Threads voor goede doelen

De deplorabele staat waarin X, voorheen bekend als Twitter, zich al een tijdje bevindt heeft de deur wagenwijd open gezet voor nieuwe toetreders op de eerder schijnbaar verzadigde markt van sociale media. Nadat eerst Mastodon een vlucht nam, die niet heel lang bleek te duren, is het nu de beurt aan Threads om alle aandacht op zich te vestigen. 

Maar is het ook kansrijk? En zinvol voor goede doelen om hier actief te worden? Laat ik het eens voorzichtig proberen te ontrafelen...

Inleiding

Threads is het nieuwe microblog platform van Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp. Om toegang te krijgen moet je al over een Instagram account beschikken.  

Afgelopen zomer werd Threads gelanceerd in ruim 100 landen. De app was meteen een succes, met 100+ miljoen downloads in de eerste dagen, waarmee het de meest gedownloadde nieuwe app ooit werd. De lancering in de EU liet even op zich wachten (in verband met privacy issues) maar was half december, een maand geleden dus, een feit.

Inmiddels is de Threads app de 500 miljoen downloads gepasseerd en ligt het aantal dagelijks actieve gebruikers rond de 40 miljoen. Dat zijn serieuze cijfers, want daarmee is bijvoorbeeld Mastodon al gepasseerd. 

Natuurlijk valt hier wel wat op af te dingen. Op een nieuwe app heb je niet meteen volgers, terwijl je bij Threads meteen gevolgd wordt door reeds op Threads actieve Instagram volgers. Daardoor begin je niet met nul volgers, wat de opstart laagdrempeliger maakt.

Eerste indruk

Threads levert je meteen een 'Twitter-gevoel'. Maar dan wel gebaseerd op het Twitter van 10 jaar geleden. Toch is het in veel opzichten nog onvergelijkbaar, omdat het een vrij kaal product is en er veel functies van Twitter ontbreken. Maar dat gaat stapsgewijs veranderen, zo heeft Meta al aangekondigd.

Toch is het goed om te begrijpen dat Threads niet opgezet is als een exacte kopie van Twitter. Threads beoogt een meer eigentijds sociaal medium te zijn. Zo is het technisch opgezet om, net als bijvoorbeeld Mastodon, in een fediverse (federated universe) te opereren, waarbij partijen hun eigen servers kunnen hosten en er zelfs sprake is van servers die ook gekoppeld kunnen zijn aan andere sociale netwerken, zoals bijvoorbeeld Mastodon dat een zelfde opzet kent. Je zou dan je Threads account op kunnen heffen, maar je volgers meenemen naar een ander sociaal medium. Dat is nu nog niet zo, en omdat het technisch al wel mogelijk is, maar er nogal wat privacy-issues gaan spelen, waarop niemand nog een antwoord heeft, is het maar de vraag of dit er ooit daadwerkelijk gaat komen.

Kansrijk?

Wat maakt Threads meer of minder kansrijk dan andere apps? Welnu, Threads beschikt over een aantal voordelen waar de concurrentie maar moeilijk tegenop kan:

  • Het is eigendom van Meta. En Meta beschikt over diepe zakken en heeft dus de tijd om Threads goed door te ontwikkelen zonder dat het continu tegen financieringsproblemen aanloopt, iets waar  andere startups wel veel last van hebben.
  • Op Threads kan je nu nog niet adverteren, maar dat gaat in de loop van 2024 veranderen. Ongetwijfeld zal er dan ook snel een koppeling komen met Meta Business Suite, waardoor de stap voor adverteerders die daar al actief zijn naar dit toegevoegde medium erg laag zal zijn. Waarmee het grootste obstakel, namelijk monetizing, een minder groot issue zal zijn.
  • Door de gedwongen koppeling met Instagram, waarvan Meta overigens aangekondigd heeft dat er wel een loskoppeling gaat komen, is de toegangsdrempel tot Threads laag. Daarmee hoopt en verwacht Meta de over het algemeen wat jongere userbase van Instagram actief te krijgen op Threads en daarmee ook het TikTok publiek te bereiken. Hierbij moet wel vermeld worden dat dit tot op heden nog niet echt lukt.

Maar natuurlijk zijn er ook obstakels. Meta is met Threads zeker niet het enige bedrijf dat in dit gat gesprongen is. We kennen Mastodon al en ook voormalig Twitter medeoprichter en CEO, Jack Dorsey, heeft een concurrent gelanceerd, vooralsnog in bèta, Bluesky, dat weliswaar nog lang niet zo groot is als Threads, maar al wel verder ontwikkeld is. 

Dan zijn er nog twee grote vraagstukken die de komende jaren beantwoord moeten worden. In de eerste plaats in hoeverre het wenselijk is dat er een wel heel grote machtsconcentratie bij Meta komt te liggen en in de tweede plaats zijn er onzettend veel onopgeloste privacy issues waarover nog lang geen duidelijkheid is. 

Wat voor veel sociale media ook altijd een bottleneck op de weg naar succes is, is het aantal influencers dat er actief is. We zien de eerste influencers al wel toetreden op Threads, maar van een grote volksverhuizing is zeker nog geen sprake. Dat blijft dus nog even afwachten.

Threads voor goede doelen

En nu? Moet je als goed doel actief worden op Threads? Ik hou al een maand een telling bij en tot op heden (16-1) zijn er al 66 CBF gekeurde goede doelen actief geworden en komen er dagelijks meer bij. 

Ook het aantal Nederlandse gebruikers neemt gestaag toe, al baseer ik die waarneming vooral op het percentage volgers dat vanaf Instagram meegenomen wordt, want harde cijfers heb ik nog niet kunnen vinden.

Wat ik al wel gemerkt heb is dat actieve goede doelen hun volgersaantallen best snel lijken uit te breiden. Of dat 'nieuwe' volgers zijn of dat het komt doordat steeds meer mensen vanuit Instagram Threads betreden is alleen niet altijd duidelijk. De eerste cijfers uit de V.S. en U.K., waar Threads dus al wat langer actief is, lijken hier echter wel op te wijzen.

Een groot voordeel van Threads is verder dat, in tegenstelling tot Instagram, het veel eenvoudiger is om mensen naar je eigen website of andere landingspagina te linken vanuit een post. Waarmee het dus wel meer op Twitter en/of Facebook lijkt en het leadgeneration dus makkelijk maakt.

Maar zoals altijd geldt: Een extra sociaal medium brengt extra werk met zich mee. Dat is een afweging die iedere organisatie zelf moet maken. Met het simpelweg activeren van je account en het 'doorposten' van berichten van andere sociale media ga je weinig bereiken. Het advies is altijd hetzelfde, namelijk denk eerst na over wat het voor jouw organisatie betekent, wat je doelstellingen zijn en hoe je die gaat bereiken.

Mijn mening over Threads

Al met al acht ik Threads wel kansrijk, veel kansrijker dan vele van haar concurrenten. De voordelen die het geniet binnen het Meta-universum bieden veel perspectief. Mijn advies is dan ook om wel toe te treden en er te expirimenteren. Ieder sociaal medium kent een 'first movers'-voordeel en de kat uit de boom kijken is meestal niet de beste tactische keuze.

Er valt nog veel meer over Threads te zeggen, maar dat komt in de toekomst wel. Ik heb me wel voorgenomen om vooralsnog de toetreding van goede doelen te monitoren en indien die zich in het huidige tempo blijft ontwikkelen ook hiervan in de nabije toekomst een Top 100 te maken.

En je kan mij natuurlijk altijd volgen op Threads om op de hoogte te blijven: @fundraiseronline           
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten