De verwachting van de donateur

Vorige week publiceerde NPC (New Philantropy Capital) in de UK de resultaten van een groot onderzoek, getiteld Money for Good UK . Daarin keken ze onder meer naar de verwachtingen van donoren ten aanzien van goede doelen. Wat vinden donoren nu echt belangrijk?

Het volledige rapport moet je zelf maar lezen, het bevat een schat aan informatie, waar overigens andere bloggers, waaronder Mark Phillips al over schreven. 

Maar er is één resultaat uit het onderzoek waar ik graag specifieker aandacht voor zou willen vragen...

Verwachtingen

In het onderzoek wordt ruim aandacht besteed aan de verwachtingen van donateurs. Die zijn overal ter wereld hetzelfde, ook in Nederland!

De belangrijkste factoren die van invloed zijn op het besluit om te doneren zijn weergegeven in onderstaande figuur:



Bovenaan de lijst zien we de twee belangrijkste factoren:
  • Hoe wordt mijn geld gebruikt?
  • Welk bewijs is er voor de resultaten die door de organisatie gerealiseerd worden?
Simpele vragen, moeilijk antwoord

Het lijken zulke simpele vragen, nietwaar? Dat weten we toch al jaren?

In de praktijk zijn het echter twee vragen die helaas maar al te vaak niet, beperkt of onvolledig beantwoord worden door goede doelen bij een donatieverzoek.

In gesprekken met klanten, maar ook tijdens het les geven, blijkt steeds weer dat fondsenwervers intern vaak maar heel lastig antwoord op dergelijke vragen krijgen. En als je het intern al niet te horen krijgt, hoe kan je het dan aan je donateur vertellen?

Excuses

De argumenten die collega's intern hanteren om een direct antwoord te ontwijken zijn legio voorhanden:
  • 'Het is genuanceerd'
  • 'We weten niet welk deel van het resultaat exact door onze inspanning gerealiseerd is.'
  • 'We willen de beneficiant niet voor het hoofd stoten'
  • 'We weten het nu nog niet, dat moet over enkele jaren blijken.'
  • 'We moeten de begunstigden wel respectvol behandelen'
  • 'Het onderzoek dat we financieren is zo fundamenteel/complex, dat begrijpt de donateur niet'
  • 'We moeten er veel te veel voor uitleggen'
  • 'Ik weet niet of ik de resultaten wel mag delen'
  • 'Dit is pas de eerste stap in een veel groter proces'
  • 'We meten de resultaten pas achteraf'
  • 'Onze partners rapporteren niet zoals we zouden willen'
  • 'Het is heel belangrijk wat we doen, maar daar geeft geen donateur voor'
Enfin, door de jaren heen heb ik al heel wat (non-)argumenten voorbij horen komen. Het zijn excuses, niet meer en niet minder, om geen of te beperkt verantwoording af te willen leggen over je activiteiten.

Niet accepteren

Als fondsenwerver mag je dergelijke argumenten niet accepteren. Want het zijn de antwoorden die de donateur van je verwacht. Die wil terecht weten wat er met zijn/haar geld gebeurt en heeft geen behoefte aan argumenten waarom er geen direct antwoord komt.

Je taak is dus duidelijk: Zorg dat er antwoord komt, hoe dan ook!

Hoe concreter, hoe beter

Fondsenwervers weten als geen ander dat donateurs behoefte hebben aan helderheid. Hoe concreter het bewijs van een besteding, des te  meer vertrouwen de donateur heeft in het werk van je organisatie.

'Aantoonbaar effect' doet geven. Dus moet je tijd en geld stoppen in het zichtbaar maken van zowel de geleverde inspanning als het resultaat. Daartoe heb je vele mogelijkheden.
  • Films van projecten
  • Foto's van projecten
  • Interviews met en statements van beneficiënten
  • Interviews met onderzoekers
  • Rapportages, liefst onafhankelijk.
  • Bezoeken aan projecten door donateurs (die je vervolgens interviewt)
  • Krantenknipsels, publicaties etc.
  • Verklaringen van ambassadeurs
  • Journalisten uitnodigen om projecten te bezoeken.
Het lijstje is oneindig aan te vullen, maar het beoogt allemaal hetzelfde te bereiken...je impact aantoonbaar maken en daarmee je geloofwaardigheid als afzender van het donatieverzoek vergroten. En over De kracht van geloofwaardigheid schreef ik al eerder...

Sociale media  

Juist sociale media lenen zich er goed voor om 'getuigenis af te leggen', te laten zien waar je als organisatie mee bezig bent. Het valt me iedere keer weer op dat hele heldere beelden van concrete projecten veel geliked en becommentarieert worden. Donateurs vinden het blijkbaar fijn om regelmatig geconfronteerd te worden met de impact van hun bijdrage.

Toch zien we dat de meeste goede doelen juist dit element verwaarlozen in hun online communicatie. Ze zenden veel, te veel, maar laten te weinig zien wat er echt met de bijdrage gedaan wordt. En dat is dus wat de (potentiële) donateur vooral wil zien!

De tip van de week: pak je content kalender eens vast en bekijk eens hoeveel van je boodschappen deze maand laten zien waar je je geld aan besteed hebt en wat het effect daarvan is geweest...! 


Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
        

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen