20 Tips voor starters in sociale media

Fondsenwervers worden plotseling geacht verstand te hebben van sociale media. Maar is dat ook zo? Nou, bijna wekelijks kom ik nog steeds fondsenwervers tegen die er nog helemaal niet actief zijn. Drie jaar geleden had iedereen van Hyves gehoord en nu zit zelfs de schoonmaker op LinkedIn, dus fondsenwervers, jullie moeten nu echt ook! 

 Tja, daar sta je dan. Leuk, zo'n stelling. En nu? Waar te beginnen? Wat wel en niet te doen, hoe werkt het eigenlijk? Je opent LinkedIn, Facebook of Twitter, en nu? Wat moet ik er nu mee? 20 Tips voor starters:
  1. Beginnen met Sociale Media is 'learning by doing'. Ze zijn gebaseerd op activiteit. Je zult er dus niet alleen mee moeten beginnen, maar je moet er ook actief mee aan de slag. 
  2. Leren kost niet alleen inspanning, ook tijd: Maak er dus tijd voor!
  3. Het gaat niet snel! Neem de tijd. Een sociaal netwerk opbouwen kost tijd.
  4. Vind je het allemaal heel belastend, te intensief? Structureer het, reserveer bijvoorbeeld dagelijks een uur.
  5. Wat is je doel? Actief zijn in sociale media is geen doel op zich, het is een middel. Bedenk dus eerst wat je er mee wilt bereiken voor je begint. 
  6. Vraag om je heen naar ervaringen van anderen
  7. Volg desnoods ergens een workshop of cursus.
  8. Doe niet alles tegelijk. De kracht van sociale media is dat je het kan opbouwen als legosteentjes. Stap voor stap ontstaat een bouwwerk. Nooit stoppen met bouwen, maar wel doordachte stappen nemen.
  9. Sociale Media zijn voor fondsenwervers aantrekkelijk omdat je er Social Network Fundraising mee kan doen. Maar je moet wel een online sociaal netwerk hebben.  Dat kost tijd en moeite en komt niet vanzelf. Dus niet wachten tot je benadert wordt, maar zelf benaderen/uitnodigen/volgen!
  10. Net als is in de niet-digitale wereld zegt niet iedereen vanzelf 'Ja' op je uitnodigingen. Je moet wel wat te bieden hebben. Dus je moet ook nadenken over wat je biedt. Waarom zouden mensen jou willen volgen, met je willen linken of vriend willen zijn?
  11. Mensen die je uitnodigt, moeten je wel herkennen. Zorg dat je op ieder sociaal netwerk een goede en duidelijke pasfoto hebt. Het is erg lastig om mensen te herkennen op een onduidelijke miniatuur.
  12. Geef tenminste een normale CV op. Zo wordt je gevonden door oud klas en studiegenoten, voormalige collega's en relaties uit een vorige werkkring.
  13. Gebruik overal je normale voor- en achternaam. Zo heet je en daar zoeken mensen je ook op. Als je dat niet doet denken mensen dat je wat te verbergen hebt.
  14. Sluit je aan bij groepen. Zo kan je discussies volgen, en ontdek je al snel wie bepalend zijn in het voor jou relevante netwerk.
  15. Bekijk wie er lid zijn van de groep.
  16. Reageer op verzoeken van anderen. Je wilt zelf ook dat anderen op jou reageren.
  17. Check regelmatig de sociale media waar je in participeert. Niets zo vreemd als weken later reageren op een uitnodiging.
  18. Bekijk wie jouw profiel bezoeken.
  19. Bekijk de relaties van anderen in je netwerk. Vaak kom je een hoop bekenden tegen om uit te nodigen, waaraan je even niet gedacht had.
  20. Doe niet overal hetzelfde. Ieder sociaal netwerk heeft zijn eigen cultuur, differentieer dus je inbreng in de verschillende netwerken ook. Pas je aan.


Volg je Fundraiser Online al op Twitter? @FundraiserOnl 
Blijf op de hoogte van  elke nieuwe publicatie. 
 
Follow FundraiserOnl on Twitter



1 opmerking:

  1. Hai Walter,

    nog even een aanvulling:
    1) op youtube zijn zeer korte maar zeker ook zeer handige filmpjes te vinden met uitleg over gebruik twitter, hootsuite en facebook. Met Hootsuite of tweetdeck kun je makkelijk LinkedIn, Facebook en Twitter tegelijkertijd beheren en posten
    2) Kijk ook even op de vakinhoudelijke discussiegroepen op LinkedIN. Interessante discussies en tegelijkertijd de plek om vele vakgenoten te vinden!

    Overigens grappig dat je hier Social Network Fundraising apart noemt. Belangrijk onderscheid daarbij is of je het ziet als middel voor je achterban, waar je zelf wilt faciliteren maar zeker ook promoten. Dan heb je het namelijk eerder over een account van je organisatie.
    Op het moment dat je zelf ook aan de slag gaat, gaat het natuurlijk meer om je eigen persoonlijke netwerk en dus je persoonlijke account.

    BeantwoordenVerwijderen