Ondanks de traditioneel sterke positie van Hyves, in Nederland lange tijd de grootste rivaal van Facebook, lijkt ook Nederland eindelijk Facebook te ontdekken. De transformatie gaat zo hard dat we de laatste 6 maanden het snelst groeiende land van Facebook in Europa zijn.
Lopen we echt voorop? En doen de Goede Doelen mee met die ontwikkeling?
In de laatste 6 maanden heeft Facebook in Nederland een geweldige groei doorgemaakt. Het aantal actieve Facebook-accounts groeide met bijna een miljoen gebruikers (976.680) naar ruim 5,2 miljoen, een groeipercentage van 22,84% in slechts een half jaar.
Met dat geweldige groeipercentage is Nederland het snelst groeiende Facebook-land in Europa. Okay, laten we dat eens proberen te duiden...
Eerst maar eens wat vergelijkingen: De groei van Nederland op Facebook afgezet tegen andere Europese landen in de periode april-oktober 2011 (Bron: Socialbakers)
Spectaculaire cijfers, maar toch zegt dit nog niet zoveel. Om de cijfers beter te kunnen duiden is het wel van belang naar penetratie van Facebook onder de internetgebruikers in een land te kijken. Immers, als iedereen al op Facebook zit valt er weinig meer te groeien, nietwaar?
Dit is de huidige penetratie van Facebook onder de internetgebruikers in hetzelfde rijtje landen:
(Bron: Socialbakers)
Oops, we hebben de achterstand ondanks de geweldige groei nog steeds niet ingehaald. Net als de twee andere snelle groeiers, Duitsland en Polen, sukkelen we behoorlijk achteraan.
Vooral de Scandinavische landen en de Angelsaksische landen doen het goed, maar ook België loopt behoorlijk op ons voor. Maar zoals gezegd, de kentering is daar. We halen de achterstand nu snel in, door dit tempo al binnen enkele maanden.
De achterstand is vooral ontstaan door de grote omvang van Hyves in Nederland. Alhoewel Hyves nog steeds een groei in het aantal accounts rapporteert (+ 600.000 tussen januari en augustus, naar 11,5 miljoen leden) lijkt er toch wel degelijk een verschuiving van Hyves naar Facebook gaande te zijn. Hyves rapporteert immers niet het aantal actieve accounts, waardoor vergelijken lastig is, maar als we kijken naar de website ranking van Alexa, zien we dat Hyves afgelopen jaar gedaald is van de 4e naar de 12e positie, terwijl Facebook van de 6e naar de 3e positie in Nederland klom.
Facebook wordt dus meer en langer bezocht dan Hyves, en is daarmee definitief het belangrijkste social medium in Nederland geworden. Zeker voor Goede Doelen (in het algemeen dan, er zijn zeker wel uitzonderingen te benoemen), omdat uit het profiel van de Facebook gebruiker blijkt, dat die weliswaar niet veel, maar toch wel wat ouder is dan die van de Hyves gebruiker. Dat geldt nog sterker voor het profiel van de actieve Hyves gebruikers. Alexa wijst vooral op de relatieve ondervertegenwoordiging van 55+'ers op Hyves.
Een oude fondsenwervingswet luidt : 'Follow the money', dus zou je je als Nederlands Goed Doel nu toch echt moeten gaan manifesteren op Facebook! Maar doen ze dat ook?
Bij de laatste telling van de Top 100 Goede Doelen op Facebook in september zagen we dat de meeste organisaties Facebook nog steeds niet echt serieus nemen. Want indien 80% van de grootste 100 Goede Doelen niet eens aan de 1.000 likes op hun FB pagina komt, loop je toch echt geweldig achter.
Vergelijk dat maar eens met de grote partijen in de ons omringende landen. Zelfs de grote, internationale partijen in Nederland leggen het op Facebook ruimschoots af tegen hun broertjes en zusjes in de ons omringende landen, die het niet alleen absoluut, maar ook relatief veel beter doen.
Zonder met een vinger naar één organisatie te willen wijzen, want dit overzicht had ik ook voor heel wat andere organisaties kunnen maken, ziet het beeld er niet goed uit. Kijk eens naar UNICEF (15), Amnesty International (3) en Greenpeace (6) in Nederland. Hier ten lande bepaald geen kleintjes (tussen haakjes hun positie in het laatste overzicht), zelfs behorend bij de koplopers, maar in internationaal perspectief? (na= niet aanwezig, meetdatum 18/10/2011)
Het is dat Greenpeace geen aanwezigheid in IJsland heeft (Walvisvangst?), anders waren we bijna alleen Luxemburg nog voorgebleven. Voor een land dat van zichzelf beweert dat 'we online best ver' zijn....lijkt dit mij eerder het bewijs van 'ver achterop'.
De zelfgenoegzaamheid en het onvermogen om ontwikkelingen te duiden van directies, besturen en managers van fondsenwervende afdelingen, die 'social media' veel te vaak afdoen als 'niet zo belangrijk', ('het levert geen geld op') wordt hiermee wel heel duidelijk geïllustreerd. 'De rest is gek, wij weten het beter', lijkt het adagium.
Wordt het eens niet tijd om ons iets bewuster te worden van de wereld om ons heen? Om ons af te vragen of we het nu echt wel begrijpen? Dat voor een Goed Doel alles begint met 'Engagement', en dat we wat dat betreft nog heel wat stappen moeten zetten...
Facebook is doorgebroken. Nu de Goede Doelen op Facebook nog...!
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenWalter, de discussie gaat al lang niet meer over bereik of betrokkenheid. Het gaat om conversie. Wat is de conversie op facebook of andere sociale media?????
BeantwoordenVerwijderenConversie, inderdaad!
BeantwoordenVerwijderenNederland loopt achter qua Facebook cijfers? ... wellicht ... of lopen we voor qua inzicht dat sociale media niet eens zo sociaal zijn en dat het vooral het zoveelste medium is dat vooral als marketing instrument dient?
Persoonlijk zou ik het prachtig teken van werkelijke sociale ontwikkeling vinden als Nederland heel ver achter zou blijven.
@Kim
BeantwoordenVerwijderenSorry, maar FO gebruiken om je eigen product te promoten wordt niet geaccepteerd. Daarvoor zijn advertentie afspraken noodzakelijk! (daarom bericht verwijderd)
@Anoniem 1
Sorry, maar de discussie gaat juist wel over bereik en betrokkenheid. Natuurlijk ook over conversie, maar lees onderstaand artikel:
http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/29/top-5-excuses-om-niets-met-facebook-te-doen/
Probleem is dat als je het medium niet begrijpt, je nooit conversie zal realiseren. Er draaien complete bedrijven op Facebook en ook Goede Doelen doen er goede zaken. Toegegeven, je moet wel goed nadenken over de conversieketen, en dat is juist mijn betoog, dat doen we in NL nog heel erg slecht in vergelijking met de landen om ons heen
@anoniem 2
Ieder medium is in te zetten voor marketing doeleinden, en daar is wat mij betreft niets mis mee. Dat is het bestaansrecht, en daardoor wordt het gefinancierd.
Ik kan je mening dan ook niet onderschrijven, en verwacht eerlijk gezegd ook niet dat Nederland anders is dan de rest van de wereld in deze...