Geen mening!

In de afgelopen weken werd me keer op keer de vraag gesteld waarom ik nog steeds (!?) geen mening over Alpe d'HuZes, Inspire2Live en KWF kankerbestrijding geventileerd heb op Fundraiser Online?

Waar ik ook kwam, continu werd mijn mening gevraagd, want: 'Jij weet waar het over gaat, jij zit in die wereld' en 'Jij hebt toch altijd een uitgesproken mening!'

Tot op heden heb ik dat vooral niet gedaan. Want er zijn al veel te veel mensen met een mening hierover. En of het nu allemaal beter wordt van al die 'professionele' meningen...

Niets nieuws onder de zon

Zodra er iets, wat dan ook, in de pers over goede doelen gezegd of geschreven wordt, dien ik er in de ogen van de mensen om me heen ook een uitgesproken mening over te hebben. Dat ervaar ik helaas al heel wat jaren.

Iedere fondsenwerver, eigenlijk iedere medewerker van een goed doel, kent het probleem ongetwijfeld ook. Het is alsof je plotseling geacht wordt verantwoording af te leggen over het doen en laten van ieder goed doel in Nederland of zelfs daarbuiten. Van 'Foster Parents Plan' tot 'Directiesalarissen', van 'Pink Ribbon' tot 'Giro 555 bestedingen', het maakt niet uit wat er in het nieuws komt, plotseling wordt jouw 'deskundige' mening gevraagd...

...waarna degene die de vraag gesteld heeft zijn of haar ongenuanceerde en ongezouten mening over je heen stort, vaak niet gehinderd door enige kennis van zaken, en als je niet oppast ook jou persoonlijk nog allerlei verwijten gaat maken!

Meningen

De afgelopen weken heb ik heel wat meningen voorbij horen komen over wat er nu al dan niet rondom Alpe d'HuZes mis zou zijn gegaan. Van heel genuanceerd tot volstrekte flauwekul. Vooral die laatste categorie was veelvuldig aanwezig. Want wat zijn er veel mensen die, gevraagd of ongevraagd, hun mening wensen te geven.

Dat is wat mij betreft ook het grootste probleem in dit soort situaties. Mensen hebben al een mening gevormd terwijl ze de feiten helemaal niet kennen. Er moet zo snel mogelijk een schuldige aangewezen worden, er zijn altijd opportunisten die menen dergelijk nieuws voor eigen gewin in te kunnen zetten, er zijn 'duiders' van het nieuws die de meest belachelijke verbanden leggen...  

...en, last but not least, er zijn meteen voor- en tegenstanders die elkaar met hun tegengestelde mening bestrijden en polarisatie zoeken. Alsof de wereld zwart wit is, en niet uit vele grijstinten bestaat.

Stilletjes lachen

Natuurlijk volg ik dit soort gebeurtenissen uit professionele belangstelling op de voet. Het zou geen goede zaak zijn als ik dat niet zou doen. Daarbij moet ik dan stilletjes lachen als ik mensen heel absolute uitspraken zie of hoor doen, die een dag later alweer gelogenstraft worden door de onthulling van nieuwe feiten.

Oeps, iets te vroeg gesproken...

Geen mening...

Soms is het veel verstandiger om even geen mening te ventileren. Ik heb er natuurlijk best wel één, maar de toegevoegde waarde van die persoonlijke mening zie ik in dit geval niet echt:
  • ik ken geen van de betrokkenen persoonlijk;
  • ik heb nooit iets van doen gehad met Alpe d'HuZes of Inspire2Live;
  • er zijn voor mij nog veel te veel onbeantwoorde vragen;
  • en feiten, fictie en halve waarheden lijken in de pers dwars door elkaar te lopen.
Zolang niet echt duidelijk is geworden wat er nu allemaal gespeeld heeft en nog altijd speelt, hou ik mijn kaken dan ook op elkaar.

Misschien zouden eens wat meer mensen dat moeten overwegen, ook in onze branche!

...wel een vraag!

Want dat is iets waar ik dan weer wel een uitgesproken mening over heb.

Mensen in onze branche die het nodig vinden om op basis van veel te beperkte of ronduit onvolledige informatie grote uitspraken op TV of in de krant te doen, die achteraf toch ook weer niet helemaal blijken te kloppen en vervolgens klagen dat 'een dergelijke affaire de branche beschadigt'.

Ja, daar heb je dan wel zelf keihard aan meegewerkt. 

Mijn vriendelijke doch dringende vraag aan die mensen luidt: Wees eens wat minder publiciteitsgeil en zeg de volgende keer gewoon eens even niets.

'Sorry, geen mening', kan soms ook een krachtig signaal zijn!

Alvast bedankt!


Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
 



   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten