Doelloos = Kansloos

Goede doelen zijn opgericht om een maatschappelijk probleem aan te pakken en bij voorkeur op te lossen. Veel moeilijker dan dat is het niet.

Fondsenwerving voor goede doelen heeft tot doel middelen in te zamelen waarmee dat doel verwezenlijkt kan worden. Fondsenwerving dient dus bij te dragen aan de missie van de organisatie.

Het lijkt zo simpel. Voor de oprichters was het ook zo simpel.

Maar helaas, organisatie hebben succes en groeien. Dan gaan de 'managers' zich er mee bemoeien...

Met enige regelmaat spreek ik fondsenwervers die zojuist een nieuwe baas hebben gekregen. Afkomstig uit 'het bedrijfsleven', dus die zal wel eens even komen vertellen 'hoe het wel moet...'

Frisse wind?

Nieuwe leidinggevenden hebben maar al te vaak de neiging om hun stempel op de organisatie te willen drukken. Ze formuleren ambitieuze doelen en willen van de medewerkers horen wat er nodig is om die te realiseren. Oh ja, voor wie dat niet meteen duidelijk is: 'Kan niet' willen ze nooit horen!

Zo ook in fondsenwerving. Maar daar hebben ze zelden kennis van, dus fondsenwerving stuurt 'de nieuwe manager' liefst via de financiën. 'Hoeveel hebben we vorig jaar gerealiseerd? Dan doen we er voor komend jaar x% bovenop.'

Er zijn heel wat varianten op deze wijze van (sub)doelstellingen formuleren. Een paar voorbeelden:
  • 'We bestaan volgend jaar 25, dus gaan we 25 miljoen binnen halen'
  • 'We hebben nu 85.000 donateurs, volgend jaar gaan we voor 100.000'
  • 'Over 5 jaar willen we 2x zo groot zijn'
Kansloos

Al deze varianten hebben één ding gemeen. Ze zijn kansloos! Er ontbreekt namelijk een cruciaal element in de doelstelling: Dat is het antwoord op de vraag: 'Waarom?'

'Profit-instellingen' hebben een fundamenteel andere opzet dan 'goede doelen'. Ze zijn er om een financieel resultaat te boeken. Non-profit instellingen zijn in het leven geroepen om maatschappelijke doelen te realiseren. 'Middelen vergaren' is voor een 'non-profit' nooit een op zichzelf staand doel!

Anders geformuleerd: Financiële groeidoelstellingen vloeien voort uit doelstellingen die in lijn zijn met de missie van de organisatie. De organisatie zelf is geen doel maar een middel. En in de missie staat nooit de tekst: 'We willen meer geld verzamelen of groter worden'.

Hoe dan wel?

Een fondsenwervende doelstelling dient voort te vloeien uit een voor donateurs logische en aansprekende organisatiedoelstelling die in het verlengde van de missie ligt. 

Dus beste directeuren en managers, je mag je fondsenwervers natuurlijk best raadplegen, maar het is jouw taak, niet die van je fondsenwervers, om organisatiedoelstellingen te formuleren waarmee fondsenwervers wél aan de slag kunnen.

Oftewel: Welk maatschappelijk probleem ga je oplossen en wat is daar voor nodig?

Het is overigens juist wél de taak van fondsenwervers om de haalbaarheid van die plannen te toetsen... !


Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
     

1 opmerking:

  1. Goed artikel. Ik ben het er zeker mee eens dat managers uit het bedrijfsleven zich te veel bemoeien met doelstellingen en waardes van non-profit organisaties. en voornamelijk doelstellingen die betrekking hebben tot donateurs.

    Ik ben van mening dat goede doelen 'goede doelen' moeten blijven. hier bedoel ik mee dat goede doelen hun doel niet uit het oog moeten verliezen door te veel te denken aan donateurs en het geld dat er uitgehaald moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen