The making of... 'KIKABOUW'

Om de twee dagen sterft er in Nederland een kind aan kanker! 

We moeten met z'n allen dan ook een steentje bijdragen om alle kinderen die getroffen worden de best mogelijk zorg te geven. Dat kan met de komst van het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie. Maar dat moet er nog wel komen! 

Dus zet KiKa al maandenlang het beste beentje voor om dit te realiseren. In een geweldige campagne, KiKabouw, wordt succesvol geprobeerd om Nederland te mobiliseren. Met als voorlopig hoogtepunt de TV show op woensdag 27 maart. 

Van droom naar daad

Het doel is helder en eenvoudig. Het ziekenhuis moet er komen. Maar een fondsenwervende actie heeft anno 2013 heel wat meer nodig dan een heldere doelstelling...

Toen Kika er in het voorjaar van 2012 de schouders onder zette was het doel weliswaar helder, maar daar bleef het ook bij. Niet getreurd, dacht KiKa-directeur Frits Hirschstein, ook in tijden van economische neergang kunnen mensen heel goed hun prioriteiten bepalen. Nederland kan heel wat, crisis of niet! We gaan het gewoon met z'n allen doen!

Vanaf dat moment moesten de fondsenwervende instrumenten ingevuld gaan worden. Dat online media daarin een grote rol ging spelen was meteen duidelijk.

Via de Telegraaf Media Groep kwam Kika in contact met Mobillion, dat er in geloofde, maar ook voor een grote uitdaging stond. Hoe ga je zoveel mogelijk fondsenwervende instrumenten online inzetten terwijl de plannen nog in ontwikkeling zijn? Hoe bouw je zonder te weten wat het eindproduct zal worden? Wanneer moet het klaar zijn en hoe houd je de kosten in de hand?

Instrumenten

Er zijn in korte tijd heel wat fondsenwervende producten bedacht. Dat was nodig, om daadwerkelijk heel Nederland in staat te stellen mee te doen.

Het begon allemaal met het denken over crowdfunding, vertaald naar het met het idee van 'de steentjes'. Daar was een actieplatform voor nodig. De basis voor de website was geboren:


Mobiele vertaling 
Er kwam ook een mobiele oplossing, een app voor iPhone en Android, waar Mobile Agency voor tekende. In de app zien we welk deel van het gebouw al gerealiseerd is.

Een beloning voor de donateurs is er ook: Je vindt als donateur je naam straks terug op de 'Wall of Name' in het ziekenhuis. 

Kinderen

Maar daar bleef het niet bij. Heel Nederland moest aan de slag, dus ook kinderen. Om kinderen te betrekken diende er meer ontwikkeld te worden. Zo ontstond de flessenactie. Die moest echter wel geïntegreerd worden in de website:

Als extra stimulans/beloning voor de kinderen is er meteen ook nog een plaatjesalbum aan de flessenactie toegevoegd. 

Vrijwel alle supermarkten nemen deel. Zij geven door wat kinderen gespaard hebben. Waarvoor dan nog wel even een extra website gebouwd moest worden waar alle supermarkten op konden inloggen...

Bedrijven

De volgende doelgroep die vastgepakt werd waren de bedrijven. Zij kregen een aparte plek op de website, met een eigen bedrijfspagina.  Zodat ze via hun eigen pagina hun personeel en relaties konden uitnodigen om net als zijzelf mee te doen aan de campagne. Zoals de Staatsloterij bijvoorbeeld deed:

Kom in actie

Zijn we al klaar? Nee hoor! Omdat een campagne als deze altijd enthousiaste en spontane inzamelingsacties oproept, diende er ook nog een 'actiemodule' toegevoegd te worden. Mensen worden zo in staat gesteld zelf een eigen fondsenwervende actie op te zetten.

Van start

Op 1 februari was het zover en werd de campagne, aanvankelijk bij de vaste relaties van KiKa, gelanceerd. Waarna op 1 maart de flessenactie voor kinderen van start ging. Doordat deze overal in het land bij de supermarkten verscheen steeg de aandacht voor de campagne snel.

Ook de sociale media, met name Facebook, Twitter en Hyves, worden actief ingezet gedurende de campagne.

Er is bewust gekozen om de bestaande kanalen van KiKa te gebruiken en geen aparte campagne pagina's of twitter-accounts op te zetten. Want dan moet je eerst opnieuw bereik opbouwen en als je mensen achteraf op de hoogte willen houden van de ontwikkelingen moet je noodgedwongen weer het extra kanaal in te zetten.

In de media

De traditionele media besteden inmiddels veel aandacht aan de campagne. In diverse media, zowel kranten, radio en TV  is inmiddels aandacht aan de actie besteed. Eerst voor het aanjagen van de flessenactie, nu voor de TV show van vandaag.       

Ambassadeurs

Gelukkig zijn er ook de Bekende Nederlanders die zich inzetten voor deze sympathieke actie. Nick en Simon herschreven hun succesnummer 'Pak maar m'n hand' speciaal voor KiKa, Frans Bauer is de Bouwmeester, maar ook o.a. Erica Terpstra, André van Duin, Jurre Otto en vele anderen zijn nauw betrokken.   

Op 15 maart traden zij op bij het leggen van de symbolische eerste steen. Een goedgekozen persmoment! 
 
TV-show

Vanavond, 27 maart om 21.25 zendt de TROS een liveshow uit, Samen tegen Kinderkanker. Allemaal kijken zou ik zeggen!

Maar daar houdt het natuurlijk niet mee op. KiKA stapelt rustig door... Want we gaan door totdat het Prinses Máxima Centrum er is!

De gehele campagne

Het kost tijd om een dergelijke campagne voor te bereiden. Terugkijkend is er in een heel korte periode ongelofelijk veel werk verzet door alle betrokken partijen. Hoe geïntegreerd wil je een campagne hebben? Prachtig dat dit mogelijk is! Voor ieder fondsenwerver een schoolvoorbeeld van wat er mogelijk is met veel doorzettingsvermogen en een beetje goede wil!

Ongeacht het resultaat van vanavond ben ik er zeker van dat het Prinse Máxima Centrum voor Kinderoncologie er gaat komen. Want als er zoveel mensen er samen de schouders onderzetten, kan er heel veel bereikt worden!  

Wat doe jij ? Draag jij ook je steentje bij? 



Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen