Google wil relevantere content

Enkele weken geleden maakte Google bekend dat het in augustus zijn zoekalgoritme veranderd heeft...

'Zijn wat?' hoor ik je nu denken. En misschien zelfs wel: 'So, what?'

Okay, ik snap dat de meeste fondsenwervers hier niet dagelijks mee bezig zijn, maar het is belangrijk en het kan grote gevolgen hebben voor je website bezoek. Dit is waarom het aandacht verdient.

Zoeken en gevonden worden

Bij de meest goede doelen is zoekverkeer nog altijd de belangrijkste verkeersbron voor de website. En het overgrote deel van dat zoekverkeer komt van Google, meestal tussen de 80 en 90%.

Wanneer Google zijn zoekresultaten aanpast, kan dat dus grote gevolgen hebben voor het bezoek aan je website. En dus ook voor je conversie!

Wat is er veranderd?

Eerst even vooraf: Het 'zoekalgoritme' is de techniek, noem het 'de formule', waarmee Google het 'beste antwoord' op een vraag filtert uit alle miljarden opties.

Sinds 2001 hanteerde Google eigenlijk hetzelfde zoekalgoritme, dat in de loop der tijd alleen kleinere wijzigingen, updates en toevoegingen ondergaan heeft. Na 12 jaar heeft Google nu zijn algoritme helemaal vernieuwd en in augustus gelanceerd onder de naam 'Hummingbird' (kolibri). Pas een maand later hebben ze dit overigens gemeld, op 26 september.

Waarom die verandering?

Zoeken verandert. Waar we in het verleden één of enkele termen typten op een zoekpagina, moet Google zich steeds meer richten op twee fundamentele veranderingen in zoeken:
  • We stellen complete vragen. (Waar is de dichtstbijzijnde schoenmaker?)
  • We typen niet meer, maar stellen de vraag steeds vaker via spraaktechnologie. Denk aan Google Now of Siri. Spraak is minder zorgvuldig, woorden kunnen dan wel eens een heel andere betekenis krijgen.
Wat is dan de verandering?

Eigenlijk doet Google wat het al jaren aankondigt. Het gaat minder accent leggen op individuele 'keywords' en meer op de betekenis van een vraag (semantiek) en dus de context van de woorden. Waarbij het simpele uitgangspunt is dat het algoritme het antwoord op moet leveren dat de vrager zoekt.

Google formuleert het zelf als 'Zoeken moet menselijker worden.'

Dat is niet nieuw. Google roept dit al lang het is ook in lijn met eerdere ontwikkelingen. Vandaar dat ze bijvoorbeeld steeds meer waarde zijn gaan hechten aan sociale signalen als +1's en clicks.

Wat betekent dat voor mijn organisatie? 

En wat nu? Wat moeten we aanvangen met deze kennis?

In basis geldt dat 'relevantie' steeds belangrijker wordt om gevonden te worden.

Content is relevant indien het de vragen van 'zoekers' beantwoordt. Om gevonden te worden, en dus de verkeersstroom naar je website in stand te houden of te verbeteren, is het dus van belang:
  • Eigen content te produceren.
    • Unieke content levert bezoek op. Wanneer je content van anderen deelt, verwijst Google primair naar de bron, niet naar jou!
  • Content te produceren die sociaal geaccepteerd wordt.
    • Waarneembare sociale waardering (likes, retweets, comments etc.) is een bewijs van relevantie.
  • Content up-to-date te houden. 
    • Relevante content is niet statisch. Webpagina's waarop weinig verandert, worden in toenemende mate als irrelevant bestempeld. Hoe dynamischer je website, des te relevanter ben je.
  • Te weten welke vragen je moet beantwoorden.
    • De vraag staat centraal, niet hetgeen jij wil vertellen. Inventariseer dus goed wat mensen willen weten over je organisatie en lever die informatie. Niet eenmalig, maar blijf dit doen!
Veranderingen

Het houdt nooit op!

Mensen passen hun gedrag aan, ook hun zoekgedrag, wanneer er nieuwe mogelijkheden ontstaan. Dat betekent dat ook wij ons zullen moeten blijven aanpassen.

De veranderingen die Google doorgevoerd heeft zijn volstrekt logisch. Op heel korte termijn zal het effect ervan nog beperkt zijn, maar wanneer je niet verder kijkt dan je neus lang is heb je over een langere tijd echt een probleem!



Heb je Fundraiser Online al geliked op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen