Brief aan jezelf

'Regeren is vooruit zien' luidt een oud adagium. Precies daarom maken organisaties, dus ook goede doelen, meerjarenplannen en jaarplannen. Ze zetten daarmee een stip op de muur. Wat is ons doel? Waar staan we nu en waar willen we over een jaar, drie jaar, vijf jaar zijn?

Dat zou je ook als medewerker van een goed doel moeten doen. Het is goed om regelmatig na te denken over je toekomst. Want het is jouw toekomst, van niemand anders!

Bijzondere branche

We werken samen in een heel aparte omgeving, waar mensen dagelijks super gemotiveerd zijn om de wereld om hen heen wat mooier te maken. Veel collega's werken dag in dag uit vol overtuiging en met tomeloze inzet aan een prachtig doel. Vaak een doel dat een groot deel van hun leven beheerst. Ze zijn intrinsiek zo gemotiveerd, daar is ieder bedrijf jaloers op!

Maar in die geweldige motivatie schuilt ook een gevaar. Want als je jezelf zo vereenzelvigd met de doelstellingen van je werkgever, waarom zou je je dan druk maken over je toekomst? 

Niet alles zelf in de hand

Niets is zo veranderlijk als de wereld om ons heen. Iedere dag ontwikkelt zich een nieuwe werkelijkheid. Het is een ontwikkeling die je niet altijd zelf in de hand hebt, maar...waarin je zelf wel als eerste verantwoordelijk bent voor je eigen toekomst.

Soms worden beslissingen voor ons genomen, of je dat nu leuk vindt of niet. Veel collega's werken op dit moment bij goede doelen waar reorganisaties plaatsvinden en zijn dus onzeker over hun toekomst, hoe gemotiveerd ze ook zijn voor het doel waarvoor ze werken. 

Nadenken

Wat doe je over 3 jaar?

Veel te vaak kom ik mensen tegen in onze branche die wel erg 'in het moment' leven en eigenlijk niet of nauwelijks bezig zijn met de vraag waar ze over enkele jaren staan. Toch is het heel verstandig en wenselijk om eens na te denken en die vraag wel te beantwoorden.

Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je je namelijk over heel veel zaken een beeld vormen:
  • Hoe ontwikkelt de organisatie waar ik nu werk zich?
  • Hoe ontwikkelt mijn vak zich?
  • Over welke capaciteiten moet ik beschikken om mijn vak dan naar behoren uit te voeren?
  • Welke ontwikkeling maakt mijn doelgroep door?
  • Wat verwacht mijn doelgroep over vijf jaar van me?
  • Ben ik zelf over drie jaar nog tevreden met mijn huidige functie?
  • Wat verwacht mijn werkgever van mij?
  • Wat doe ik als er zich plotseling een nieuwe mogelijkheid op een carrièrestap voordoet?
  • Waar sta ik als de organisatie in de problemen komt en ik noodgedwongen op zoek moet naar een andere baan?
  • Hoe ontwikkelt mijn privé-situatie zich?
  • Waar wordt ik als mens echt gelukkig van?
  • Waarom ben ik aan deze baan begonnen? Heb ik gevonden wat ik toen zocht?
  • Waar ben ik goed in? Wat is mijn kracht?

Je eigen meerjarenplan

Als je deze vragen kan en wilt beantwoorden, ben je in staat om je eigen meerjarenplan te schrijven. Waarmee je dus voor jezelf die stip op de muur zet waar je naar op weg bent. Dat is ook precies wat ik je wil adviseren...je toekomst zelf bepalen en je eigen plan vastleggen!

Brief aan jezelf

Een hele mooie manier om dat te doen is door een brief aan jezelf te schrijven. Letterlijk. Noteer je eigen situatieanalyse, gevolgtrekkingen en je conclusies in een brief. Stop 'm in een envelop, plak 'm dicht, adresseer 'm aan jezelf en voeg een datum toe waarop je de envelop mag openen. Over drie jaar of zo...

Je zult er versteld van staan hoe goed het voelt om zelf de regie over je eigen toekomst in handen te nemen.

En als je over drie jaar die envelop opent...sta je minstens zo versteld van je eigen vermogen om je situatie te analyseren en de juiste gevolgtrekkingen te maken!

Drie jaar geleden heb ik het met wat vrienden op een avond daadwerkelijk gedaan. Ieder voor zich, we hebben elkaar niet verteld wat we toen opschreven. Afgelopen weekend hebben we die envelop samen geopend. En heeft ieder z'n eigen brief voorgelezen.

Wow, we hebben maar één carrièrestap gemist... we hadden orakel moeten worden!  



Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten