31 manieren om e-mail adressen te verzamelen

Conversie! Dat is waar het om draait in online fondsenwerving. 

Vooralsnog is e-mail de belangrijkste stap voor goede doelen om tot substantiële online conversie te komen.

Maar om potentiële relaties een e-mail te kunnen en mogen versturen zul je wel over een e-mail bestand moeten beschikken! 

Dit zijn 31 manieren om e-mail adressen te verzamelen. Manieren die ook bewezen hebben te werken! 

Gebruiken jullie ze allemaal?


Basis

Voordat je deze lijst doorneemt zijn er wel een aantal uitgangspunten die er aan ten grondslag liggen en die je wel op orde moet hebben:
  • Goede kwaliteit content voor een aantrekkelijke nieuwsbrief, die dus ook het lezen waard is;
  • Genoeg dynamische content op je website om lezers naar te verwijzen;
  • Een goed inschrijfformulier;
  • Een goede database;
  • Kennis en implementatie van relevante wet en regelgeving, waaronder helder gecommuniceerde opt-outs en de vraag om toestemming om te mogen mailen!

Ook verstandig

Goede e-mail adressen zijn geld waard! Je doet er dan ook goed aan om tevoren te bepalen wat de waarde van een e-mail adres voor jouw organisatie is. Op basis daarvan kan je vervolgens berekenen welke investering gerechtvaardigd is om je bestand uit te breiden. Maak die rekensom!

Maak een opt-in zo makkelijk mogelijk. Zorg daarbij voor goede optimalisatie voor mobiel en vraag bij een nieuw e-mail adres iemand niet de hemd van het lijf. Ieder extra in te vullen veld is een moment om af te haken!

Maak je opt-out simpel. Beter een adres kwijt dan aangemerkt worden als spammer!


En dan nu...een bestand opbouwen:
  1. Vanzelfsprekend: Sign-up voor een gratis e-mail nieuwsbrief op je website, bij voorkeur op iedere pagina, maar in ieder geval op de 15 belangrijkste pagina's van je website;
  2. Sluit ieder nieuwsartikel op je website af met de mogelijkheid om 'op de hoogte te blijven'.
  3. Zorg dat je e-mail nieuwsbrief zelf een 'opt-in' mogelijkheid bevat voor mensen die hem van anderen doorgezonden krijgen;
  4. Vraag een e-mail adres voor informatiefolders en brochures die op je website te downloaden zijn;
  5. Bevestig het gesprek met informatievragers (online en offline, dus bijvoorbeeld ook telefonische vragers) in een e-mail, waarin je tevens de mogelijkheid biedt om 'op de hoogte te blijven'.
  6. Organiseer een online petitie waarvoor mensen hun e-mail moeten achterlaten;
  7. Biedt 'informatie voor werkstukken' voor kinderen aan, waarbij ouders een e-mail adres achter laten;
  8. Organiseer online webinars met e-mail sign-up;
  9. Vraag na een donatie om een e-mail adres 'om op de hoogte te blijven wat er met de donatie gedaan wordt';
  10. Vraag om een e-mail sign-up voor evenementen die je organiseert;
  11. Evenement voorbij? Biedt mensen foto's of informatie aan van de bijeenkomst die ze kunnen downloaden in ruil voor hun e-mail adres;
  12. Heb je een webshop? Geef iets extra's weg in ruil voor het e-mail adres;
  13. Communiceer in campagnes dat mensen op de hoogte kunnen blijven via e-mail;
  14. Biedt iets speciaals/extra's  aan mensen die in je e-mail bestand zitten (e-mail only!) en vertel dat overal waar je maar kunt;
  15. Organiseer een wedstrijd waarvoor je je met een e-mail in moet schrijven; 
  16. Vraag mensen om je e-mail nieuwsbrief ook aan andere geïnteresseerden door te sturen;
  17. Plaats een link naar het 'inschrijfformulier voor de nieuwsbrief' in de e-mail handtekening van alle medewerkers;
  18. Plaats een link naar je inschrijfformulier in je Twitter-profiel;
  19. Plaats een link naar je inschrijfformulier op de organisatiepagina van LinkedIn;
  20. Plaats een link op je YouTube kanaal naar je nieuwsbrief;
  21. De meeste e-mail tools bieden tegenwoordig een wel een stukje HTML code waarmee je een tabblad op je Facebook pagina aan kan maken als inschrijfformulier;
  22. Wijs in posts op sociale media met enige regelmaat op de mogelijkheid om je aan te melden voor de nieuwsbrief;
  23. Adverteer bij relevante doelgroepen om mensen duidelijk te maken dat er waardevolle content, bijvoorbeeld een e-book, op je website te downloaden is. Je bereikt zo een relevante, nieuwe doelgroep!
  24. Organiseer evenementen (online én offline) samen met anderen en nodig ook de contacten van je partners uit om jouw nieuwsbrief te ontvangen door één gezamenlijke uitnodiging te verzenden;
  25. Meld de mogelijkheid om online op de hoogte te blijven ook in papieren materiaal van je organisatie (met vermelding van de URL!) , waaronder je mail, folders en brochures, visitekaartjes enz.;
  26. Overweeg op al je print materiaal een QR-code te plaatsen waarmee mensen zich aan kunnen melden voor de nieuwsbrief; 
  27. Vraag mensen om hun visitekaartje achter te laten bij evenementen/ bijeenkomsten etc. en voeg die ook toe in je database;
  28. Zet een zichtbare bak voor visitekaartjes bij de ingang/receptie van ieder locatie waarover je als organisatie (tijdelijk) beschikt;
  29. Stuur een uitnodiging naar al je perscontacten met de vraag om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Het levert een hoop gratis publiciteit op, voor al bij regionale en lokale bladen! 
  30. Maak gebruik van ruimtes waar mensen met hun mobiele telefoon de tijd doden, zoals wachtruimten, eetgelegenheden, recepties, toiletten, pauzeplekken bij congressen enz. om aanmelding voor je nieuwsbrief te promoten via een QR-code of je mobiele website;
  31. Vraag je ambassadeurs om je online nieuwsbrief te promoten onder hun volgers op sociale netwerken e.d., bijvoorbeeld door hen te laten vertellen over een interview dat je met hen hebt gehad en exclusief in je online nieuwsbrief te lezen is...
Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Gebruik jij er één succesvol die nog niet in het lijstje staat? Voeg die dan hieronder toe, zodat de lijst steeds completer wordt...



Like Fundraiser Online op Facebook!
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen