Haalbaarheid in 40+ vragen.

Nederland moet op de centjes letten. Ook onze overheid. Dus gaat het mes in vele subsidies. Dat doet op sommige plaatsen in onze maatschappij veel pijn. Deze week heeft de cultuursector dat nog uitgebreid laten merken. Maar ook in de gezondheidszorg, het onderwijs en het milieu worden de bezuinigingen gevoeld. Ik onthoud me van een politieke mening over die keuzes. Maar over de gevolgen ervan voor fondsenwervers heb ik wel een mening.

Wanneer de overheid niet meer subsidieert rest een organisatie twee keuzes. Of  (1) je doet iets niet meer, of (2) je voorziet in alternatieve financiering. En dan komen plots de fondsenwervers in beeld. 'We gaan het zelf doen' is het mantra van veel bestuurders en directies die jarenlang relatief eenvoudig aan het schier eindeloze subsidie-infuus hebben gehangen. 'Ons werk is zo belangrijk, daar kunnen we wel particuliere financiers voor vinden. We bellen een fondsenwerver en die regelt het wel.'


De afgelopen maanden ben ik door heel wat organisaties benadert. Dat gaat dan iedere keer ongeveer als volgt:

De overheid heeft de subsidie stopgezet en nu komen we een  miljoen tekort. We doen fantastisch werk, jij bent fondsenwerver... dus kan jij dat gat niet even aanvullen? Liefst dit jaar nog, maar als het niet anders kan, mag het ook deels volgend jaar nog wel. We hebben er geen budget voor, maar je mag 10% houden. Die moet je dan wel even bij dat miljoen optellen. Er is vast wel een bedrijf dat ons wil sponsoren, of een fonds. Maar daar weet jij natuurlijk veel meer van dan wij...

....Zucht....diepe zucht....ademnood!

Wat denk je zelf?
  1. Hoe 'fantastisch' is je werk nu eigenlijk?
  2. Vinden anderen je project ook steunwaardig?
  3. Hoe uniek is je werk?
  4. Als het zo eenvoudig is, waarom had je dan subsidie nodig?
  5. En waarom krijg je het dan nu niet meer?
  6. Heb je wel een haalbaarheidsstudie gedaan?
  7. Welke aannames maak je nu eigenlijk?
  8. Zijn je aannames wel terecht?
  9. Hoezo, geen budget? 
  10. No-cure, no-pay? Wel eens van ondernemingsrisico gehoord?
  11. Weet je wel hoe weinig organisaties er zijn die een miljoen per jaar werven?
  12. Enig idee hoe lang die er over gedaan hebben om zich die positie te verwerven?
  13. Wat ga je zelf doen?
  14. Wat kan je niet meer doen als het geld er niet komt?
  15. Wie is je fondsenwervende doelgroep?
  16. Beschikken die wel over deze hoeveelheid middelen?
  17. Wat doe je als ze voorwaarden stellen?
  18. Sponsors? Bedrijven zijn er om winst te maken, niet om het weg te geven!
  19. Kan je het bedrag van 1 miljoen onderbouwen?
  20. Welke besparingen ga je doorvoeren of heb je al doorgevoerd?
  21. Hoezo, overhead? Doneer je daar zelf voor?
  22. Wat heb je de donateurs/sponsors te bieden?
  23. Waarom heb je geen budget gereserveerd?
  24. Dit jaar? Beetje laat actief geworden, niet?
  25. Wie financiert de wervingskosten?
  26. Zijn er anderen met hetzelfde product?
  27. Wat is je propositie?
  28. Wat is je naamsbekendheid?
  29. Op wiens steun kan je rekenen?
  30. En hoe gaat het een jaar later? Weer een miljoen nodig?
  31. Hoe doelmatig wordt het geld besteed?
  32. Hoe kunt u dat bewijzen?
  33. Wat vindt u personeel hiervan?
  34. Kan ik ze inschakelen?
  35. Wie hebben er tot nu toe geïnvesteerd?
  36. Wat vindt het bestuur hiervan?
  37. Gaan ze zelf actief participeren?
  38. Hoezo 10% van de opbrengst? Waarom geen 5%? Of 20%?
  39. Heb je een relatiedatabase?
  40. Wat voor relaties zitten erin?
  41. Beschik je al over relevante communicatiemiddelen zoals een nieuwsbrief?
  42. ...
...meestal begint het kwartje ongeveer nu te vallen...



Volg je Fundraiser Online al op Twitter?

 
Follow FundraiserOnl on Twitter
   

1 opmerking:

  1. Ik mis nog een aantal zaken:

    -Wat doe je actief om aantrekkelijk te zijn voor anderen om je te steunen, what's in it for them?
    -Zoek actief contact met mensen waarvan je kunt aannemen dat ze min of meer vergelijkbare doelen nastreven, bijvoorbeeld via social media.
    -Investeer in tijd, aandacht en bouw zo je sociale kapitaal op.
    -mobiliseer alle direct betrokkenen zoals stakeholders en vrijwilligers.
    -Realiseer zoveel mogelijk gratis events. En zorg dat eenieder de tools en skills krijgt om hetzelfde te doen.
    -Crowdsourcen!

    Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Belangrijkste aspect is om te gaan communiceren vanuit het perspectief van je achterban!

    BeantwoordenVerwijderen