.092 naar 1.135 volgers. 

Om in de Top 100 te komen zijn er inmiddels al 5.661 volgers nodig en dat is wel beduidend meer dan de 5.335 volgers die er in mei nodig waren.

Resultaat

De Top 250 heeft bij deze meting gezamenlijk 2.136.154 volgers. Dat levert dit kwartaal een toename van 113.102 volgers op, oftewel een groei van 5,6%.

Daarbij vallen een aantal zaken op: 

  • Er zijn geen hele grote accounts, die de totaal cijfers zodanig domineren dat alle anderen in het niet vallen, zoals we dat wel bij de Instagram Top 100 zien.
  • De gemiddelde groeipercentages zijn bovenin de lijst vergelijkbaar met de onderkant van de lijst. De groei is dus best evenwichtig verdeeld.
  • Krimpende accounts neem ik nooit waar, ook niet in de accounts die buiten de Top 250 vallen.

Kortom, het beeld is echt wel anders dan we bij andere sociale media zien.

Groei (en krimp, maar die is er dus niet)

Natuurlijk zijn er altijd accounts die het beduidend beter doen dan het gemiddelde. Dat is bij deze meting niet anders. De lijst van organisaties die het aantal volgers van hun account dit kwartaal het hardst zagen groeien ziet er als volgt uit:

Het meest opmerkelijke account in deze lijst is natuurlijk dat van Extinction Rebellion, dat z'n volgersaantal met 77% ziet toenemen. 

Dat toch wel opmerkelijke groeipercentage leverde bij mij de aanvullende vraag op of er meer organisaties grote groeipercentages laten zien. Dus heb ik daar ook een Top 10 van gemaakt, die er als volgt uit ziet:

Dat zijn toch wel indrukwekkende cijfers voor één zomers kwartaal! Overigens laten 30 accounts een groeipercentage boven de 10% zien.

Verschuivingen

Het totale aantal verschuivingen in de Top 250 is zo groot dat ik er maar een paar heel opmerkelijke uitgepikt heb. 

  • Om te beginnen neemt Vluchtelingenwerk de derde plaats in de lijst over van Natuurmonumenten.
  • WNF komt de Top 10 binnen, ten koste van het Rode Kruis.
  • Het mag geen verbazing wekken dat Extinction Rebellion de grootste stijger is en 37 plaatsen klimt van 93 naar 56.
  • Ook Bits of Freedom maakt een grote sprong en stijgt 26 plekken, van 152 naar 126.
  • Long Covid gaat 12 plaatsen omhoog, van 184 naar 172.
  • Onderaan de lijst springt Stichting Anne-Bo 19 plaatsen omhoog, van 236 naar 217.
  • Ook Nederlands Cultuurlandschap stijgt 13 plaatsen, van 241 naar 228.

Conclusie

Langzaam maar zeker begint LinkedIn een steeds centralere rol in het sociale media landschap te krijgen. En goede doelen hebben dat over het algemeen heel goed door, al blijven er natuurlijk uitzonderingen (waarom toch zo eigenwijs?). 

Het zou me dan ook niets verbazen, mede gezien de ontwikkeling van andere sociale media, dat deze groei zich nog wel even voort zet. Ik ben dus heel benieuwd wat voor prachtige groeicijfers ik in november mag laten zien.

Toch is een kleine 'maar' wel op z'n plaats. Steeds vaker kom ik berichten van goede doelen tegen waarvan ik mij afvraag of die wel op LinkedIn thuis horen. Pas daar wel mee op, want dat kan ook irritatie oproepen en daarmee tegen je gaan werken. LinkedIn is geen Facebook en al helemaal geen Instagram of TikTok.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten